جهاد دانشگاهی استان خوزستان-آزمایشگاه
علوم آزمايشگاهي-جهاد دانشگاهي استان خوزستان-پزشكي-هماتولوژي-پاتولوژي-اهواز

مطمئنا شما هم گاهی اوقات گزارشات متناقضی در رسانه ها پیرامون «راه هایی برای پیشگیری از سرطان که از دستانمان برمی آید» به گوشتان خورده است. ولی یک نکته مسلم است و آن اینکه تغییرات کوچک در شیوه زندگی روزمره تان به شما کمک می کند که شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در این مطلب تلاش شده با شش گام ساده راه های پیشگیری از سرطان را بیاموزیم. اگر تمام مواردی را که گزارشات متناقض گفته اند انجام داده اید این شش گام را هم امتحان کنید. مطمئن باشید پشیمان نمی شوید.

گام اول از مصرف دخانیات خودداری کنید

تمام انواع دخانیات شما را در مسیر ابتلا به سرطان قرار می دهند. ترک یا رد مصرف دخانیات مهمترین تصمیم بهداشتی است که امکانش برای شما وجود دارد.

خودداری از مصرف دخانیات از خطر چندین نوع سرطان می کاهد از جمله: ریه، مری، حنجره، دهان، مثانه، کلیه ها، لوزالمعده، گردن رحم، سرطان خون (لوسمی میلویید حاد) .

در ایالات متحده سیگار مسئول حدود ۹۰ درصد تمام موارد سرطان ریه که یک علت عمده مرگ های ناشی از سرطان در مردان و زنان است بشمار می رود. هر بار که سیگاری را می کشید، بیشتر از ۶۰ ماده بالقوه سرطان زا را وارد ریه های خود می نمایید.

به علاوه تار (ماده قیر مانند) موجود در دود سیگار لایه قهوه ای رنگ چسبنده ای را برروی پوشش داخل حباب های هوایی و مسیرهای عبور هوا می سازد که خود مقدار زیادی از این مواد سرطان زا در خود نگه می دارد. فرودادن دود سیگار یا جویدن و تف کردن توتون هیچکدام سالم و بدون خطر نیستند. سیگاری ها، در مقایسه با غیرسیگاری ها بیشتر دچار سرطان ریه و نیز سرطان حنجره، مری و دهان می شوند. جویدن توتون همچنین بر خطر ابتلا به سرطان های دهان، گونه ها و لثه می افزاید.

حتی اگر خودتان سیگار نمی کشید، خود را در معرض دود دیگران قرار ندهید. همه ساله حدود ۳۰۰۰ غیر سیگاری در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود از سرطان ریه می میرند.

گام دوم؛ از غذای سالم استفاده کنید

اگر چه انتخاب غذا های سالم از مغازه سبزی فروشی یا سر سفره غذا تضمین کننده آن نیست که دچار سرطان نشوید ولی می تواند به کاستن از خطر ابتلا کمک کند.

پژوهش ها نشان می دهند که حدود ۳۰ درصد سرطان ها به موضوع تغذیه، ازجمله چاقی مربوط می شوند. براین اساس انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند:

بیشتر از منابع گیاهی استفاده کنید: روزانه پنج بار یا بیشتر از میوه جات یا سبزیجات استفاده نمایید. سعی کنید سایر غذاهایتان از منابع گیاهی باشد (مثل غلات تصفیه نشده، لوبیا، نخود و غیره). سبزیجات سبز یا زرد تیره، حبوبات، فراورده های سویا، سبزیجاتی مانند کلم، کرفس و هویج احتمالا به کاستن از خطر بروز سرطان های روده و معده کمک می کند.

مصرف چربی ها را محدود کنید: با انتخاب غذاهای کم چرب، به ویژه آنهایی که منشا حیوانی دارند سبک تر و لاغرتر بمانید. رژیم پر چرب خطر بروز سرطان های پروستات، روده بزرگ، راست روده و رحم را افزایش می دهد.

از مصرف الکل خودداری کنید: خطر ابتلا به سرطان، ازجمله سرطان های دهان، مری و غیره با میزان و طول مدت مصرف الکل رابطه مستقیم دارد. حتی مصرف معتدل نوشابه های الکلی مثلا دوبار در روز در مورد آقایان و یک بار در روز در مورد خانم ها، خطر بروز سرطان را افزایش می دهد.

گام سوم؛ فعال باقی بمانید و وزن مناسبی داشته باشید

حفظ وزن مناسب و ورزش منظم نیز ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. چاقی یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ، راست روده، رحم، تخمدان ها و پستان ها بشمار می رود. فعالیت فیزیکی می تواند از چاق شدنتان جلوگیری کند.

همچنین به خودی خود از خطر برخی سرطان ها ازجمله سرطان پستان و سرطان روده بزرگ می کاهد.

گام چهارم; در برابر نور آفتاب از خود محافظت کنید

سرطان پوست یکی از شایع ترین و در عین حال قابل پیشگیری ترین سرطان هاست. گرچه قرارگیری مکرر در معرض اشعه ایکس یا تماس با برخی مواد شیمیایی می تواند در ایجاد سرطان پوست نقش داشته باشد، اما شایع ترین علت سرطان پوست قرارگیری در معرض نور خورشید است.

بیشتر سرطان های پوستی در نقاط برهنه پوست مانند صورت، دست ها، ساعد و گوش ها رخ می دهد. تقریبا همه موارد سرطان پوست در صورت تشخیص زودرس قابل درمان هستند، اما بهتر است در گام اول از ایجاد آنها پیشگیری کرد. برای پیشگیری از سرطان پوست نکات زیر را رعایت کنید:

در ساعات اوج نور آفتاب از خانه خارج نشوید: میزان اشعه ماورای بنفش نور خورشید که عامل ایجاد سرطان پوست است، بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر به اوج می رسد. سعی کنید حتی المقدور در این ساعت از خانه خارج نشوید.

در سایه بمانید: لباس هایی با رنگ روشن و بلند بپوشید تا از پوستتان در برابر اشعه خورشید محافظت کنید. از پارچه های ریزباف برای لباس استفاده کنید. یک کلاه با لبه پهن به سر بگذارید تا سر و گوش هایتان از نور دور بماند.

از کرم های ضدآفتاب مناسب استفاده کنید: از کرم های ضد آفتابی استفاده کنید که «فاکتور محافظت در برابر آفتاب» (SPF ) آنها ۱۵ یا بیشتر باشد.

از لامپ ها یا تختخواب های برنزه شدن خانگی استفاده نکنید: استفاده از این وسایل می تواند به همان اندازه نور خورشید به پوستتان صدمه بزند. چیزی به عنوان برنزه شدن بی خطر وجود ندارد.

گام پنجم; خود را معاینه کنید:

به طور منظم خود را برای انواع شایع تر سرطان، معاینه و چکاپ کنید، به این ترتیب احتمال بیشتری وجود دارد که سرطان در مرحله ابتدایی تر کشف شود و در نتیجه امکان درمان موفقیت آمیز آن وجود دارد. این چکاپ باید شامل پوست، دهان، روده بزرگ و راست روده شود.

اگر مرد هستید پروستات و بیضه ها نیز باید در این برنامه چکاپ قرار گیرد. اگر زن هستید سرطان رحم و پستان باید در فهرست بررسی قرار داشته باشد.

به تغییرات بدنتان توجه کنید، به این ترتیب امکان تشخص زودرس سرطان و موفقیت بیشتر درمان آن فراهم می شود. اگر متوجه ایجاد تغییری شدید، به پزشکتان مراجه کنید .

گام ششم; سایر راهبردهای ممکن مبارزه با سرطان

پژوهش درباره سایر راهبردهای مبارزه با سرطان، ازجمله استفاده از برخی مواد طبیعی یا مصنوعی، در حال انجام است. می توانید با پزشکتان درباره بعضی از این راهبردها مشورت کنید.

براساس گزارش وزارت بهداشت، سیر راهبردهای پیشگیری از سرطان شامل افزایش توجه نسبت به عوامل خطرساز موجود در خانه مانند گاز رادون یا موجود در محل کار مانند پرتوهای رادیواکتیو یا برخی مواد شیمیایی صنعتی است. سعی کنید کمتر در معرض این مواد قرار بگیرید.




تاریخ: سه شنبه 27 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

دوقلوزایی برای مادر و نوزاد می تواند خطرناکتر باشد و در تکامل انسان، ترجیح داده نشده، اما به گفته محققین، زنانی صاحب دوقلوهای طبیعی می شوند که از نظر توانایی باروری سالمترند و طول عمر بیشتری دارند.

 

معمولا دوقلوها را به شانس نسبت می دهند! اغلب وقتی زنی صاحب یک دوقلو می شود، تصور بر این است که بر حسب اتفاق بوده، درحالی که درون بدن آن قدرها هم اتفاقی دوقلوها پدید نمی آیند.

دوقلوها به دو صورت شکل می گیرند. دوقلوهای همسان یا یک تخمکی که بعد از تلقیح تخمک و اسپرم و تشکیل تخم و تقسیم تخم به وجود آمده به دو نیم، شکل می گیرند.

به همین دلیل اطلاعات ژنتیکی دوقلوهای همسان دقیقا مانند هم است و در ظاهر هم می بینیم که کاملا یک شکل هستند.

اما دوقلوهای غیرهمسان که بسیار رایج ترند، دو تخمک با دو اسپرم به طور همزمان ترکیب می شوند و دو جنین در رحم مادر جای می گیرند.

به هین دلیل شباهت دوقلوهای غیرهمسان به یکدیگر بیشتر از شباهت خواهر و برادرها نیست.

اما به گزارش دیسکاوری، مطالعات جدید نشان می دهند که زنان خاصی توانایی داشتن دوقلوهای طبیعی دارند، به خصوص اگر شرایط محیطی مساعد باشد.

این محققین معتقدند زنانی که می توانند دوقلو داشته باشند، طول عمر بیشتری دارند، در مدت زمان کم تر می توانند فرزندان بیشتری به دنیا بیاورند و زندگی سالم تری دارند.

در طول حیات بشر بر روی زمین، به دنیا آوردن یک نوزاد ترجیح گونه ما بوده؛ شاید به این دلیل که تولد چندین نوزاد با هم، خطر مرگ نوزاد و مادر را افزایش می دهد. اما دوقلوها چه طور؟

اطلاعات این مطالعه جدید از بانک داده های ثبت احوال یوتا به دست آمده و زنانی که بین سال های ۱۸۰۷ تا ۱۸۹۹ متولد شده و دست کم به سن ۵۰ سال رسیده اند، مورد بررسی قرار گرفتند.

در این نمونه، ۴۶۰۰ مادر دوقلو داشتند و ۵۴۱۰۰ مادر دوقلو نداشتند. یک نکته مهم در این مطالعه، این است که منبع اطلاعات به قبل از اجرای روش های مختلف کنترل جمعیت یا درمان های ناباروری مانند لقاح مصنوعی برمی گردد.

البته یک ایراد هم به آن وارد است، اطلاعات قدیمی هستند و جزییات پزشکی کمی در آن ها یافت می شود.

پیش از این در مطالعات، مطرح شده بود که زنانی که در سنین بالاتری باردار می شوند، احتمال بیشتری دارد که دوقلو به دنیا بیاورند، اما دلیل این پدیده هنوز هم ناشناخته است.

برخی محققین طرفدار فرضیه تخمک گذاری تکاملی هستند که در آن گفته می شود بدن زن برای بالا بردن احتمال بارداری، بیشتر از یک تخمک تولید می کند، اما وقتی وافعا بیش از یک تخمک بارور می شود، برای مادر و کودکانش امتیازی به همراه ندارد و در حقیقت از شانس آن ها برای زنده ماندن کم می شود.

اما فرضیه ای دیگر، بر این باور است که دوقلوها از نظر سلامتی خطر بیشتری برای مادران خود دارند. اما نتیجه این مطالعات جدید بر پایه اطلاعات یوتا، خلاف هر دو فرضیه را نشان می دهد.

بر اساس این مطالعه، دوقلوزایی در زنانی که از نظر امکان باروری سالم ترند و می توانند بیش از یک کودک را به دنیا بیاورند اتفاق می افتد.

البته معلوم نیست که تا چه حد بتوان این یافته ها را به زنان امروزی تعمیم داد. به علاوه دانشمندان به هیچ عنوان فکر نمی کنند که دوقلوزایی سالم تر باشد، بلکه می گویند زنانی که سالم ترند، با احتمال بیشتری صاحب دوقلو می شوند و بعد از رسیدن به یائسگی برای مدت زمان بیشتری عمر می کنند.




تاریخ: سه شنبه 27 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران با تاکید بر اینکه روش علمی لاغری، کاهش ۲ کیلوگرم وزن در ماه است، برای داشتن وزن متعادل به مردم توصیه کرد که حداقل ۳ جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در هفته ورزش کنند. 
   
 
به گزارش ایرنا ،رامین ابریشمی درباره کنترل وزن به عنوان یکی از کارگاه‌های دومین همایش داروسازی بالینی ایران که ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شود، با بیان اینکه چاقی از مشکلات عمده جوامع امروزی است اظهار کرد: چاقی عامل بسیاری از بیماری‌هاست و باعث افزایش میزان مرگ و میر و کاهش طول عمر افراد می‌شود.
وی افزود :بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، قلب و عروق و چربی خون می‌توانند متاثر از چاقی باشد و بنابراین کاهش فعالیت جسمی و افزایش مصرف کالری از جمله عوامل تاثیرگذار در ایجاد چاقی است .
به گفته ابریشمی معمولاً غذای پرکالری، با حجم کم و چربی زیاد همراه است که می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران با اشاره به تبلیغات سوء کاهش وزن در مجلات و آگهی در جامعه تاکید کرد: تعریف علمی که برای کاهش وزن یک فرد عادی می‌شود این است که حداکثر ظرف یک ماه بیشتر از ۲ کیلوگرم کاهش وزن نداشته باشد و تبلیغات کاهش وزن در مدت اندک و کمتر از یک هفته کاملاً غیر علمی است و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر به تازگی تبلیغات داروهای کاهش وزن افزایش یافته است که بسیاری از آنها داروهای تایید شده نیستند و بدون مجوز وزارت بهداشت وارد کشور می‌شوند یا حتی گاهی دیده می‌شود که در این داروها از مواد مخدر استفاده شده است.
ابریشمی با بیان اینکه روش‌های کاهش وزن به میزان چاقی افراد بستگی دارد افزود: چاقی‌هایی که بیش از حد معمول باشد بر اساس محاسبه شاخصی، روش‌های مناسب توصیه می‌شود اما در مواردی هم نیاز به روش جراحی وجود دارد.
وی افزود: به طور کلی برای چاقی‌های معمولی که اکثر افراد جامعه دچار آن هستند بهترین روش استفاده از رژیم غذایی مناسب و یا مصرف کمکی داروهای مورد تایید است.
این متخصص داروسازی بالینی با تاکید بر اینکه رژیم غذایی برای لاغری رژیم غذایی روزانه تفاوت خاصی ندارد، ادامه داد: باید در این رژیم غذایی تمام مواد غذایی شامل ۳ دسته کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها وجود داشته باشد . البته افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید غذاهای سرخ‌کرده و تنقلاتی مانند چیپس را کمتر مصرف کنند.
دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران خاطرنشان کرد: به طور کلی مردم برای اینکه دچار اضافه وزن نشوند باید فعالیت بدنی داشته باشند و حداقل ۳ جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در هفته ورزش کنند .همچنین باید از غذاهایی که کالری بالا در حجم کم دارند مانند فست فودها و انواع شیرینی‌ها پرهیز کنند.




تاریخ: یک شنبه 25 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

نوع زیر سروزی که روی سطح خارجی رحم ظاهر می‌شود.
- نوع داخل دیواره‌ای که به دیواره رحم محدود است.

- نوع زیر مخاطی که در سطح داخلی رحم پدیدار می‌شود.

فراموش نکنید که فیبروییدها به ندرت گردن رحم را درگیر می‌کنند.

رشد تومور فیبرویید
رشد این تومور توسط هورمون های استروژن و پروژسترون تحریک می‌شود و بعد از سن یایسگی چون میزان این هورمون‌ها پایین می‌آید، در نتیجه این تومور کوچک می‌شود. این بیماری در خانم‌های سیاه پوست، دو برابر شایع‌تر از خانم‌های سفیدپوست است، ولی هنوز علت قطعی آن مشخص نشده است. خوشبختانه علی‌‌رغم درصد بالای ابتلا، این تومور یک تومور خوش‌خیم محسوب می‌شود.

علایم شایع تومورهای خوش خیم رحم
این بیماری معمولا بدون علامت است، ولی به طور کلی علائم بالینی این بیماری عبارت است از : خونریزی‌های حجیم و طولانی قاعدگی، کاهش فواصل بین قاعدگی‌ها، احساس فشار روی مثانه، درد و فشار لگنی، مقاربت دردناک یا خونریزی پس از مقاربت.

در ضمن از عوارض این بیماری می توان کم خونی همراه با ضعف و خستگی و رنگ‌پریدگی را بیان کرد.

راه خاصی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما اجتناب از مصرف هورمون‌های زنانه ممکن است رشد فیبروییدها را کمتر کند.

عوارض احتمالی
عوارضی که در زمان بارداری می‌تواند رخ دهد، عبارت است از:

- سقط خود به خودی (معمولا در نوع زیر مخاطی فیبرویید)‌

- زایمان زودرس (معمولا در فیبروییدهای بزرگ)‌

- امکان جدا شدن جفت وقتی که جفت روی فیبرویید قرار گرفته باشد (در مواردی که فیبرویید بزرگ است رشد جنین ممکن است به خطر بیفتد، زیرا خون بیشتری به سوی فیبرویید جریان می‌یابد و کمتر به جفت می‌رسد.)

از دیگر عوارض این بیماری این است که امکان دارد فیبرویید پس از جراحی دوباره عود کند و سرطانی شدن فیبرویید در کمتر از نیم درصد موارد رخ می‌دهد که معمولا با رشد سریع تومور خود را نشان می‌دهد. البته اگر قبل از یائسگی، جراحی ضرورت نداشته باشد، معمولا این تومورها پس از یائسگی بدون درمان کوچک می‌شوند. در صورتی که جراحی ضرورت داشته باشد، بیمار بستری می‌شود. فیبروییدها در صورتی نیاز به جراحی دارند که خونریزی بیش از اندازه باشد، یا ایجاد علائمی کند که در حامله شدن یا حاملگی فرد اختلال به وجود آورد، و یا در صورت سرطانی شدن یا اندازه بزرگ فیبروییدها.

راه‌های تشخیص بیماری و درمان
از آنجایی که این بیماری در بعضی افراد بدون درد است، ممکن است با یک معاینه سالانه توسط پزشک تشخیص داده شود. فیبرویید با معاینه شکم قابل لمس می‌باشد و با انجام سونوگرافی، تشخیص کامل می شود.

درمان بر حسب علائم و نیز نتایج اقدامات تشخیصی مختص هر بیمار، انجام خواهد شد و در مواردی که علائم خفیف هستند و اندازه فیبرویید کوچک است، امکان دارد نیازی به درمان وجود نداشته باشد و توصیه شود که بیمار پس از ۶ تا ۱۲ ماه مجددا برای معاینه مراجعه کند و تحت‌نظر پزشک باشد.

ولی در بعضی از موارد ممکن است توصیه به جراحی شود و انواع روش‌های مختلف جراحی وجود دارد. اگر جراحی محدود باشد و فقط بخواهند فیبروم را بردارند، با یک برش کوچک زیر ناف و با دستگاهی که داخل شکم می‌رود، عمل انجام می‌شود.

در عمل لا‌پاراسکوپی شکم باز می‌شود و عمل وسیع‌تر است. چند روش جراحی نیز برای فیبروم رحمی وجود دارد:

۱٫ برداشت بافت فیبریدی و باقی گذاشتن بخش‌های سالم رحم که به آن میومکتومی می‌گویند.

۲٫ بریدن رگ‌های خون‌رسان به بافت فیبریدی باعث فروکش کردن رشد آنها می‌شود.

۳٫ برداشت رحم (هیستروکتومی)‌ که تنها راه مطمئن برای درمان فیبروم رحمی است.

روش درمان
استروژن موجود در قرص‌های ضدبارداری با دوز کم چندان خطر مهمی ندارند، اما استروژن با دوز زیاد ممکن است باعث بزرگ شدن فیبروییدها شود. لذا اگر مصرف قرص ضد بارداری مضر بود، باید به فکر استفاده از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری باشید.

امکان دارد برای به حداقل رساندن خونریزی رحمی مصرف پروژستین‌ها توصیه شود. برای تخفیف درد هم استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی توصیه می‌شود.

همچنین برای کم‌خونی ناشی از خونریزی، مکمل آهن داده می‌شود.

داروی هورمونی محرک گنادوتروپین باعث بروز یائسگی مصنوعی و سریع شده، به طوری که خونریزی متوقف و اندازه فیبرویید کوچک می‌شود. البته این نوع دارو نباید بیش از شش ماه مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین باید بدانید که برای مبتلایان به فیبروم رحمی محدودیت فعالیتی خاصی توصیه نمی‌شود، مگر آن که برای درمان آنها از روش‌های جراحی باز یا لاپاراسکوپی استفاده شده باشد که در این صورت باید مدتی از فعالیت شدید پرهیز کند تا وضعیت عمومی بیمار به حال اول بازگردد.




تاریخ: شنبه 24 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

آیا شما هم از آن دسته هستید که موهایتان می ریزد و دلیل و راه درمان آن را نمی دانید؟آیا به پزشک هم مراجعه کرده اید؟یا گمان برده اید ارثی است و به آن توجه نکرده اید؟
قصد دارم تا در این مطلب به ریزش مو، علل آن و راههای درمان آن بپردازم.

 
سیکل طبیعی رشد مو:
در هر زمانی ۱۰% موهای سر شما در فاز استراحت هستند.بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه، موهای در فاز استراحت می ریزند و موهای جدید به جای آنها می رویند.این رویش حدود ۲ تا ۶ سال بعد تمام می شود.در این فاز، هر تار مو، ماهیانه ۱ سانتیمتر رشد می کند.
بنابر این ریزش چند تار مو در هر روز به عنوان بخشی از این سیکل طبیعی است.اما بعضی افراد بیش از حد طبیعی ریزش مو دارند که می تواند در کودکان، مردان و زنان باشد.
علل ریزش مو:
علل متفاوتی می توانند سبب ریزش مو شوند.از آن جمله می توان به این دلائل اشاره کرد:
بیماری یا جراحی بزرگ: ممکن است حدود ۳ یا ۴ ماه پس از یک بیماری یا جراحی بزرگ، به طور ناگهانی تعداد زیادی از موهای خود را ازدست دهید که به علت استرس بیماری یا جراحی است و موقتی می باشد.
اختلالات هورمونی: اگر مشکل تیروئیدی داشته باشید، چه پرکاری و چه کم کاری، می تواند باعث ریزش موی شما شود.که با حل مشکل تیروئید، این مشکل هم حل می شود.
ممکن است هورمونهای زنانه( استروژن) یا مردانه( آندروژن) دچار عدم تعادل شده باشند که باز می تواند از علل ریزش مو باشد.متعادل کردن این هورمونها نیز به حل ریزش مو منجر می شود.
هورمون مردانه:هورمون مردانه(تستسترون) که می تواند به دی هیدروتستسترون(DHT) تبدیل شود، یکی از دلائل اصلی است.این هورمون هچنین می تواند توسط آدرنال و پوست سر هم ساخته شود.
چربی پوست سر:اگر پوست سر چرب باشد، ریزش مو بیشتر خواهد بود.
رژیم غذایی:مهمترین عامل ریزش مو، می تواند رژیم غذایی نا متعدل باشد.رژیم غذایی باید حاوی انواع مواد غذایی باشد.برای کاهش ریزش مو، غذای پر پروتئین و آهن کافی، لازم است.همچنین مصرف میوه ها، سبزی های تازه، سالادها و…نیاز است.
استرس:از دیگر عوامل مهم ریزش مو، استرس است.مانند: اضطراب، نگرانی و شوک ناگهانی.
حاملگی: بسیاری از زنان بعد از گذشت ۳ ماه از بچه دار شدن خود متوجه ریزش موی شدید در خود می شوند.این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که در زمان حاملگی افزایش مقدار هورمونهای زنانه سبب می شود تا بدن موهایی را که باید می ریختند نگاه دارد و پس از حاملگی که سطح هورمونها نرمال می شوند، موهای اضافه ریزش پیدا می کنند.
داروها: بعضی داروها باعث ایجاد این مشکل می شوند.داروهایی مانند: داروهای ضد انعقاد خون( وارفارین، هپارین و…)، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد نقرس، شیمی درمانی که برای سرطانها استفاده می شود، استفاده بیش از حد از ویتامین A و قرصهای ضد حاملگی.قطع این داروها به کاهش ریزش مو بسیار کمک کننده است.
عفونت: بعضی از عفونتها مانند عفونتهای قارچی باعث ریزش مو می شوند که با درمان آن با داروهای ضد قارچ، می توان از ریزش مو جلوگیری کرد.
بیماری: در بعضی از بیماریها می تواند روی دهد از جمله در لوپوس یا دیابت.
ریزش مو می تواند از علائم بعضی از بیماریها باشد.بنابراین تشخیص و درمان علت ریزش مو می تواند سبب کشف بیماری و درمان به موقع آن شود.
در بعضی از بیماریهای مزمن هم ممکن است دیده شود.مانند: سیفلیس، تیفوس، آنفلوآنزا، سرماخوردگی مزمن و کم خونی.
مراقبت نا مناسب: کشش بیش از حد موها از علل مهم ریزش مو است.
کمک پزشک به شما:
پزشک از شما سوالاتی در مورد رژیم غذایی، بیماریهایی که دارید یا داشته اید، روش مراقبت از موهایتان و همچنین داروهایی که مصرف می کنید، می پرسد.
اگر زن باشید در مورد سیکل قاعدگی، یائسگی و حاملگی خواهد پرسید.
ممکن است معاینات بدنی هم جهت کشف علل دیگر ریزش مو انجام دهد.در آخر هم ممکن است یک آزمایش خون یا حتی نمونه برداری لازم شود.
درمان:
بستگی به علت ریزش موی شما دارد.
یک رژیم غذایی مناسب با پروتئین کافی، ویتامین B کافی و مس، روی و ید کافی نیاز است.
اگر به دلیل عفونت باشد، درمان عفونت.
اگر به دلیل عدم تعادل هورمونی باشد، متعادل کردن آن.
اگر به دلیل دارو باشد، قطع دارو و جایگزینی آن با دارویی دیگر.
بعضی از داروها هم ممکن است به شما کمک کنند.در این مورد ماینوکسیدیل( Roagine) که بر روی پوست سر استفاده می شود و مردان و زنان می توانند از آن استفاده کنند. و فیناستراید( Propecia,Finpecia) که به صورت قرص است و فقط مردان می توانند استفاده کنند، وجود دارند.
دو داروی دیگر هم مشخص شده است که برای جلوگیری از ریزش مو موثرند اما فقط برای آن استفاده نمی شوند.به نامهای Avodart, Nizoral.
لطفا برای تشخیص دلیل و نوع ریزش موی خود حتما به یک متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید و به طور خود سرانه دارویی را قطع نکنید.حتما با پزشک مشورت کنید.
شستشوی سر با مالش ملایم پوست سر، بعد از شستشو با آب سرد.
استفاده روزانه از روغنهای گیاهی، ماند روغن زیتون و نارگیل و…برای پوست سر.




تاریخ: چهار شنبه 21 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

 تعریق اغلب برای افراد، صرفاً یک ناراحتی جزیی است. بویی که در بعضی موارد ایجاد می شود به علت عرقی است که احتمالاً بوی آزاردهنده ای دارد. گر چه تعریق عملا بویی به همراه ندارد، با این حال ممکن است در تماس با باکتری های روی پوست بوی ناخوشایندی ایجاد کند.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، قرارگرفتن در معرض آفتاب، انجام حرکات ورزشی، ایراد سخنرانی و به عبارتی انجام کلیه این فعالیت ها می تواند موجب ایجاد تعریق در بدن شود. عرق کردن تحت چنین شرایطی، امری طبیعی و نشانه سلامت است.

زمانی که در معرض گرما قرار می گیرید و به هنگام حرکات ورزشی شدید یا استرس شدید، حجم زیادی از آب بدن به صورت تعریق خارج می شود.

مکانیسم تعریق

عملکرد اصلی تعریق خنک کردن دمای بدن به منظور ثابت نگه داشتن آن تا حداکثر ۳۷ درجه است، فرآیند تعریق عموما با قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب، فعالیت کردن یا وجود تب فعال می شود. توانایی تعریق به انسان این امکان را می دهد که در شرایط آب و هوای متفاوت زندگی کند.

بدن ما دو نوع عرق «آپوکراین» و «اکرین» ترشح می کند، عرق «اکرین» برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، مثلا هنگام ورزش یا زمانی که هوا خیلی گرم است کاربرد دارد. این نوع عرق در همه قسمت های بدن به طور یکنواخت ترشح می شود و بی بو است.

«آپوکراین» نوع ویژه ای از ترشحات بدن است که در محل های مخصوصی مثل زیر بغل، کشاله های ران، دست ها و پاها ایجاد می شود. این نوع عرق دلیل پیدایش بوی تند و زننده است. ولی آپوکراین هم مثل اکرین کاملا بی بو است و حاوی چربی و پروتئین است.

باکترهایی روی بدن ما وجود دارند که از عرق آپوکراین تغذیه می کنند و وقتی این عرق را مصرف می کنند همان کاری که سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می دهند از او سر می زند. به طوری که غذا را دفع می کند و این بوی زننده و منزجر کننده از این موضوع ناشی می شود.

عوامل پیدایش بوی بدن چیست؟

درست حمام نکردن: یکی از دلایل عمده در پیدایش بوی بد این است که به میزان کافی حمام نمی کنیم. البته فقط شست و شوی بدن کافی نیست، پاکی و نظافت لباسها نیز در این مسئله موثر هستند.

عرق کردن: بدن برخی افراد بوی تندتری دارد به این دلیل که بیشتر عرق می کنند دلیل آن می تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد این روزها استرس عامل رایج تری است.

توقعات بالا، برنامه های فشرده کاری و … همه و همه اضطرابی بیش از حد نرمال بر بدن وارد می کنند که باعث عرق کردن بیشتر می شود. عرق کودکان معمولا بوی بد نمی گیرد به این علت که آبوکراین ترشح نمی کنند از این رو باکتری ها نمی توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا رفتن میزان تستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکراین نیز ترشح می شود.

تغذیه: خوردن بعضی از غذاها نیز می تواند بر بوی بدن تاثیرگذار باشد غذاهایی تند و تلخ با بوی نافذ معمولا تاثیر منفی بر بوی بدن بدن دارند. سیر، زیره و کاری نمونه هایی از این غذاها هستند . کمبود روی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

چه باید کرد؟

بیشتر حمام کنید. حمام کردن و شست و شوی به موقع لباس ها می تواند شروع خوبی باشد.

تغذیه مناسب: کم کردن مصرف کافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین دار با تحریک غده ترشح کننده آپوکراین در ایجاد بوی بدن بدن تاثیر دارند.

نوشیدن میزان کافی آب و مایعات،غدد ترشح کننده اکرین را فعال می سازد که باعث رقیق تر شدن عرق آپوکراین می شود.

استفاده از دئودورانت ها و ضد عرق ها به صورت استاندارد وقتی به یک ترکیب ضد عرق اطلاق می شود و آن را موثر می دانند که پس از مصرف بتواند حداقل ۲۰ درصد از میزان تعریق یک ناحیه بکاهد به طور کلی هدف از کاربرد مواد ضد عرق و بو بر افزایش بهداشت فردی است.

اکثر دئودورانت ها فقط بوی بد بدن را می پوشانند اما دئودورانت هایی هستند که با این عناصر مقابله می کنند موثرترین بهتریت دئودورانت ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند که درهر دوی این عناصر برای مقابله با باکتریهای تولید کننده عرق را مسدود می کنند و باکتری ها نیز چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. دئودورانت ها اگر چه به علت دارا بودن اسانس پوست را خوشبو می کنند ولی در میزان تعریق نقشی ندارند بنابراین در کنار آنها به مواد ضد عرق نیز نیاز است این قبیل محصولات جنبه دارویی داشته و میزان تعریق بدن را کاهش می دهند.

براساس گزارش وزارت بهداشت، اما در صورتی که بهداشت فردی و شست و شوی مرتب و انتخاب صحیح پوشاک وجود نداشته باشد کاربرد این مواد به خصوص اسپری های خوشبو کننده نه تنها کار ساز نبوده بلکه بوی ترکیبی حاصل از بدن بسیار آزار دهنده تر خواهد شد. ضمن اینکه امکان استفاده از این اسپری ها برای برخی افراد به دلیل داشتن حساسیت پوستی نسبت به آنها وجود ندارد.

درمان های دیگر

اگر بوی عرق بدن با هیچ کدام از روشهای بالا از بین نرفت بدانید که راههای دیگری نیز برای رفع آنها وجود دارد که نیازمند تجویز پزشک است . موارد بسیار شدید احتمالا از بیماریهای خاص ناشی می شوند که باید تحت درمان قرار بگیرند.




تاریخ: چهار شنبه 21 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

 

زنی با خاصیت آهنربایی و دختری که خون می گرید

سال ۸۹ شاهد رویدادها و اتفاقات عجیبی در دنیای پزشکی بود، مشکلاتی که اغلب در اثر اختلالات فیزیولوژیکی در بدن افراد به وجود می آیند، برای مثال خاصیت آهنربایی یک زن و همینطور دختری که به دلایل ناشناخته ای خون می گرید.

به گزارش خبرنگار مهر، همه ساله اتفاقات و رویدادهای عجیبی در دنیای پزشکی رخ می دهد. سال ۸۹ نیز از قاعده مستثنی نبود. به طوریکه در این سال اخبار متنوعی از کشف انسانهایی با ویژگیهای استثنایی و عجیب فیزیولوژیکی در شبکه منتشر شدند که از جمله این موارد می توان به زنی با خاصیت آهنربایی، دختری با صورت پر از مو و دختری که خون گریه می کرد اشاره کرد.

دختری که خون می گرید

در سال گذشته کشف شد که از بدن “توینکل دویودی” یک دختر ۱۴ ساله هندی بدون اینکه دچار هیچ جراحت و زخمی باشد خون خارج می شود. از سه سال قبل این خون از چشمها، بینی، سر حد مو و پیشانی، گردن و کف پاهای این دختر ۵۰ بار در روز خارج می شود.
این دختر در خصوص وضعیت خود توضیح داد: “از چشمها، دستها، سر، گوشها، بینی و از همه جای سطح بدنم خون خارج می شود. وقتی خونریزی آغاز می شود من هیچ جراحتی ندارم اما این خونریزیها من را به شدت خسته می کنند و بعضی وقتها سردرد می گیرم.”
این دختر عجیب از دو سال قبل پس از اینکه به دلیل خونریزی از دو مدرسه اخراج شد ترک تحصیل کرد.
یک پزشک آمریکایی به نام دکتر پاچانان در معاینه این دختر هیچ علامتی از بریدگی، کبودی و یا قرمزی مشاهده نکرد. وی گفت: “از نظر فیزیکی، غیرممکن است که خون از پوست سالم به بیرون تراوش کند اما من هیچ نشانه ای از بریدگی و یا کبودی در بدن این دختر ندیدم.”

زنی با خاصیت آهنربایی

در سال ۸۹ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک زن انگلیسی از یک خاصیت الکترومغناطیسی عجیب برخوردار است و می تواند تمام فلزات را به طرف خود جذب کند.
این زن ساکن لندن که براندا آلیسون نام دارد و لقب “آهنربای انسانی” را گرفته است از یک نوع خاصیت الکترومغناطیسی قوی رنج می برد به طوری که می تواند سکه، میله های ضامن، آهنربا، کلیدها، سرپوشهای فلزی و حتی اجسام فلزی بزرگتر را جذب کند و به مدت ۴۵ دقیقه آنها را روی بدن خود نگه دارد.
این مسئله مشکلات مختلفی را برای این زن انگلیسی ایجاد کرده است به طوری که به محض اینکه این زن از کنار دستگاههای دزدگیر عبور می کند آژیر این دستگاههای به کار می افتند، ساعتها از حرکت متوقف می شوند، چراغها خاموش و تلویزیونها به دلیل تداخلات مغناطیسی بدن وی خراب می شوند.

ثبت پرموترین دختربچه جهان در کتاب گینس

نام دختر بچه ای تایلندی به نام “سوپاترا ساسوفان” به عنوان “پرموترین دختر جهان” در سال ۸۹ در کتاب رکوردهای جهان (گینس) ثبت شد.
سوپاترا از اهالی تایلند بوده و به بیماری پرمویی یا Hypertrichosis که در اثر اختلال ژنتیکی به وجود می آید، مبتلا است.
پیش از شناسایی این بیماری که به سندروم “امبارس” نیز شهرت دارد، به مبتلایان آن “گرگ نما” گفته می شد. بر روی صورت، گوشها، بازوها، پاها و پشت سوپاترا تارهای ضخیم و فراوانی از مو رشد می کند به شکلی که حتی لیزردرمانی هم نتوانسته است رشد این موها را متوقف کند.

زندگی مسالمت آمیز مردی با یک تیغه چاقو در جمجمه!

در آخرین ماههای سال گذشته گروهی از پزشکان چینی در داخل جمجمه یک مرد چینی که به مدت چهار سال از سردردهای عجیبی رنج می برد یک تیغه چاقو کشف کردند.
این شهروند چینی به نام “نی” که حداقل به مدت ۴ سال از سردردهای مزمن شدید و عجیبی رنج می برد سرانجام در سال ۸۹ تصمیم گرفت به بیمارستان مراجعه کند.
پزشکان پس از تصویربرداری رادیوگرافی در جمجمه این مرد یک تیغه ۱۰ سانتیمتری چاقو کشف کردند. پس از اعلام نتایج آزمایشات، این مرد چینی به یادآورد که دقیقاً چهار سال قبل با یک دزد درگیری منجر به ضرب و جرح داشته است.

کشف دندان در گوش مردی که ۳۳ سال گوش درد داشت!

سال گذشته پزشکان انگلیسی در کانال شنوایی گوش مردی به نام استفان هیرستگ که به مدت ۳۳ سال از گوش درد عجیبی رنج می برد یک دندان شیری را کشف کردند.
استفان هیرست در این خصوص گفت: “من از زمانی که ۱۴ سال داشتم از گوش درد وحشتناکی رنج می بردم. درد متوقف نمی شد و به همین دلیل نمی توانستم بر روی کارم تمرکز کنم. هیچکس نتوانست دلایل درد من را بفهمد تا اینکه یکروز تصمیم گرفتم آخرین تلاشم را بکنم. به همین دلیل یک وقت ویزیت در بیمارستان هالامشایر در شفیلد گرفتم. به این ترتیب پس از سالها پزشکان یک دندان شیری کوچک را در گوش من پیدا کردند.”
 




تاریخ: سه شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

اکثر مردم می دانند که الکل و سرماخوردگی ها می توانند موجب بروز سردرد شوند اما آیا می دانید چه عوامل دیگری می تواند باعث سردرد شود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، پزشکان می گویند پنج عامل جالب و تاثیر گذار وجود دارند که می توانند عامل بروز سردردهای جدی و آزار دهنده باشند در حالی که ممکن است شما هرگز تصور هم نکنید این عوامل باعث سردردتان شده اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی هلت لایف استایل، یکی از این عوامل موثر دندان درد است. اگر به هنگام برخاستن از خواب دچار سردردهای صبحگاهی می شوید ممکن است علت آن مشکلات دندانی باشد. کسانی که درخواب دندان قروچه می کنند یعنی دندانهای خود را روی هم می سایند تقریبا سه برابر بیشتر از دیگران دچار سردرد می شوند. در بسیاری از افراد چون دندان قروچه به هنگام خواب رخ می دهد، فرد معمولا از آن بی اطلاع است.

اگر دندان قروچه به طور مداوم اتفاق بیافتد حتی می تواند موجب بروز درد و کشیدگی در ماهیچه های صورت و گردن شود و در نتیجه احتمال سردرد تشدید می شد.

سایر نشانه ها و علائم دندان قروچه شامل درد آرواره ها در هنگام صبح، درد صورت و گردن، از بین رفتن مینای دندان ها و حساس و آسیب پذیر شدن دندانها بر اثر آسیب دیدگی ریشه های آنها در داخل لثه ها هستند.

به گفته متخصصان علوم پزشکی و بهداشت عمومی در انگلیس یکی دیگر از فاکتورهای بروز سردرد خواب زیاد و بی موقع در تعطیلات آخر هفته است. کسانی که در تمام روزهای هفته کار می کنند و به دلیل شغل خود ساعت مشخصی از خواب بیدار می شوند، اگر روز تعطیل آخر هفته دیر از خواب بیدار شوند دچار سردرد صبحگاهی می شوند.

علت بروز سردرد به این خاطر است که هورمون استرس که در خون در حال گردش است وقتی بدن ناگهان در حالت استراحت قرار می گیرد، افت شدید پیدا می کند. این وضعیت موجب آزاد شدن سریع انتقال دهنده های عصبی می شود. این انتقال دهنده ها، پیام رسانهای شیمیایی مغزی هستند که باعث می شوند عروق خونی به سرعت منقبض شوند و این حالت موجب بروز سردرد می شود.

بنابراین سعی کنید به جای اینکه منتظر استراحت آخر هفته بمانید به نوعی خود را در بین ساعات کاری روزانه به یک فعالیت ورزشی و یا آرام سازی نیز مشغول نمایید. همچنین خواب خود را محدود کنید به طوری که بیش از هشت ساعت نخوابید. خواب زیاد قطعا موجب سردرد می شود.

عامل سوم سردرد رایانه شما است. وقتی به شکل نادرست و غیر سالم پشت رایانه می نشینید روی عضلات بالای گردن، کمر و شانه ها تاثیر نامطلوبی می گذارد و این تغییرات موجب بروز سردرد می شود.

بنابراین توصیه می شود که از نشستن در ساعات طولانی مدت به شکل خمیده یا با سرخم شده به طرف جلو در پشت میز رایانه پرهیز کنید، بعلاوه نگاه مستقیم به صفحه رایانه به این معنی است که چشم ها باید در یک فاصله کوتاه متمرکز شوند و این امر باعث می شود ماهیچه های چشم ما بیشتر تلاش کنند و کشیدگی عضلات چشمی نیز می توانند موجب سردرد شود.

بنابراین در فواصل زمانی مشخص و منظم از پشت رایانه بلند شوید و کمی در اطراف بگردید. صفحه رایانه را نیز طوری تنظیم کنید که ۲۰ تا ۳۰ اینچ از چشم شما فاصله داشته باشد در سطح نگاه شما قرار بگیرد. رایانه را نیز طوری قرار دهید که نور مستقیم خورشید یا چراغ روی آن نیافتد.

هم چنین اگر مجبور هستید که پشت رایانه با تلفن حرف بزنید حتما از گوشی هدفون استفاده کنید چون قراردادن گوشی تلفن بین سر و شانه کشیدگی ماهیچه ها را تشدید کرده و سردرد را نیز افزایش می دهد.

عامل چهارم که می تواند در شما موجب ایجاد سردرد شود، عطرتان است. عطرها به گونه ای تولید می شوند که بتوانند مغز را تحریک کنند. عطر وقتی در تماس با هوا قرار می گیرد تبخیر می شود و مواد شیمیایی فوق در بین سلولهای عصبی فعال در بینی قرار می گیرند تا سیگنال هایی را به مغز بفرستند. متاسفانه در برخی از افراد این سیگنال ها به قدری قوی هستند که می تواند موجب سردرد یا میگرن شوند.

شامپوها، صابون ها و برخی از مواد شوینده نیز می توانند تاثیر مشابه داشته باشند. یکی از راه های مقابله با بوهای آزار دهنده استفاده از دستگاه مناسب تهویه هوا است. راه کار موثر دیگر نیز آغشته کردن پیشانی با یک قطره کوچک روغن نعناع است که مثل یک داروی مسکن برای کاهش سردرد اثر می گذارد.

عامل پنجم در بروز سردردها داروهای مسکن هستند. هر چند این داروها برای تسکین سردرد استفاده می شوند اما اگر زیاد استفاده شوند می توانند عاملی در ایجاد سردردها باشند.

مصرف بی رویه مسکن ها مثل ایبوپروفن، آسپرین و کدئین می تواند موجب بروز سردردهای دوره ای شود. اگر با مصرف زیاد مسکن ها دچار سردرد می شوید حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و راه حل مناسب را از وی بجویید.

                                          




تاریخ: سه شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

بلوغ
بلوغ فرایندی بیولوژیک و شامل تغییرات جسمانی است که نوجوانان هنگام گذرازدوران کودکی به بزگسالی آن را تجربه می کنند. بلوغ بوسیله تحریک قسمت هایی ازمغزوآندوکرین آغاز می شود که کانون هورمون های جسمی می باشد. تغییراتی که در بدن نوجوانان ایجاد می شود درنتیجه آزاد شدن هورمون های مانند استروژن و تستوسترون می باشد.
بلوغ ازچه زمانی آغاز می شود؟ سن آغاز بلوغ در افراد مختلف متفاوت می باشد . بنابراین صحبت درباره سن «معمول»  شروع بلوغ تا حدودی گمراه کننده است.دردختران بلوغ زودرس در۷ سالگی و بلوغ دیررس در ۱۳سالگی آغاز می شود.در پسران بلوغ زود رس در۵/۹ سالگی و بلوغ دیررس در۵/۱۳سالگی آغاز می شود. ولی درکل فرایند بلوغ به ۲ تا ۵ سال زمان برای کامل شدن نیاز دارد . به طور کلی ،بلوغ در دختران ۲ سال زودتر آغاز می شود و پایان می پذیرد.
 چه نوع تغییراتی در دوران بلوغ بوجود می آید ؟ بلوغ حد اقل دارای ۴ نوع پیشرفت جسمانی است. یکی از نشانه های بلوغ رشد سریع و ناگهانی نوجوان است. در این دوران قد و وزن نوجوان به سرعت افزایش می یابد. در نقطه اوج رشد ، بدن نوجوان مانند بدن نوزاد رشد می کند.
دومین تغییر فیزیکی ، کامل شدن ویژگی های اولیه جنسی یا سیستم تناسلی است .
قابل توجه ترین این تغییرات ، تغییر سوم یعنی تکامل ویژگی های ثانویه جنسی است. ویژگی های ثانویه جنسی ویژگی هایی هستند که سبب تمایز مردان از زنان می شوند.
چهارمین تغییر فیزیکی در دوران بلوغ تغییر ریخت بدنی است . بدن نوجوانان چه دختر و چه پسر دارای ماهیچه ها و چربی بیشتری می شود . ولی این افزایش در دختران و پسران دارای سرعت متفاوتی است ، بطوریکه در پایان دوران بلوغ نسبت عضله به چربی در بدن پسران ۳ به۱ است، درصورتی که در دختران میزان عضله و چربی با یکدیگر برابراست .
 آیا نوجوانان دمدمی تر می شوند؟
معمولاً ما نوجوانان را سخت می پنداریم . ما چنین فرض می کنیم که نوجوانان  از بزرگسالان دمدمی تر هستند. زیرا در دوران بلوغ تغییرات هورمونی در بدن نوجوانان رخ می دهد . آیا دلیل دمدمی بودن نوجوانان در دوران بلوغ است ؟ پاسخ این سوال هم مثبت و هم منفی است.
تحقیقات نشان می دهند نوسان شدید هورمون ها در بدن نوجوان، وی را تحریک پذیرتر، پرخاشگرترو افسرده تر می سازد. بالا رفتن و پایین آمدن سطح هورمون ها در شروع دوران بلوغ دیده می شود ولی به زودی ثابت می شود. بنابر این رابطه بین هورمون ها و دمدمی بودن نوجوان فقط در اوایل دوران نوجوانی و زمانی که سطح هورمون ها دارای نوسان است وجود دارد. پس می توان گفت هورمون ها فقط دراوایل دوران بلوغ مسئول دمدمی بودن نوجوانان هستند.
تحقیقات بیشتر نشان داده اند که دمدمی بودن نوجوان بیشترازخود بلوغ با تغییرات محیط اجتماعی اطراف وئ ارتباط دارد. در نوجوان تغییر خلق و خوئ با تغییر فعالیت ها همزمان می شود. از این رو نوجوانان همچنانکه در طول روز وارد محیط های مختلف می شوند دارای رفتارها و خلق و خوئ خوهای متفاوتی نیز می گردند ممکن است نوجوان نوسان زیادی در رفتار وخلق وخوی خود احساس کند زیرا او در طول روز دچار تغییرات زیادی درفعالیت ها و بافت های اجتماعی میشود.
 خود- تصوری
صرف نظراز مبا حث زیست شناختی، بلوغ می تواند دررفتار نوجوانان و پیشرفت آنها از بسیاری جهات  تاثیر       بگذارد.  بلوغ باعث بوجود آمدن تغییراتی در نحوه نگرش نوجوان به خویشتن می شود. تغییرات بوجود آمده در ریخت بدن و کامل شدن صفات ثانویه جنسی نیز بر تصوری که نوجوان از خویش دارد اثرمی نهد و در نتیجه رفتار وئ  دچار تغییر خواهد شد. برای مثال هم دختران وهم پسران نوجوان تمایل بیشتری به تنهایی دارند و در دوران اولیه بلوغ از تغییرات بوجود آمده در بدنشان دچار ناراحتی می شوند . هم دختران و هم پسران حساسیت بیشتری نسبت به ظاهر خود پیدا خواهند نمود و با کامل شدن دوران بلوغ تغییراتی در عادات غذایی و ورزش آنها نیز بوجود خواهد آمد.
تغییرات بوجود آمده درظاهر نوجوان رفتار ودید دیگران را نسبت به آنها تحت تاثیر قرار خواهند داد. غالبا در دوران بلوغ از یک نوجوان انتظار می رود رفتار بهتری داشته باشد که معمولا فراتر از دسترس یک نوجوان است.
 آنها را درک کنید.
بسیاری از تغییراتی که نوجوانان شاهد آنها هستند مانند تغییرات جسمانی و تغییر توانایی آنها برای تفکر و استدلال و نیز پتانسیل های اجتماعی می توانند برای آنها بسیار سخت و دشوار باشند. تمام این تغییرات واکنش و انتظارات دیگران را از نوجوان و نیز شیوه تفکر آنها را نسبت به خودشان تحت تاثیر قرار خواهد داد. با وجود تمام این تغییرات ، نوسانات کم اهمیت رفتاری کاملاً طبیعی هستند و بیشتر به دلیل تنظیم های چند گانه بوجود می آید. چه چیزی می تواند چنین با سرعت و در چندین مسیر توسعه پیدا کند؟! پس تعجبی ندارد که گاهی اوقات نوجوان دمدمی باشند.
اما مهمترین مساله این است که درک کنیم بر خلاف باورعمومی ، افسردگی طولانی مدت درنوجوانان طبیعی نیست. افسردگی که به مدت ۲هفته  یا بیشتر طول بکشد ، نشانگر این مساله است که نوجوان با دشواری های زیادی روبه رو است و نیاز به یک کمک خارجی دارد. در این هنگام باید از پزشک یا یک متخصص سلامت روان کمک گرفت.
بلوغ زودرسوالدین باید با ایجاد یک ارتباط صادقانه و دوستانه با دختر یا پسر مبتلای خود ، برای او توضیح دهند که پیدایش این تغییرات در چه سنی طبیعی است و حالا که در وی به صورت زودرس ایجاد شده ،‌ چه مراقبت ها و درمانهائی ضروری است . ارتباط والدین با معلمان آنها ، در برقراری ارتباط دوستانه این کودکان با هم سن و سالهای خود بسیار حیاتی است . در واقع در محیط مدرسه است که عدم توجه به شرایط جسمی و روحی این کودکان می تواند باعث بروز مشکلات روانی جدی گردد . و لذا معلمان آگاه و دلسوز در برقراری ارتباط طبیعی بین این کودکان و همشاگردیهایشان نقش کلیدی دارند.  روشهای جراحی برای درمان توده هایی که در مغز بصورت نابجا هورمون ترشح می کنند استفاده می گردد .  پیش آگهی : در صورت درمان مناسب و به موقع علائم و رشد قدی بصورت طبیعی خواهد بود ، درمان قبل از سن استخوانی ۱۲ سال برای دختران و ۱۳ سال برای پسران باید شروع گردد
تعریف : به ظاهر شدن علائم بلوغ از جهت فیزیکی و هورمونی در دختران قبل از سن ۸ سالگی و در پسران قبل از سن ۹ سالگی بلوغ زودرس اطلاق می گردد . در ابتدا این کودکان بلندتر از همسن های خود هستند . ولی بدلیل بلوغ زودرس استخوانها ، در نهایت قد کوتاهتری در بلوغ خواهند داشت . در دختران با بزرگ شدن پستانها شروع پریود ماهانه ظاهر شده و در پسران با افزایش شهوت که بصورت اختلالات رفتاری تظاهر می کند .
* چرا بلوغ زودرس مهم است ؟
بلوغ زودرس از دو جنبه اهمیت زیادی دارد ، جنبه اول علت ایجاد کننده آن است که پزشک متخصص با انجام آزمایشات لازم و پیگیریهای منظم و دقیق نوجوانان مبتلا ، در طی مدت طولانی بدنبال علت ایجاد آن می گردد و جنبه دوم اثر بلوغ زودرس روی رشد قدی و روانی نوجوان است .
* علل ایجاد کننده علائم بلوغ زودرس کدامند ؟
در اکثر دخترها ،‌علت خاصی برای بلوغ زودرس دیده نمی شود و بیشتر جنبه خانوادگی دارد و در سایر افراد خانواده ( مادر یا خواهران وی ) نیز چنین حالتی دیده می شود . ولی در مواردی بیماریهای مهم دستگاه عصبی مرکزی مثل تومورهای مختلف ، عفونت و التهاب مغز یا ضربه به جمجمه می تواند این حالت را ایجاد کند . گاهی کیست های تخمدانی با تولید هورمون های جنسی زنانه باعث بلوغ زودرس می شوند . در پسرها حالت سرشتی کمتر دیده می شود و بیماریهای زمینه ای مثل تومورهای سیستم عصبی مرکزی بیشتر شایع است . لذا در این کودکان ( پسر یا دختر ) بررسی مغز با MRI حتماً انجام می شود . سونوگرافی از تخمدانها و شکم و بررسی آزمایشگاهی هورمون های مختلف و نیز تعیین سن استخوانی انجام می شود . در صورت طبیعی بودن معاینات و آزمایش ها ، حتماً باید هر ۶ ماه یک بار توسط پزشک بررسی انجام شود .
عوارض بلوغ زودرس : کودکان در مقابل استرسهای زمان جوانی قرار می گیرند و نمی دانند چه کار باید بکنند . این کودکان از نظر جسمی تظاهرات بلوغ را دارند ولی تجربه کافی را ندارند . دختران با ظاهر شدن علائم پریود ممکن است دچار مشکلات روحی گردند . در هر دو جنس بدلیل افزایش تمایل به شهوت ، رفتارهای ناهنجار مثل خودارضایی شیوع دارد .
علائم و تظاهرات : در دختران علائم ابتدا با بزرگ شدن پستان به شکل یکطرفه یا دوطرفه ظاهر می شود و بعد از آن موهای زهار و زیربغل دیده می شوند و پریود شدن در مرحله انتهایی است ، دور نوک سینه تیره و ضخیم می گردد و نوک سینه به جلو می آید . جوش نیز در صورت این کودکان افزایش می یابد .
در پسران اولین علامت بزرگ شدن بیضه و سپس بلوغ دیگر اجزاء اندام تناسلی است .
قد ابتدا در این کودکان بزرگتر از همسن های خود می باشد . صدا در این کودکان ضخیم شده و موهای صورت بصورت زوردسی  در صورت ظاهر می گردند .
بررسیهای آزمایشگاهی و عکسبرداری : اندازه گیری میزان هورمونهای بلوغ می تواند کمک کننده باشد . تصویربرداری سر بصورت رادیوگرافی یا ام . آر . آی از نواحی مختلف مغز در تشخیص کمک کننده است .
* آیا درمان بلوغ زودرس لازم است ؟
هنگامیکه بلوغ در سنین پائین شروع شود رشد قدی کودکان بیشتر می شود و به نسبت کودکان هم سن خود قدبلندتری خواهند داشت ولی پس از ۳-۲ سال که بلوغ کامل شد ، رشد قدی متوقف شده و در نهایت بزرگسالان کوتاه قدی خواهند شد . از نظر شکل فیزیکی نیز ممکن است مشکلاتی دیده شود . بعلاوه از نظر روانی نیز این کودکان دچار مشکلات زیادی خواهند شد .
رشد سینه ها یا ایجاد قاعدگی در دختران کم سن و یا رویش موهای صورت و کلفتی صدا در پسران کم سن و مقایسه با سایر همسالان خود ، باعث بروز اضطراب شدید در این کودکان و والدین آنها می شود . بخصوص در دختران مبتلا ، احتمال سوء استفاده های جنسی نیز وجود دارد .
در صورت استفاده از هورمون های محرک گونادوتروپین با سرکوب تولید هورمون از تخمدانها یا بیضه ها باعث توقف یا پسرفت صفات ثانویه جنسی می گردد . بعلاوه رشد قدی نیز ادامه می یابد . باید دقت شود که درمان باید زود شروع شود . در صورت موفقیت ، درمان را تا رسیدن کودک به سن طبیعی بلوغ ادامه می دهیم و سپس قطع می کنیم تا بلوغ بطور طبیعی در سن طبیعی پیش رود . در واقع آگاهی والدین به نشانه های بلوغ زودرس با مراجعه زود و به موقع ، موفقیت درمان را بدنبال دارد . نکته مهم این است که هوش این کودکان طبیعی و حتی در مواردی بالاتر از کودکان هم سن خود است ولی بدلیل تغییرات ظاهری و نیز تأثیر هورمون ها ممکن است دچار اختلالات رفتاری ، حالتهای تهاجمی و حتی افسردگی شوند . در واقع بلوغ زودرس برای کودک و خانواده او ، مشکل مهمی است و بخصوص در دختران مبتلا احتمال سوء استفاده جنسی و در پسران ، گرایش به پسران بزرگتر و تأثیر پذیری از رفتارهای نامناسب آن وجود دارد . لذا آموزش دقیق به والدین الزامی است .




تاریخ: دو شنبه 19 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

 در تخمدان میلیون ها تخمک وجود دارد که هر تخمک به همراه سلو ل های اطرافش، مجموعه ای به نام فولیکول را شکل می دهد. این فولیکول ها تحت اثر ترشحات قسمتی از مغز به نام هیپوفیز قرار دارند.  
 
      
   
اسم های متفاوتی داره . اما درد مشترک همه خانم هاست .

بانوان در سنین باروری به طور طبیعی، هر ۲۸ روز (این عدد می تواند ۷ روز بیشتر یا کمتر از این هم باشد)، ۲ تا ۷ روز دچار خونریزی می شوند (در این مقاله دوره ۲۸ روزه را در دوره قاعدگی و روزهای خونریزی را زمان عادت ماهانه می نامیم.) در هر عادت ماهانه طبیعی روزانه حدود ۵ قاشق سوپ خوری ۲۰(ر۴۰ میلی لیتر) خون و ترشحات خارج شده و کمتر از ۸ نوار بهداشتی خیس می شود. معمولا شدت خونریزی دو روز است.

 چرا خونریزی؟

در تخمدان میلیون ها تخمک وجود دارد که هر تخمک به همراه سلو ل های اطرافش، مجموعه ای به نام فولیکول را شکل می دهد. این فولیکول ها تحت اثر ترشحات قسمتی از مغز به نام هیپوفیز قرار دارند.

۰ یک دوره قاعدگی طبیعی را، براساس وضعیت جدار داخلی رحم، می توان به سه مرحله تقسیم نمود:

۱) مرحله رشد

۲) مرحله ترشحی

۳) مرحله تخریب

در مرحله رشد که زمانی بین اتمام خونریزی و تخمک گذاری است، فولیکول های تخمدان تحت تاثیر ترشحات هیپوفیز، هورمونی به نام استروژن تولید می نمایند. استروژن بر لایه داخلی جدار رحم اثر کرده و موجب افزایش رشد آن می شود. در روزهای میانی دوره قاعدگی (تقریبا روز )۱۴ یک تخمک از یکی از تخمدان ها رها می شود. پس از رها شدن تخمک، سلول های باقی مانده فولیکول (که در این زمان، اصطلاحا جسم زرد نامیده می شوند) تغییر کرده و شروع به ترشح هورمونی به نام پروژسترون می نمایند. هورمون پروژسترون باعث افزایش ضخیم شدن جدار داخلی رحم می شود. بنابراین، با رها شدن تخمک و ترشح هورمون پروژسترون، نیمه دوم قاعدگی آغاز می شود.

در صورتی که تخمک رها شده توسط اسپرم بارور شود و تبدیل به سلول تخم شود، در جدار داخلی رحم جایگزین شده و با کنش های پیچیده ای مانع از بین رفتن جسم زرد می شود. اما اگر تخمک بارور نشود و یا به هر دلیلی در جدار رحم جایگزین نگردد، جسم زرد پس از چند روز ترشح پروژسترون، از بین می رود. در نتیجه جدار داخلی رحم در اثر افت ناگهانی استروژن و پروژسترون دچار تخریب شده و تکه تکه فرو می ریزد. این ریزش جدار داخلی رحم، همان خونریزی عادت ماهیانه است.

● علل خونریزی غیرطبیعی

در خونریزی غیرطبیعی رحم، طول دوره قاعدگی، میزان و یا زمان خونریزی دچار اختلال می شوند. طول دوره قاعدگی زمانی غیرطبیعی است که بیش از ۳۵ روز یا کمتر از ۲۱ روز طول بکشد و یا دوره های آن نامنظم باشند. دوره قاعدگی از وضعیت سلامت سایر ارگان ها نیز تاثیرمی پذیرد؛ به همین علت نه تنها بیماری های دستگاه تناسلی، بلکه بسیاری از بیماری های ارگان های دیگر نیز می توانند خونریزی غیرطبیعی رحمی ایجاد نمایند. اما شایع ترین علل خونریزی غیرطبیعی مربوط به دستگاه تناسلی، اینها هستند:

۱) حاملگی

شایع ترین علت به هم خوردن نظم عادت ماهیانه در زنان در سنین باروری ۱۸-۴۰( سال)، حاملگی و عوارض مرتبط با آن مثل حاملگی خارج رحمی است. بسیاری از زنان در چند ماه اول حاملگی طبیعی، دچار خونریزی می شوند. بنابراین بسیار مهم است که در زنانی که تماس جنسی داشته اند، حتی اگر <مطمئن> هستند که حامله نیستند، تست حاملگی انجام شده و حاملگی به عنوان شایع ترین علت خونریزی غیرطبیعی، رد شود.

۲) مشکلات مربوط به تخمک گذاری

لزوما در تمام دوره های قاعدگی، تخمک گذاری اتفاق نمی افتد. در سال های ابتدای بلوغ و در سال های نزدیک به یائسگی و حتی در اثر استرس هایی مثل مسافرت یا تغییر شغل، شیوع دوره های فاقد تخمک گذاری افزایش می یابد. در دو سال اول شروع قاعدگی ، ۸۵ درصد دوره های قاعدگی فاقد تخمک گذاریند، در حالی که پس از ۶ سال از شروع قاعدگی این عدد به ۲۰ درصد می رسد. در روز ۱۴ قاعدگی در صورتی که تخمک گذاری انجام نشود، جسم زرد که تولیدکننده هورمون پروژسترون است، ایجاد نخواهد شد؛ بنابراین تخمدان به تولید استروژن ادامه داده و لایه داخلی رحم همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. در اثر این ازدیاد رشد، دوره قاعدگی طولانی شده و خونریزی نامنظم و لکه بینی ایجاد خواهد شد. این امر می تواند زمینه را برای ایجاد پولیپ و سرطان رحم فراهم نماید.

گرچه، در ابتدا و انتهای دوران باروری، عدم تخمک گذاری به طور شایع اتفاق می افتد، اما بیماری هایی مثل تخمدان پلی کیستیک و اختلالات تیرویید نیز می توانند آن را ایجاد نمایند.

۳) مشکلات رحمی

عفونت ها، تومورهای بدخیم و خوش خیم رحمی نیز می توانند خونریزی ایجاد نمایند. برخی از این ضایعات بسیار شایع هستند، به طور مثال میوم که توموری خوش خیم است در ۳۰ درصد زنان دیده می شود. این ضایعات همیشه منجر به خونریزی نمی شوند و ممکن است فرد علی رغم ابتلا به آنها دچار خونریزی نشود.

ضخیم شدن لایه داخلی رحم نیز از علل خونریزی، خصوصا در خانم های ۴۰-۵۰ سال است. ضخیم شدن لایه داخلی رحم، هشداری بسیار جدی برای وقوع سرطان در آینده محسوب می شود. احتمال سرطان رحم با افزایش سن زیاد می شود، بنابراین بسیار مهم است که در زنان بالای ۴۰ سال مطمئن شویم که علت خونریزی، سرطان نیست.

سرطان تنها علت خونریزی غیرطبیعی نبوده و هر خونریزی به معنی سرطان نیست. بنابراین اگر به اختلالات قاعدگی دچار شدید، افکار مزاحم را از خود دور نموده و از تفسیرهای عجولانه بپرهیزید، اما به هیچ وجه در مراجعه به پزشک سهل انگاری نکنید.

گاهی وقت ها هم در اثر عواملی مثل آی.یو.دی، رحم دچار جراحت شده و خونریزی می کند. خونریزی خفیف ناشی از آی.یو.دی طبیعی است و درمانی نیاز ندارد، اما خونریزی های شدید باید حتما مورد توجه قرار گیرند.

۴) سایر علل

در زنان پس از یائسگی، یکی از علل مهمی که باید به خاطر داشت، خشک بودن دیواره واژن به علت فقدان استروژن پس از یائسگی است که این امر موجب خونریزی پس از تماس جنسی می شود.

داروهایی که جلوی انعقاد را می گیرند و اختلالات غددی مثل اختلالات تیرویید نیز می توانند موجب خونریزی غیرطبیعی رحمی شوند.

● وقتی مراجعه به پزشک ضروری است

خونریزی غیرطبیعی مسئله بسیار مهمی است و با رویت آن باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که فقط دچار خونریزی غیرطبیعی شده اید، می توانید در مطب تحت معاینه و معالجه قرار گیرید. اما اگر علایمی مثل سبکی سر، شکم درد شدید و تب نیز همراه خونریزی وجود داشته باشد، بهتر است به اوراژنس بیمارستان مراجعه کنید.

معمولاً پزشکان سعی می کنند به کمک تاریخچه ای که شما از بیماری ها و حالات گذشته خود در اختیار آنها قرار می دهید و معاینات و آزمایش هایی که درخواست می کنند، علت خونریزی شما را از میان علت های ذکر شده بیابند. پزشکان علاقمندند، جهت یافتن علت خونریزی، اطلاعات کاملی در مورد زمان و میزان خونریزی و دفعات تکرار آن، آخرین دوره طبیعی، حاملگی قبلی، آخرین تماس جنسی، روش های پیشگیری از بارداری و داروهای مورد استفاده شما داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که ممکن است در ویزیت اول تشخیص دقیق بیماری میسر نشود و به چندین نوبت مراجعه نیاز باشد.

● مراقب خود باشید

▪ ابتدا مطمئن شوید که منشا‡ خونریزی، دستگاه تناسلی است و از مقعد یا دستگاه ادراری نیست. برای این کار می توانید از تامپون استفاده نمایید.

▪ در صورتی که خونریزیتان زیاد است، در بستر استراحت کنید.

▪ تعداد تامپون های مصرف شده و یا نوار بهداشتی های استفاده شده را حتماً بشمرید؛ تعداد آنها به پزشک کمک می کند تا تخمینی از میزان خونریزی شما داشته باشد.

▪ آسپرین نخورید، چرا که زمان خونریزیتان را طولانی می کند.

● درمان

نوع درمان وابسته به علت خونریزی است و در هر مورد جداگانه تصمیم گرفته می شود.

در مواردی که اختلالات هورمونی علت خونریزی غیرطبیعی رحمی باشند، معمولاً از داروهای هورمونی مثل قرص های پیشگیری از بارداری جهت درمان استفاده می شود.

اگرچه خود این قرص ها نیز از علل خونریزی غیرطبیعی هستند اما در مواردی خاص، درمان موثری علیه آن محسوب می گردند.

با شروع درمان دارویی در مواردی که بی نظمی های هورمونی عامل خونریزی هستند، معمولا پس از چند ماه، دوره های قاعدگی منظم می شوند؛ در صورت عدم پاسخ به این درمان، حتماً مجدداً به پزشک خود مراجعه کنید، تا سایر علل خونریزی مورد بررسی قرار گیرند.

به خاطر داشته باشید که تغییرات عادت ماهانه مسئله ای بسیار پراهمیت است و ممکن است نادیده گرفتن آن هزینه بسیار سنگینی درپی داشته باشد.




تاریخ: یک شنبه 18 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

اسیدهای چرب ضروری دو نوع هستند :

۱- اسید لینولینک

۲- اسید گامالینولینک

اصولاً اسیدهای چرب ضروری در روغن مایع وجود دارند و اسیدهای چربی که دارای چند پیوند دوگانه هستند وجود دارد . مهمترین اسید چربی که وجود دارد ، امگاسه است که منحصراً در روغن ماهی وجود دارد و ویژگی خاصی به روغن ماهی داده است . در حقیقت چربی گوشت یا پروتئین ماهی بهترین چربی است ، زیرا اسید چرب ضروری نه تنها کلسترول خون را بالا نمی برد بلکه باعث کاهش کلسترول خون می شود . پس از آن اسید چرب امگاشش را داریم که در روغن نباتی ، پنبه دانه و آفتابگردان وجود دارد و از نظر تغذیه ای اهمیت ویژه ای دارد .

در مجموع اسیدهای چرب که دارای پیوند دوگانه هستند تنها ۷ تا ۸ درصد کل کالری بدن انسان را تأمین می کنند و افراط در مصرف آنها تأثیر سرطان زایی دارد .

 علائم کمبود اسیدهای چرب ضروری عبارتند از :

توقف در رشد ( مخصوصاً در دوران رشد )

ایجاد ضایعات پوستی ( اگزما )

اختلال در تولید مثل ، اختلال در شیر دادن

وجود پروتئین در ادرار ( که در اثر شکنندگی فرژلیتی اجزاء و لوله های موئینه کلیوی می شود )

 اعمال اسیدهای چرب ضروری چیست ؟

اسیدهای چرب ضروری در ساختمان فسفو لیپیدها شرکت دارند و معمولاً فسفر لیپیدها در ساختمان سلولی نقش دارند در صورت کمبود فسفر لیپیدها ، متابولیسم انرژی مختل می شود . مثلاً متابولیسم در جداره میتوکندری انجام می شود و کمبود فسفولیپیدها منجر به اختلال در متابولیسم سلولی می شود .

همچنین اسیدهای چرب ضروری باعث کاهش کلسترول می شوند بنابراین وجود آنها و یا نسبت اسیدهای چرب ضروری به اسیدهای چرب اشباع شده عاملی است که در میزان کلسترول خون موثر است و نیز در ساختمان پرستوگلاندینها دخالت دارند زیرا پرستوگلاندینها اعمال حیاتی متعددی را در بدن انسان انجام می دهند .

 متابولیسم چربیها :

معمولاً اسیدهای چرب از طریق بتا اکسیداسیون ، اکسیده می شوند . یعنی هر بار دو اتم کربن از زنجیره اسید چرب جدا می شود و با مشتق استیل کوانزیم A ترکیب می شود و استیل کوانزیم A می دهد . استیل کوانزیم A وارد چرخه کرپس می شود و تولید انرژی می کند.

چربیها در بدن با آتش قندها می سوزند ، یعنی در رژیم غذایی روزانه باید حداقل یک قند یا نشاسته ( ۷۰ تا ۱۵۰ گرم ) وجود داشته باشد تا متابولیسم چربی به طور کامل انجام شود. پس نباید در رژیم لاغری کل مواد نشاسته ای را حذف کرد وگرنه موجب نقص در سوخت و ساز بدن می شود و PH خون به هم می خورد .

به عنوان مثال فردی که اعتصاب کرده و زنده مانده است به دلیل این است که ( نمک ، آب و شکر ) را زیر نظر پزشک مصرف کرده است . معمولاً در اعتصاب غذایی خشک انسان تنها یک هفته یا ده روز زنده می ماند .

مصرف نمک و آب در رژیم غذایی باعث متابولیسم چربی کامل می شود . این بدان معنی است که بدن انسان به حداقل مواد قندی و نشاسته ای نیاز دارد تا متابولیسم چربی کامل انجام گیرد. در صورت افراط در دریافت کربوهیدراتها ، کربوهیدراتها به چربیها تبدیل می شوند و مخصوصاً اگر چربیها از قندها باشند اسیدهای چرب دراز ، زنجیر اشباع ایجاد می کنند که برای سلامتی انسان مضر هستند .

اگر تریگلیسیرید خون بالا باشد عده ای فکر می کنند که فقط باید چربیها تعدیل شوند در صورتیکه علاوه بر مصرف کم چربیها ، باید مصرف مواد غذایی حاوی قند و شکر را نیز کم کرد.

 کلسترول : 

کلسترول از نظر ترکیب شیمیایی یک الکل آلی است ، اما از آنجا که در تقسیم بندی ها در ترکیبات چربیها و اسیدهای چرب بدن قرار می گیرد و در حلالهای چربی محلول شده است اصطلاحاً چربی نامیده می شود . پس چربی نیست و یک الکل است ولی جزء ترکیبات چربیهاست.

در حقیقت متابولیسم و وجود کلسترول به وجود و میزان چربیها مرتبط است به همین دلیل جزء چربیهای بدن محسوب می شود . اغلب مواد غذایی ، کلسترول دارند ، ضمن اینکه کلسترول برای بدن لازم است و در ساختمان بسیاری از هورمونها از جمله هورمونهای جنسی وجود دارد .

 کارکرد کلسترول در بدن :

کلسترول ماده غذایی ضروری است ، مهمترین منابع غذایی کلسترول جگر ، زرده تخم مرغ ، میگو ، گوشت قرمز ، کله پاچه و مغز است و در مواردی که فرد مبتلا به کلسترول خون بالاست، باید دریافت این غذاها را به شدت محدود کند . مقدار کلسترول دریافتی از غذاهای روزانه به طور متوسط نیم گرم است . اما نستز آندوژن حدود دو گرم است . بنابراین آنچه که مهم است تأثیر گذاری بر نستز آندوژن است .

 عواملی که بر نستز کلسترول موثرند عبارتند از :

۱- سن ، کلسترول با سن بالا می شود .

۲-جنس ، تا زمانیکه هورمونهای جنسی زنانه ، در زمان فعالیته می کنند میزان کلسترول خون پایین است و در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی و در دوران یائسگی ، میزان کلسترول بالا می رود . به همین دلیل اوج سکته های قلبی و عروقی و مغزی در خانم ها یک دهه دیرتر از آقایان است .

هورمونهای جنسی زنانه نقش محافظتی در برابر سکته دارند .

 عواملی که بر روی کلسترول تأثیر دارند عبارتند از :

۱- میزان انرژی دریافتی

۲- نوع چربی

۳- فعالیت

 چه عاملی بر مایع و جامد بودن و ذوب چربیها تأثیر دارد ؟ این مایع و جامد بودن چه تأثیری در سلامتی دارد ؟

 چربیها ترکیباتی هستند که از کربن ، هیدروژن و اکسیژن درست شده اند . اما از آنجا که نسبت هیدروژن به اکسیژن در ساختمان چربیها بیشتر از نسبتی است که در کربوهیدراتها داشتیم و این ویژگی را به چربیها داده که منبع فشرده و مناسبی از نظر انرژی باشند .

به عبارت دیگر یک گرم چربیها بیشتر از ۲ برابر یک گرم کربوهیدراتها و پروتئین ها انرژی حاصل می شود . چربیها معمولاً در حلالهای آبی حل می شوند مثل تتراکلرید کربن ، کلروفرم واتر. معمولاً چربیها از ترکیب اسیدهای چرب آلی با الکلهای آلی حاصل می شوند. الکل ساختمان چربی خوراکی گلیسرول را تشکیل می دهد ، چربی حاصله را گلیسیرید یا تری گلیسیرید می نامند. چون گلیسرول سه عامل الکلی دارد ، هر عامل الکلی با یک اسید چرب ترکیب می شود و چربی حاصله را گلیسیرید می نامند . بنابراین ماحصل تجربه چربیها ، الکل و اسیدهای چرب است. اسیدهای چربی که در ساختمان چربیها وجود دارد و معمولاً تعداد کربن هایشان زوج است و به سه دسته تقسیممی شوند :

 ۱- اسیدهای چرب کوتاه زنجیر

۲- اسیدهای چرب متوسط زنجیر

۳- اسیدهای چرب دراز زنجیر

 ۱- اسیدهای چرب کوتاه زنجیر : معمولاً ۴ تا ۶ اتم کربن در ساختمان خود دارند و معمولاً فرٌار هستند .

 ۲- اسیدهای چرب متوسط زنجیر : معمولاً ۸ تا ۱۲ کربن در زنجیره خود دارند و در درجه حرارت آشپزخانه یا معمولی مایع هستند ، علی رغم اینکه از اسیدهای چرب اشباع شده درست شده اند .

 ۳- اسیدهای چرب دراز زنجیر : ۱۴ تا ۳۰ کربن دارند ولی چربیهای خوراکی بیشتر ۱۴ تا ۲۲ کربنی هستند . پس عاملی که روی حالت فیزیکی یا نقطه ذوب چربی اثر دارد طول زنجیره اسید چرب آن است که خیلی مهم است . عامل دیگری که روی حالت فیزیکی چربی دخالت دارد اشباع بودن زنجیره اسید چرب یا وجود پیوند دوگانه روی زنجیره اسید چرب است . اسیدهای چرب دراز زنجیر جامدند ولی اسیدهای چرب دراز زنجیری که دارای یک یا چند پیوند دوگانه اند مایع هستند . اصولاً در تغذیه متعادل توصیه می شود که چربیها حداقل بیست درصد کالری و حداکثر سی درصد کالری را تشکیل دهند . اگر فرض کنیم که سی درصد کالری ما از چربیها تأمین می شود ،

 سه دسته اسید چرب داریم :

اسید چرب اشباع یک پیوند

اسید چرب اشباع دوگانه

اسید چرب اشباع چند پیوند دوگانه
جایگاه این ها در رژیم غذایی ما باید چگونه باشد و چرا این نسبت ها وجود دارد ؟ اصولاً چربیهای اشباع یا جامد دراز زنجیر نباید بیش از ۹ درصد کالری و حداکثر ده درصد کالری تجاوز کند . یا از ۳/۱ کل چربی دریافتی بیشتر نباشد . این دسته از چربیها به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارند مانند شیر ، گوشت ، پنیر ، تخم مرغ ، گوشت و مرغ ( که هم چربی جامد و هم چربی مایع دارد ) که در آنها اسیدهای چرب اشباع شده وجود دارد . بنابراین آن ۹ تا ۱۰ درصد به طور معمولی در غذای ما وجود دارند .

 در قسمت متابولیزم گلسترول اشاره خواهیم کرد که به طور کلی چربی های  اشباع ، گلسترول خون را بالا می برند . بنابراین باید احتیاط کرد که هر عامل افزایش گلسترول را حذف کنیم .

 چربی ای که در پوست و بال مرغ وجود دارد هم چربی جامد و هم چربی مایع است که بعد از مصرف آن ، چربی های ماهی توصیه می شود . در چربیهای حیوانی بعد از ماهی ها ، چربی مرغ مناسب تر از چربی گوشت های قرمز است .

 اسیدهای چرب دارای یک پیوند دوگانه مانند روغن زیتون یا روغن مایع ، که در روغن زیتون چربی مایع داریم که یک پیوند دوگانه دارد که اسید اولوئیک نامیده می شود .

در ذرت ، پنبه دانه ، آفتابگردان که روغن مایع هستند ، بیش از ۵۰ درصد روغن آن ها اسید چرب اولوئیک است و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هم اسیدهای چرب دارای چند پیوند دوگانه هستند. اصولاً توصیه می شود که اسیدهای چرب دارای چند پیوند دوگانه بیش از ۷ تا ۸ درصد کالری را تشکیل ندهند . علیرغم اینکه اسیدهای چرب دارای چند پیوند دوگانه ، بلاخص چربی ماهی ها ، پائین آورنده گلسترول است . چربیها این ویژگی مثبت را دارند و به این دلیل گفته می شود که از ۷ تا ۸ درصد مصرف آنها تجاوز نکند چون افراط در مصرف چربیهای دارای چند پیوند دوگانه ، خطر سرطان زایی دارد . اما اسیدهای چرب دارای یک پیوند دوگانه ، که اسید اولوئیک است و منحصراً در روغن زیتون ( بیش از ۵۰ درصد ) ، روغن آفتابگردان ، روغن پنبه دانه و روغن ذرت وجود دارد ، توصیه می شود که ۱۲ تا ۱۴ درصد سهم چربیها را تشکیل دهند.

 در زندگی روزمره چگونه می توان عمل کرد ؟

در غذاهای روزانه نیازی نیست که به آنها چربی جامد اضافه کنیم چون در گوشت ، تخم مرغ ، پنیر ، شیر و ماست ۹ تا ۱۰ درصد چربی وجود دارد . بنابراین اگر از روغن  زیتون ، پنبه دانه و آفتابگردان در غذاهایمان استفاده کنیم ، تعادل مصرف چربی در برنامه غذایی رعایت شده است.

 در بین روغن و چربیهای مواد غذایی ، بهترین روغن کدام است و چرا ؟

بهترین روغن ، روغن ماهی است چون اسید چرب اُمگاسه دارد و پائین آورنده گلسترول خون است .

بدترین روغن در جامعه ، روغن نباتی جامد است چون ایزمرترانس آن بالاتر از حد استاندارد است و بعد از آن روغن مارگارین است که قسمتی از آن مایع است . اما از نظر تأثیر سلامتی، علیرغم تبلیغات ، مناسب نمی باشند و بعد از آن پی ، دنبه و کره قرار می گیرد که چربی کره از انواع اسیدهای چرب است . روغن های مایع از نظر سلامتی مناسب هستند . ضمن اینکه یک حالت تعادل بین اسیدهای چرب اشباع شده و اسید چرب یک پیوند دوگانه و چند پیوند دوگانه وجود دارد .




تاریخ: یک شنبه 18 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

اولین مفهوم که درباره آن صحبت میکنیم، قاعدگی منظم یا نامنظم است. قاعدگی نامنظم چیست؟ حتما همه شما با مواردی برخورد کرده اید که سیکل قاعدگی یک خانم همیشه در یک روز معین از ماه اتفاق می افتد. آیا فقط این افراد دارای سیکل منظم هستند و بقیه افراد جزء گروه نامنظم طبقه بندی می شوند؟ واقعیت این است اگر به این شکل تقسیم بندی بکنیم، تنها تعداد کمی از افراد سیکل های منظم دارند و بقیه مبتلا به مشکل هستند.

 

ولی در واقع اینطور نیست. منظم بودن سیکل به این معنی است که یا سیکل در یک روز خاص شروع بشود و یا روزهای شروع یک سیکل در ماهای مختلف به یک اندازه جا به جا بشوند که این اندازه نهایتا ۳ روز است. در گفتار مصطلح به این معنی که مثلا همیشه دو روز عقب بیفتد یا همیشه سه روز جلو بیفتد. اهمیت این مطلب در این است که اگر سیکل منظم باشد باروری به راحتی صورت خواهد گرفت ولی در صورتی که سیکل نامنظم باشد، ریسک ناباروری بالا می رود. بنابراین در صورتی که سیکل نامنظم دارید، حتما به دنبال درمان آن باشید. شایع ترین بیماری که اغلب در دختر خانم ها دیده می شود، وجود کیستهای تخمدانی است که با علامت سیکل های نامنظم خودش را نشان می دهد و برای اینکه این دختر خانم در زمان ازدواجش بتواند بارداری به موقع و راحتی داشته باشد، باید قبل از ازدواج درمان بشود.

 

اما از کجا بفهیمیم که سیکل ما چند روزه است؟

اگر روز اول شروع خونریزی را در تقویم علامت بزنید بعد از گذشت چند ماه با شمارش روزهای سیکل، می توانید بفهمید که سیکل شما چند روزه است. در واقع اعدادی که بین شروع دو خونریزی پیاپی قرار دارند، روزهای سیکل شما هستند.

 

حالا دانستن اینکه سیکل چند روزه است چه فایده ای دارد؟

 

دانستن این مطلب چند فایده مهم دارد. اول اینکه شما متوجه می شوید که تعداد روزهای سیکلتان طبیعی است یا خیر. یک سیکل طبیعی باید حداقل ۲۱ روزه و یا حداکثر ۳۵ روزه باشد. در صورتی که سیکل شما کمتر از ۲۱ روز و یا بیشتر از ۳۵ روز طول دارد باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا به احتمال قوی شما دچار یک مشکل زنان هستید.
فایده بعدی مشخص کردن زمان تخمک گذاری است.
تخمک گذاری غالبا ۱۴ روز قبل از شروع خونریزی بعدی اتفاق می افتد. مسئله آسان شد. اگر قاعدگی شما ۳۴ روزه است، ۳۴_۱۴=۲۰ ، پس زمان تخمک گذاری شما روز ۲۰ بعد از شروع قاعدگی فعلی است. البته این قاعده فقط برای سیکل های منظم صدق می کند.
اهمیت این مطلب در چیست؟
اگر شما از روش طبیعی یا کاندوم برای پیشگیری استفاده می کنید، بهتر است حوالی این زمان اصلا نزدیکی نداشته باشید. و در صورتی که شما نابارور هستید،  نزدیکی در حول و حوش این زمان با ریسک بالاتر بارداری همراه است.
فایده بعدی دانستن زمان تخمک گذاری این است که شما متوجه می شوید بسیاری از تغییرات خُلقیتان در این زمانها طبیعی است و شما افسرده نشده اید یا فشار کاریتان بیشتر از حد معمول نیست.
ضمنا همسرتان هم متوجه می شوند که در این زمان ها بهتر است با شما بیشتر مدارا کنند. اغلب خانم ها در حوالی زمان تخمک گذاریشان ورم، تغییرات پوستی، حالاتی شبیه افسردگی و بی حوصلگی دارند و تمایلی برای انجام کارهای منزل از خود نشان نمی دهند. بسیاری از خانم ها هم دچار درد شکم و لکه بینی می شوند. تمامی این موارد در زمان تخمک گذاری طبیعی است و نباید باعث نگرانی شما بشود.
و مطلب آخر درباره تغییرات ترشحات تناسلی یک خانم، در طول سیکل قاعدگی است. از ابتدای سیکل که ترشحات نداشته و خونریزی میبینیم. (گفتیم که شروع سیکل را معادل روز اول خونریزی در نظر میگیرم.)  پس از پایان خونریزی، ترشحات بصورت بیرنگ یا مایل به سفید، رقیق و بی بو هستند. در حوالی تخمک گذاری ترشحات به صورت غلیظ و چسبناک در آمده و میزان آن به تدریج زیاد می شود. در اواخر سیکل ترشحات کم می شود.




تاریخ: یک شنبه 18 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

خواص سیب خوردن یک سیب در روز، دکتر را از خانه شما دور می کند. محققان می گویند بین آن چه می خورید و آن چه احساس می کنید رابطه مستقیم وجود دارد. تغییر برنامه غذایی شما می تواند شیمی مغز و متابولیسم شما را تغییر دهد و در نهایت روی سطح انرژی و نحوه رفتار شما اثر بگذارد. غذاهای انرژی زا و سالم غذاها به سه طریق انرژی را افزایش می دهند: با تهیه کالری های مورد نیاز، با استفاده از محرک ها مانند کافئین و با وادار کردن متابولیسم به سوخت و ساز بیشتر. بهترین غذاها برای بهبود روحیه غذاهایی هستند که حاوی موادی باشند که قند خون را در سطح مناسبی نگه دارند و بخش"احساس خوب" را در مغز تحریک کنند، مانند غذاهایی که حاوی ماده ای به نام سرتونین هستند. کربوهیدرات ها مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ها مانند غلات کامل و برنج قهوه ای یکی از منابع اصلی سوخت بدن هستند و نیزسطح سرتونین را در بدن افزایش می دهند و موجب بهبود روحیه می شوند. سالمون برای بهبود روحیه و افزایش انرژی ماهی چرب، مانند سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این ماده علاوه بر این که خاصیت ضد افسردگی دارد دارای خواص بسیار دیگری از جمله سلامت قلب نیز هست. سبزیجات برگی، برای بهبود روحیه و افزایش انرژی مفیدند یکی دیگر از مواد مغذی که خاصیت ضد افسردگی دارد، فولات است. سبزی جات برگی مانند اسفناج و کاهو حاوی این ماده غذایی هستد. حبوبات، مغزها و مرکبات نیز منبع خوبی از فولات محسوب می شوند. غذاهای فیبردار فیبر، انرژی را تثبیت می کند با کند کردن عمل هضم، ذخیره انرژی مورد نیاز بدن در روز را تامین می کند. شما می توانید جذب فیبر در بدن اتان را با خوردن لوبیاها، میوه و سبزی جات و نیز غلات کامل افزایش دهید. مصرف آب و بهبود انرژی و روحیه بین کم آبی بدن و خستگی مفرط رابطه مستقیمی وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد کم آبی بدن حتی به مقدار متوسط نیز می تواند سطح سوخت و ساز بدن و انرژی را کاهش دهد. پس تا آن جا که می توانید بدن خود را کم آب نگه ندارید و برای تامین کم آبی، آب و دیگر مایعات شیرین نشده را به تکرار مصرف کنید. مصرف میوه جات تازه برای تامین انرژی یکی دیگر از راه های افزایش انرژی و مرطوب نگه داشتن بدن مصرف مواد غذایی سرشار از مایعات مانند میوه جات تازه و سبزی جات هستند. مصرف قهوه و افزایش سطح انرژی قهوه، سرعت متابولیسم را افزایش می دهد و به طور موقت تمرکز ذهن را بیشتر می کند و مصرف بیش از یک بار، سطح تمرکز را بیشتر افزایش می دهد. مراقب باشید بیش از حد اندازه از این نوشیدنی مصرف نکنید تا دچار بی خوابی و در نتیجه کاهش انرژی نشوید. مصرف چای و رفع استرس چای منبع دیگری از کافئین است. محققان می گویند ترکیب کافئین و اسید آمینه ال- تئانین در چای، سطح هشیاری، زمان عکس العمل و قدرت حافظه را افزایش می دهد. همچنین ثابت شده، چای سیاه می تواند برای رفع استرس موثر باشد.




تاریخ: سه شنبه 13 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

لاغري و جواني، آرزوي مشترک بسياري از انسان‌‌هاست؛ آرزويي که تصور رسيدن به هر کدام از آنها حتي براي مدت زماني کوتاه بسيار شيرين است. شايد همين شيرين بودن اين تصور و آرزو است که باعث مي‌شود بسياري از ايرانيان براي تجربه هرچند کوتاهش، به انواع و اقسام تبليغات اينترنتي، ماهواره‌اي و حتي خياباني اعتماد کنند...

داروهاي معجزه‌آسايي که به مردم نويد آن را مي‌دهد بدون سختي کشيدن به آساني لاغر يا حتي جوان ‌شوند و چه وسوسه‌‌اي از اين بالاتر آن هم براي حداقل 50درصد از جمعيت ايران که از افزايش وزن و چاقي رنج مي‌برند؟!
 


 

متاسفانه با وجود هشدارها و آگاهي‌هايي که به صورت مرتب از سوي نهادهاي مسوول و کارشناسان نسبت به خطر استفاده از قرص‌‌ها، معجون‌‌ها و پودرهاي معجزه‌آساي لاغري داده مي‌شود، همچنان افراد سودجو تلاش مي‌كنند تا با به روز کردن تبليغات خود و جذاب‌تر کردن آن، بر مشتريان‌شان بيفزايند و در اين ميان تنها فردي که آرزوي لاغري يا جواني را دارد ضرر مي‌بيند؛ ضرري که حتي مي‌تواند به ارزش جانش تمام شود.
 


 

گول داروهاي صددرصد گياهي را نخوريد
 

در تازه‌ترين هشدار در اين زمينه، وزارت بهداشت با توجه به تبليغات گسترده فرآورده‌‌هاي كاهش وزن در اينترنت و ساير رسانه‌‌ها به افراد توصيه کرده که از تجويز يا مصرف اين دسته از فرآورده‌‌ها كه فاقد مجوز وزارت بهداشت هستند خودداري كنند.
 

معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درباره مصرف فرآورده‌‌هاي تقلبي كاهنده وزن اعلام كرد:‌ «برخي از اين محصولات با ادعاي كاملا گياهي بودن،‌ نداشتن هيچ‌گونه عارضه جانبي و اثر چشمگير و معجزه آسا دركاهش وزن در زماني كوتاه،‌ تبليغ و عرضه مي‌شوند كه برخي از اين فرآورده‌‌ها با وجود ادعاي طبيعي بودن يا فقط حاوي اجزاي گياهي بودن، حاوي مواد شيميايي مضر يا داروهايي با مقادير بسيار بيشتر از حداكثر دوز پيشنهادي آنها هستند كه روي در اين محصولات يا در تبليغات آنها به وجود اين تركيبات،‌ اشاره نمي‌شود.»
 

براساس اعلام وزارت بهداشت اين فرآورده‌ها خطر بزرگي براي سلامت جامعه محسوب مي‌شوند و به صورت غيرقانوني و قاچاق به فروش مي‌رسند كه عوارض ناشي از اين فرآورده‌‌ها مي‌تواند بسيار جدي باشد. سيبوترامين يكي از مواد شناسايي شده است كه در بسياري از اين محصولات يافت مي‌شود و مي‌تواند سبب تشنج، افزايش فشار خون،‌ افزايش ضربان قلب، حمله قلبي و سكته شود. همچنين اين دارو مي‌تواند با ساير داروهايي كه بيمار مصرف مي‌كند، تداخل داشته باشد و خطر بروز عوارض دارويي را افزايش دهد.
 

بنابر اعلام معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي،‌ ادعاي وجود تركيبات گياهي يا طبيعي در يك فرآورده دليل بر بي‌خطر بودن آن نيست و حتي تركيبات گياهي نيز ممكن است داراي عوارضي باشد يا در افراد خاص مصرف آنها با احتياط يا ممنوع باشد.
 


 

يک تجربه تلخ
 

همين 4 ماه گذشته بود که دختر جواني که به اميد لاغري زودهنگام داروي قلابي چيني مصرف کرده بود تا يک قدمي مرگ رفت.
 

21 آذرماه سال گذشته، امدادگران اورژانس تهران پيکر نيمه جان دختر جواني به نام «سحر» را که در يک قدمي مرگ قرار داشت به بيمارستاني در شمال تهران منتقل کردند. نخستين بررسي‌‌ها نشان مي‌داد دختر جوان دچار ايست قلبي، تنفسي شده و در حالي که اميد چنداني به زنده ماندنش نبود تيم ويژه پزشکي بيمارستان پس از تلاش يک ساعته او را به زندگي بازگرداندند. بلافاصله نيز «سحر» به بخش مراقبت‌هاي ويژه منتقل شد.
 

مادر دختر جوان در اين‌باره گفته بود: «چندي قبل دخترم براي کاهش وزن به يک عطاري در سعادت آباد رفت و فروشنده نيز به او توصيه کرد از يک داروي صددرصد گياهي چيني براي لاغري و از بين بردن چربي‌‌هاي اضافي استفاده کند و عملکرد معجزه‌‌آساي آن را نيز خيلي سريع ببيند. دخترم که به راحتي فريب خورده بود بلافاصله با پرداخت 40 هزارتومان، يک بسته داروي گياهي خريد اما چند روز پس از مصرف دارو ناگهان بيهوش شد. من که با مشاهده اين صحنه به شدت ترسيده بودم، او را با آمبولانس اورژانس به بيمارستان منتقل کردم که خوشبختانه با عنايت خدا و تلاش پزشکان، سرانجام دخترم از يک قدمي مرگ بازگشت.»
 


 

به سراغ عطاري‌‌ها نرويد
 

شايد رخ دادن اتفاقات متعدد و مشابه اينچنيني درباره داروهاي کاهنده وزن يا مکمل‌‌هاي معجزه‌آسا که توسط مراکز غيرقانوني و حتي عطاري‌‌ها به مردم عرضه شده منجر شد که وزارت بهداشت در اين اطلاعيه خود به مراکز مجاز عرضه داروها و مکمل‌‌ها هم اشاره کند.
 

به گفته وزارت بهداشت، تنها محل مجاز فروش مكمل‌‌هاي غذايي و رژيمي داروخانه است و افراد نبايد اين فرآورده‌‌ها را از اماكني مانند باشگاه ورزشي و عطاري‌‌ها تهيه كنند. همچنين صرف داشتن بروشور يا برچسب به زبان فارسي دليلي بر مجاز بودن فرآورده نيست و حتما بايد به وجود مواردي مانند شماره مجوز وزارت بهداشت و ذكر نام شركت سازنده و شركت واردكننده فرآورده،‌ شماره سري ساخت و همچنين تاريخ توليد و انقضا روي برچسب فارسي توجه كرد.
 

تصميم با خودتان است، مي‌توانيد مانند «سحر» با يک انتخاب اشتباه و يک اعتماد نابه‌جا خدايي ناکرده تا يک قدمي مرگ هم برويد يا مي‌توانيد با استفاده از روش‌‌هاي علمي، لذت لاغري را براي هميشه بچشيد.




تاریخ: دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

رابطه بين غذا و خلق‌و‌خو که برخي به آن «مود» مي‌گويند موضوع مطالعات متعددي هم در سطح جانوري و هم انساني بوده و ثابت شده است كه بين اين دو ارتباطي فراوان وجود دارد. مي‌توان گفت تغذيه به چند شکل مي‌تواند روي مود اثر بگذارد....

 يکي به وعده‌هاي غذايي و حجم آن مربوط مي‌شود و ديگري از نظر ترکيب غذا. در ضمن، مطالعات نشان داده‌ا‌ند تاثيري که تغذيه بر مود مي‌گذارد در واقع در اثر تاثيري است که بر ميانجي‌هاي عصبي اعمال مي‌کند. در بين ميانجي‌هاي عصبي مي‌توان به سروتونين، دوپامين و نوراپي نفرين اشاره کرد كه سروتونين مهم‌ترين آنهاست. بنابراين عادات غذايي هستند كه
مي?توانند اثر مثبت و يا منفي بر خلق‌و‌خو داشته باشند كه در ادامه مي‌توانيد با آنها آشنا شويد.

 


مراقب نظم غذايي باشيد!

1

توصيه‌‌اي که ما متخصصان تغذيه به همه افراد چه سالم و چه بيمار داريم داشتن نظم در وعده‌هاي غذايي است. اين مساله بسيار اهميت دارد و روي خلق‌و‌خوي افراد تاثير مي‌گذارد. در افرادي که نظم غذايي مناسبي ندارند، مثل کارمندان به ويژه کارمندان بانک که به لحاظ شرايط حرفه‌اي خود ممکن است صبحانه بخورند يا خير يا خيلي سريع صبحانه‌اي جزيي ميل كنند، اين موضوع دقيقا روي مودشان تاثير مي‌گذارد. اين افراد با دسته زيادي از افراد در ارتباطند و بار رواني سنگيني روي آنهاست و در نتيجه کم تحمل مي‌شوند و حتي از کوره درمي‌روند. عين اين مساله را به شکل ديگر در راننده‌ها به ويژه رانندگان اتوبوس مي‌بينيم. کار اين افراد از صبح زود شروع مي‌شود و اکثرا وعده‌هاي منظم غذايي ندارند و گرچه اکثرا افراد مهرباني در خانه هستند، سرکار به دليل بار رواني که در کار وجود دارد و به بي‌نظمي غذايي اضافه مي‌شود، پرخاشگر مي‌شوند و دست خودشان هم نيست. جالب است بدانيد كه به صورت تجربي هر انساني در زندگي روزمره شاهد اين مساله بوده است. يک مثال بارز ارتباط وضعيت تغذيه و به ويژه عادات غذايي با خلق‌وخو در ماه مبارک رمضان است که به هر حال به نوعي افراد را تحت تاثير قرار مي‌دهد. همين که نظم غذايي افراد به هم مي‌خورد دست‌کم در هفته اول تغييراتي در افراد نظير خواب‌آلودگي و خستگي بروز مي‌کند تا زماني که فرد با وعده‌هاي جديد غذايي سازش پيدا کند. البته راه‌حل اين مساله دست هر يک از ماست. به?طوري که با ميان‌وعده‌هاي کوچک مثل ميوه‌ها که قابل حمل و صرف در زمان کوتاه هستند يا با مصرف يک ناهار سبک به شکل ساندويچ ساده مي‌توان جلوي اين مسايل را گرفت. منظور از ناهار، مصرف غذاهاي سرخ‌شده يا غوطه‌ور در روغن نيست. ناهار مي‌تواند نان و پنير يا يک تکه سينه مرغ باشد که در زمان کوتاه ظرف نيم‌ساعت با آرامش صرف شود.
 


وعده‌‌هاي حجيم نخوريد!
مراقب ترکيبات غذايي باشيد!

2

وعده‌هاي غذايي حجيم که بخشي از آن به نظم غذايي ارتباط دارد، مي‌تواند تاثير نامطلوبي بر خلق‌وخو بگذارد. کساني که فاصله زماني بين مصرف صبحانه و ناهارشان طولاني مي‌شود و درنهايت يک وعده حجيم به عنوان ناهار دريافت مي‌کنند، حالت پري، سنگيني و خواب‌آلودگي شديدي پيدا مي‌کنند و از محيط اجتماعي که فرد بايد با آن تعامل داشته باشد، جدا مي‌شوند. در ضمن، اگر بعد از صرف صبحانه فرد يک يا دو ميان‌وعده داشته باشد، مي‌تواند در وعده ناهار مقدار کمتري غذا بخورد و فعال و شاداب باقي بماند.
 

3

در اين رابطه مطالعات بيشتري صورت گرفته است. مشخص شده ترکيب غذا روي 3 ميانجي نامبرده به ويژه سروتونين تاثيرگذار است. مثلا غذاهايي که سهم کربوهيدرات به ويژه کربوهيدرات ساده بالايي دارند، مي‌توانند در کوتاه‌مدت هم اثر خوبي داشته باشند هم بد که البته توضيح آن کمي پيچيده است. اگر توجه کرده باشيد مصرف شکلات شادي‌بخش است. در واقع مصرف شکلات سبب رها شدن اندروفين مي‌شود که خواص شبه ترياکي دارد و حالت خوشايندي به فرد دست مي‌دهد. اما اين حالت گذراست و مصرف زياد مواد کربوهيدراتي مثل انواع پاستاها که قند بالايي دارند سبب ايجاد تغييراتي در سطح ميانجي‌هاي عصبي مي‌شود که درنهايت حالت خستگي، خمودگي و خواب‌آلودگي ايجاد مي‌کند. مطالعاتي که روي افزايش دريافت پروتئين، صورت گرفته نشان
داده اند که مصرف زياد پروتئين سبب پرانرژي بودن بعد از خوردن آنها مي‌شود. در مورد چربي بايد گفت، چربي غذا اگر زياد باشد حالت خمودگي و خستگي را القا مي‌کند ولي حذف کامل روغن از غذا نيز کار درستي نيست. رژيم بي‌چربي -يعني مصرف غذاهاي آب‌پز- کار صحيحي نيست. چربي‌ها به چربي خوب و بد تقسيم مي‌شوند. 25 تا 30 درصد از کل کالري دريافتي روزانه ما که البته با توجه به شرايط کم و زياد مي‌شود بايد از چربي‌هاي خوب مانند روغن زيتون و روغن مغز دانه‌ها باشد. در مطالعات جانوري ديده شده اگر چربي غذا به شکل شديد محدود شود در سطح چربي‌هاي خون يا ليکوپروتئين‌ها و ميانجي‌هاي عصبي تغييراتي ايجاد شده و حيوان رفتار تهاجمي و تخاصمي پيدا مي‌کند. اينکه اين يافته در مورد انسان نيز صحت دارد يا خير جاي بحث دارد اما معلوم است که عدم تعادل در رژيم غذايي پيامدهاي مفيدي نخواهد داشت.

 


زياد گوشت نخوريد!

4

اينکه رژيم پرپروتئين که سهم عمده آن مي‌تواند از پروتئين جانوري تامين شود آيا واقعا بر خلق‌وخو تاثير مي‌گذارد يا خير هنوز ثابت نشده است ولي به نظر مي‌رسد اثر مثبتي نداشته باشد. فراموش نکنيم مي‌توانيم عکس اين مساله را هم نگاه کنيم يعني کساني که روحيه تخاصمي دارند، ميل بيشتري به مصرف غذاهاي گوشتي دارند. پس براي آنكه خوي خشن پيدا نكنيد، در خوردن گوشت زياده‌روي نكنيد.
 


کمبودها را جدي بگيريد!

5

کمبود ريزمغذي‌ها مطمئنا روي خلق‌وخو تاثير مي‌گذارد. کمبود ريزمغذي‌ها به ويژه ويتامين‌هاي گروه B يعني B2، B6 و نياسين قطعا اثرهاي خيلي بدي بر خلق‌وخو مي‌گذارد و سبب بي‌خوابي مي‌شود. کمبودهاي حاشيه‌اي يا تحت باليني که ضرورتا علامت باليني ندارند و به طور معمول با تست‌هاي روتين آزمايشگاهي قابل‌تشخيص نيستند، مي‌توانند اثرات نامطلوبي بر خلق‌وخو داشته باشند و عمدتا به دو دليل ايجاد مي‌شوند؛ يکي داشتن رژيم غذايي نامناسب مانند مواردي که ذکر شد و عدم تعادل در برنامه غذايي و دوم بسته به وضعيت فيزيولوژيک بدن در دوران بارداري يا دوران رشد يا موارد بيماري مانند افزايش دفع که فرد نياز به دريافت بيشتر اين مواد دارد. کمبودهاي حاشيه‌اي وقتي ايجاد شود روي مود تاثير مي‌گذارد و يک متخصص تغذيه با ارزيابي صحيح و ابزارهايي که مي‌شناسد، مي‌تواند اين کمبود را تشخيص دهد و حمايت‌هاي تغذيه‌اي را شروع کند. البته فراموش نکنيد که بخشي از خلق‌وخو به محيط فرهنگي و اجتماعي افراد بازمي‌گردد و صرفا ربط دادن خلق‌وخو به تغذيه ساده‌انگاري است. بنابراين در کنار تغذيه، داشتن شيوه صحيح زندگي و ورزش نيز اهميت ويژه‌اي دارد.
 




تاریخ: دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

بيماري‌هاي مفصلي به خصوص از نوع فرساينده و تحليل‌رونده آن از بيماري‌هايي هستند كه با سن انسان و نوع زندگي او در ارتباطند. به گفته دکتر غلامعلي عكاشه، متخصص و جراح ارتوپدي و فوق‌تخصص تعويض مفاصل، مفصل حالت لولايي بين دو قسمت از بدن است كه باعث حركت اندام مي‌شود...

 اين حركت در اندام فوقاني بيشتر براي انجام كار و در اندام‌هاي تحتاني كه از لگن به پايين است، براي حركت، ورزش و... مورد استفاده قرار مي‌گيرد. گفتگوي سلامت را با رييس انجمن ارتوپدي ايران بخوانيد.
 


 

سلامت: آقاي دكتر! بيماري‌هاي مفصلي‌اي كه پيشرفت مي‌كنند و زمينه فرسايشي دارند و بين مردم با نام آرتروز شناخته مي‌شوند چه تعريفي دارند؟

بيماري‌هاي مفاصل دو دسته هستند؛ يك دسته آنهايي كه در آنها مفصل بيمار شده است مانند افرادي كه روماتيسم دارند و خود مفصل دچار بيماري‌ شده است. يك دسته هم بيماري‌هايي است كه در اثر عوامل بيروني به وجود مي‌آيند. اين عوامل مي‌تواند از كودكي شروع و تا پايان عمر به شكل‌هاي مختلف ادامه داشته باشد. به عنوان نمونه اگر نوزادي با پاي كج به دنيا بيايد اين پا كج بماند و هيچ درماني براي آن انجام نشود، تغيير نيروها و محور نيروها روي مفصل پا، باعث تخريب زودرس آن مي‌شود.
 

سلامت: پس بر اساس نوع تخريب، درمان‌ها هم ممكن است در هر مقطع سني متفاوت باشند؟

سوال بسيار خوبي پرسيديد. ما در سنين مختلف، در مشاغل مختلف و با توجه به زن و مرد بودن بيماران، درمان‌هاي مختلفي داريم. به عنوان نمونه اگر دو نفر يكي جوان و ديگري ميانسال به دليل تصادف دچار تخريب غضروفي شده باشند ما هرگز نه حق داريم و نه مي‌توانيم كه به راحتي آنها را مورد جراحي تعويض مفصل قرار دهيم. بلكه بايد سعي كنيم از همان مفصلي كه دارند حداكثر بهره‌وري را با كمترين آزار و اذيت وارده داشته باشيم و سعي كنيم بيشترين حركت را به آن برگردانيم. اگر بيماري‌اي به هر دليلي باعث تخريب غضروفي و استخواني در داخل مفصل در سنين پايين شود نيز بايد سعي كنيم كه مفصل به حالت اول برگردد يا حداقل باعث كم‌شدن آزار و اذيت و عدم توانايي فرد شود. به عنوان نمونه گاهي مفصل عفونت مي‌كند در اين صورت بايد سعي كنيم عفونت را خوب و به موقع درمان كنيم. در اين صورت حتما مفصل به حالت اول برمي‌گردد.
 

سلامت: پس در چه صورتي از مفصل مصنوعي استفاده مي‌كنيد؟

زماني كه هيچ راه ديگري وجود نداشته باشد. ضمن اينكه هميشه قبل از اينكه مفصلي تعويض شود، راه‌هاي مختلف درماني فراواني را براي آن در نظر مي‌گيريم كه ابتدا بايد آنها را تجربه كنيم و بعد وقتي ديديم هيچ راهي براي درمان باقي نمانده از مفصل مصنوعي استفاده مي‌كنيم.
 

سلامت: منظورتان از راه‌هاي مختلف درماني اوليه چه راه‌هايي است؟

براي حفظ كردن مفصل، 3 فاكتور را در نظر مي‌گيريم:
 

از هر مفصلي بايد در حد توانايي خودش و با وزن متناسبي كه به آن وارد مي‌شود، استفاده كرد.
 

هر ورزشي كه انجام مي‌دهيم، باعث تقويت عضلات اطراف آن مفصل و تقويت خود مفصل خواهد شد در نتيجه تخريب كمتري در آن صورت مي‌گيرد. اگر به هر شكلي در داخل مفصل اتفاقي افتاد، راه‌هاي درماني غيرجراحي در اولويت قرار دارند. مانند فيزيوتراپي مناسب، بستن زانوبند، آرنج‌بند يا مچ‌بند و هر وسيله ديگري كه حركت را محدود و كم كند. در نهايت هم از داروهاي بازدارنده آرتروز و التهاب‌هاي بعدي استفاده مي‌کنيم. نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيد اين است مصرف داروها بدون محدود كردن حركت، بدون ورزش و بدون كاهش وزن تاثير چنداني در درمان آرتروز ندارد و همه اين موارد بايد در كنار هم باشند.
 

سلامت: چه عواملي را براي فردي كه نيازمند تعويض مفصل است در نظر مي‌گيريد؟

انتخاب بيمار، نوع بيماري و سن بيمار از اهميت ويژه‌اي در درمان برخوردار است. گاهي مفصل‌هايي داريم كه هنوز تخريب نشد‌ه‌اند اما وقتي ما كجي مفصل زانو، كجي مفصل ران يا مچ‌پا را مي‌بينيم با تغيير محور، كاري مي‌كنيم که فرد اصلا آسيب نبيند. در نتيجه كار پيشگيرانه انجام مي‌دهيم. اشكالي كه بيماران دارند اين است كه با استفاده از انواع مسكن مشكلشان را جدي نمي‌گيرند. در نتيجه كار به جايي مي‌رسد كه آن‌ موقع مي‌گوييم مفصل از كار افتاده است و نمي‌توان كاري برايش انجام داد. ما بارها بيماراني داشته‌ايم كه قبلا به آنها پيشنهاد كرده‌ايم كه بياييد محور وزني را تغيير دهيم تا 10 سال ديگر اين زانو را داشته باشيد بعد اقدام به تعويض مفصل كنيد. متاسفانه اين كار را انجام نداده‌اند و بعد از 2، 3 سال مجبور به انجام تعويض مفصل شده‌اند. غفلت ورزيدن در درمان‌هايي كه پزشكان پيشنهاد مي‌كنند، يكي از اشكالات بيماران ماست.
 

سلامت: بنابراين بسياري از جراحي‌هايي كه پزشكان پيشنهاد مي‌دهند، مي‌تواند با كمترين آسيب‌ و بيشترين بهره‌وري از مفاصل همراه باشد؟

بله! اين روش‌ها شامل اصلاح زاويه‌اي است كه به مفصل فشار وارد مي‌كند يا حذف كردن عناصري كه وارد مفصل شده‌اند مانند ورود استخوان‌هاي ريز به مفصل و انتقال فشار از يك اندام به اندام ديگر.
 

سلامت: ظرفيت بازسازي و ترميم در بافت آسيب‌ديده مفصل چقدر است؟

يادتان باشد هر تخريب غضروفي دليل بر خرابي پيشرونده نيست. بعضي از تخريب‌هاي غضروفي به خصوص در نوجوانان كه حتي باعث كنده‌شدن غضروف مي‌شود بعد از مدتي به طور طبيعي بهبود مي‌يابد. مگر اينكه مقدار بسيار زيادي از آسيب همراه با شكستگي باشد كه آن هم احتياج به بازسازي دارد. بنابراين ظرفيت بازسازي و ترميم بافت آسيب‌ديده بالاست. پس نمي‌توانيم بگوييم هر تخريب غضروفي مساوي با تعويض يا پيوند آن غضروف است. اما بايد بدانيم اندازه آن چقدر است، سن بيمار چند سال است؟ چه مدت از حادثه گذشته و سپس با توجه به اين 3 عامل تصميم درماني بگيريم. به نظر من بازسازي غضروف در افرادي كه در سنين متوسط هستند هنوز مي‌تواند مانند جوان‌ها موثر باشد.
 

سلامت: سوالي كه خيلي‌ها در مورد مفاصل مي‌پرسند در خصوص استفاده از زانوبندها، مچ‌بندها و... است. آيا استفاده از اين وسايل در كاهش آسيب‌‌هاي مفصلي موثر است؟

همان‌طور كه قبلا هم اشاره كردم يكي از فاكتورهاي درمان آسيب‌ به مفاصل، بي‌حركت کردن آن است كه استفاده از زانوبندها، مچ‌بندها و ... در اين زمينه كمك خوبي است. ولي دو قانون را بايد براي استفاده از اين قبيل وسايل در نظر گرفت؛ اين وسايل بايد فقط براي مدتي كه مفصل دردناك است استفاده شود و نه بيشتر. در غير اين صورت باعث ضعف عضله شده و اثر معكوس دارد. فاکتور دوم اين است که تعبيه آن بايد طوري باشد كه از فشار زياد به قسمت‌هايي كه وزن بيشتري به آنها وارد مي‌شود جلوگيري كند. در اين صورت با رعايت اين دو اصل، استفاده از وسايلي همچون زانوبند، مچ‌بند و... هيچ اشكالي نخواهد داشت.




تاریخ: دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

استرس سن و سال نمی شناسد و نژاد و جنسیت و حتی طبقه و کلاس اجتماعی برایش فرقی ندارد. خلاصه، یک «ویرانگر عمومی» است که انگار به هر کجا برویم، سایه به سایه دنبالمان می آید؛ در خیابان، محل کار، کلاس درس، موقع امتحان، سر سفره عقد، تولد فرزند، بیماری، بیمارستان و حتی در تنهایی و خلوت شبانه...

چگونه می توان از آن رهایی یافت؟ اصلا باید چنین کاری کرد یا نه؟ دکتر ربابه مزینانی، دانشیار روان پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، به این پرسش ها پاسخ داده است.

خانم دکتر! اگر بخواهیم تعریفی کلی از استرس ارایه کنیم، باید چه بگوییم؟ آیا علایم مشخصی برای آن وجود دارد؟

ـ در دوران معاصر و با توجه به دیدگاه های مختلف، تعاریف متفاوتی برای استرس ارایه شده است. در عرصه روان شناسی و روان پزشکی، استرس را حالتی از اضطراب می دانند که فرد وقتی آن را تجربه می کند که حوادث و مسوولیت ها، افزون بر آن مقداری است که او بتواند با آنها کنار بیاید. نوعی آشفتگی جسمی و ذهنی است که با این علایم همراه است: افزایش ضربان قلب، تنفس سریع، تعریق، احساس درد در قفسه سینه، احساس لرزش در اندام ها و به ویژه در دست ها، گرفتگی عضلات پشت و گردن، سردرد، سرگیجه، احساس خفگی، احساس تهوع و درد در ناحیه شکم، بی قراری و احساس از دست دادن تعادل روانی. به طور کلی استرس، پدیده پیچیده ای است که روی همه ابعاد وجودی شخص تاثیر می گذارد. از جمله عوامل استرس زا می توان به این موارد اشاره کرد: از دست دادن عضو خانواده، طلاق، جدایی، ورشکستگی، ترک منزل، ازدواج، بارداری، جنگ، استرس های شغلی، حوادث و بلایای طبیعی، تصادفات، عوامل اجتماعی مثل فقر، بیکاری، شهرنشینی، تغییر در شرایط زندگی و بیماری های جسمی و روانی.

که همگی ناخوشایندند. نه؟

ـ نه! بعضی استرس ها می توانند خوشایند و لذت بخش باشند؛ مانند ازدواج، عاشق شدن، بچه دار شدن، قبولی در کنکور، رفتن به مرخصی و تعطیلات که جزو حوادث مثبت زندگی به حساب می آیند. در واقع، همه استرس ها بد نیستند. بسیاری معتقدند انسان برای حفظ سلامت و تعادل، تا حدودی به استرس ها نیاز دارد. برای نمونه، در طول تاریخ، رابطه مثبت و سازنده ای بین استرس و خلاقیت وجود داشته است. چشم انداز تاریخ علم و هنر مملو از رویدادها و شواهد بی شماری است که به شکوفایی استعدادهای انسان، به دنبال تاثیرپذیری از استرس ها و واکنش های سازنده در برابر آن انجامیده است. به عنوان نمونه، استرس مقابله با فشارهای طبیعی و سختی های طبیعت، به رشد علم، صنعت و پیدایش تکنولوژی و تسلط انسان بر محیط زندگی خود منجر شده است. استرس حاصل از آسیب های اجتماعی، بیماری ها و مرگ ناشی از آن، به پیشرفت در عرصه طب، زیست شناسی، روان شناسی و جامعه شناسی انجامیده است.

استرس بین زنان بیشتر است یا مردان؟ کوچک ترها یا بزرگ ترها؟

ـ استرس (اضطراب)، سن و جنس و نژاد و موقعیت نمی شناسد. همه انسان ها از هر دسته و گروهی درگیر آن هستند. پدیده شهرنشینی و

صنعتی شدن و رشد جوامع نیز به افزایش استرس ها دامن زده است. البته به نظر می رسد بعضی گونه های شخصیتی در معرض آسیب پذیری بیشتری قرار دارند. شخصیت های مستعد استرس، افرادی هستند که اضطرار زمانی دارند، همواره نگران گذشت زمان هستند، بی قرارند، ایستادن در صف انتظار و توقف در ترافیک آنها را رنج می دهد، اهل رقابت و مقایسه هستند و مرتب خودشان را با دیگران مقایسه می کنند، خود را یک سر و گردن بالاتر از بقیه می دانند، به همه چیز اعتراض دارند و پرخاشگر و تهاجمی هستند. کمال طلبی و مسوولیت پذیری بیش از اندازه از ویژگی های این افراد است. در مورد تفاوت جنسیتی نیز به نظر می رسد زنان و مردان نسبت به محرک های تنش زای یکسان، واکنش های متفاوتی نشان می دهند. از لحاظ اجتماعی و تربیتی، مردان اجازه و فرصت بیشتری دارند تا خشم خود را آشکارا در جمع نشان دهند؛ در حالی که برای زنان، این فرصت کمتر فراهم است. این امر ممکن است یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز افسردگی و اضطراب میان آنها باشد. از این رو، طبق آمار میزان افسردگی و اختلال اضطرابی در زنان، تقریبا ۲ برابر مردان گزارش می شود.

بین استرس و بیماری های مختلف چه ارتباطی وجود دارد؟ آیا واقعا استرس سبب بروز بعضی بیماری ها می شود؟

ـ رابطه میان استرس و بیماری موضوع جدیدی نیست. انسان به عنوان یک واحد زیستی، روانی و اجتماعی، تحت تاثیر استرس، تعادل خود را از دست می دهد. طبق بررسی ها ۵۰ تا ۷۰ درصد بیماری ها با استرس در ارتباط هستند. استرس باعث اختلال در عملکرد دستگاه عصبی مرکزی، دستگاه عصبی خودکار، سیستم ایمنی و غدد اندوکرین (هورمون ها) می شود. در مقابله با استرس، دستگاه عصبی خودکار، مقدار زیادی هورمون استرس زا آزاد می کند که سبب بروز تغییرات فیزیولوژیک در بدن می شود. به دنبال آن، دستگاه ایمنی بدن دچار بد عملکردی می شود و شخص نسبت به ابتلا به بیماری ها آسیب پذیر می شود. می توان به بیماری های قلبی ـ عروقی، فشارخون، سردردها (میگرن)، بیماری های پوستی (حساسیت ها، آکنه، خارش و...)، بیماری های گوارشی (التهاب و زخم های معده، کولیت عصبی، تهوع، بی اشتهایی، پرخوری)، بیماری های منجر به ضعف سیستم ایمنی (مانند ایدز)، التهاب مفاصل، آسم، دیابت، چاقی، لاغری، اختلال های جنسی و نازایی ها اشاره کرد.

چه راه هایی برای مقابله با استرس وجود دارد؟

ـ قبل از آنکه به بررسی و ارزیابی روش های درمانی بپردازیم، می خواهم بیشتر روی عوامل پیشگیری تاکید کنم؛ چرا که بهترین راه درمان، پیشگیری است. هدف از درمان، از بین بردن استرس نیست بلکه مقابله سودمند و کنار آمدن با آن است. برای مقابله سودمند با استرس و عوامل استرس زا، باید از دوران کودکی شروع کنیم. سبک زندگی مناسب، نحوه صحیح فرزند پروری، ایجاد محیط امن و آرام و تقویت اعتماد به نفس در کودکان، قدرت انطباق آنها را با شرایط استرس زا افزایش می دهد. درمان نیز می تواند برحسب آنکه استرس موجب بروز چه نوع اختلال یا ناراحتی شده است به صورت روش های روان درمانی و دارودرمانی یا به صورت درمان توام توسط متخصصان امر انجام گیرد. استفاده از روش های درمانی شناختی، رفتاری، افزایش مهارت های مقابله با استرس، کنترل خشم، جرات آموزی، روش های تن آرمیدگی همراه با افزایش تمرکز، تمرینات یوگا و ورزش های مناسب، مدیریت هیجان و تغذیه نیز مناسب است. برای درمان های دارویی نیز برحسب نیاز می توان از ضدافسردگی ها، ضداضطراب ها و آرام بخش ها استفاده کرد.

و به عنوان آخرین توصیه؟

ـ همان طور که گفتم، نمی توان اضطراب یا استرس را به راحتی درمان کرد. خود ما کسانی هستیم که می توانیم بهتر از هر شخص دیگری به خودمان کمک کنیم. اگر حس می کنیم که ورزش می تواند به ما کمک کند، باید از آن کمک بگیریم. به عنوان نمونه یوگا یکی از ورزش هایی است که معمولا به کاهش اضطراب کمک می کند. معاشرت و صحبت با دوستان قدیم و جدید، مطالعه کتاب های موردعلاقه، خواب کافی و... می توانند به ما کمک کنند تا از میزان اضطراب خود کم کنیم. شاید نتوان اضطراب را صد درصد از بین برد اما می توان آن را تا حدی کم کرد که برای ما زیان بار نباشد.




تاریخ: سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

نهمین کنگره بین‌المللی انجمن زنان و مامایی ایران از ۱۷ تا ۲۰ آبان ۱۳۹۰ در در تهران برگزار می‌شود.
دکتر عبدالرسول اکبریان ، رئیس انجمن زنان و زایمان ایران گفت: «هدف از برگزاری این کنگره، بالا بردن سطح آگاهی و ایجاد ارتباط و تبادل تجربیات علمی بین متخصصان و جراحان داخلی و خارجی و پیرامون جدیدترین روش‌های تشخیص و درمان بیماری‌های زنان و زایمان شامل نازایی، سرطان‌ها، بیماری‌های مقاربتی، بهداشت تنظیم خانواده، روش‌های پیشگیری از برخی سرطان‌های زنان از جمله سرطان گردن رحم، اعمال جراحی به روش لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی و همچنین جراحی رباتیک که در حال حاضر جایگاه ویژه‌ای در مراکز جراحی پیدا کرده، خواهد بود.»
وی از برگزاری همزمان کنگره مامایی با کنگره زنان و زایمانیاد کرد و گفت: «برقراری ارتباط علمی ماماهای کشور با همکاران سایر کشورها از جمله مزایای برگزاری این کنگره است.»
اکبریان گروه‌های شرکت کننده در نهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی را شامل متخصصان زنان و زایمان، پزشکان عمومی، ماماها و متخصصان کلیه و مجاری ادراری عنوان کرد و افزود: «در این کنگره برای شرکت‌کنندگان خارج از کشور نیز امتاز علمی داده می‌شود.»


 




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

رییس کنگره نانو داروها گفت: «اولین کنگره نانو داروها در روزهای ۷ و ۸اردیبهشت ماه سال آینده در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار میشود.»
دکتر “حسین نجف زاده ورزی” هدف از برگزاری این کنگره را آشنایی با نانو داروها و نانو مواد اعلام کرد.
نجف زاده خاطر نشان کرد: «با توجه به پیشرفت های علمی در زمینه فناوری نانو به خصوص از جنبه های تولید و عرضه نانو داروها، اینکنگره با هدف تبادل اطلاعات و پژوهش های انجام شده در زمینه تولید، کاربرد، سمیت وعوارض نانو داروها و آشنایی محققان با دستاوردها و تحقیقات دیگر محققان برگزار میشود.»
وی تهیه و سنتز نانوداروها، کاربرد فناوری نانو در دارو درمانی، کاربرد فناوری نانو در آنالیز داروها، کاربرد نانو داروها در پزشکی، کاربرد نانو داروها دردامپزشکی، کاربرد نانو داروها در کشاورزی، کاربرد نانو داروها در محیط زیست و روش های تجویز و فارماکوکینتیک نانو داروها را از محورهای مورد بررسی در این کنگره بیانکرد.
رییس اولین کنگره ملی نانو داروها گفت: «حدود ۲۰۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که پس از داوری حدود ۱۴۰ مقاله به صورت پوستر وسخنرانی در این کنگره ارائه می شود.»
نجف زاده خاطر نشان کرد: «علاوه بر ارائه مقاله پنج سخنرانی جامع نیز در این کنگره ارائه می شود.»
وی از جمله برنامه های جانبی این کنگره را برگزاری کارگاه عملی نانو سیالات مغناطیسی و برپایی نمایشگاه دستاوردهای شرکت ها و مراکز فعال در زمینه نانو داروها بیان کرد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با دبیرخانه این کنگره با شماره تلفن ۰۶۱۱۳۳۶۰۸۳۲تماس بگیرند.


 




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

روش هاي تکنيکي و دستگاه‌هاي مورد استفاده در بخش پاتولوژي


نجات سبحاني، کارشناس علوم آزمايشگاهي، آزمايشگاه جهاد دانشگاهي استان خوزستان-اهواز
دکتر مجتبي صلوتي، متخصص فيزيک پزشکي، دانشگاه آزاد اسلامي زنجان‏
دکتر عليرضا صراف زاده، متخصص پاتولوژي،  بيمارستان فوق تخصصي خاتم الانبياء
مهندس حسن مرتاض هجري، معاونت مديريت پاراکلينيک بيمارستان فوق تخصصي خاتم الانبياء


پاتولوژي‎ ‎در اصل به معناي آسيب شناسي است و به  مطالعه و شناسايي اختلالات عملي و تغييرات ساختاري بافت ها مي‌پردازد‎ .‎به‌طور کلي آسيب شناسي عبارت از مطالعه بيماري‌هاست و به عنوان شاخه اي از علم پزشکي به‏‎ ‎بررسي علل پيدايش بيماري‌ها و عوارض ناشي از آنها مي‌پردازد.  بديهي است در هنگام بروز يک بيماري، تغييراتي در بافت‌هاي مختلف بدن ايجاد مي‌شود که در واقع مطالعه همين تغييرات مبنا و اساس پاتولوژي را تشکيل مي‌دهد. لذا پاتولوژي علمي است که راجع به تغييرات مختلف بدن در هنگام بيماري  بحث و گفتگو مي‌نمايد‎.‎‏ به چگونگي اين تغييرات پاتوژنزيز‎  ‎‏(‏pathogenesis‏) مي‌گويند که به دو گروه تشريحي و باليني تقسيم مي‌شود.‏‎ 

‎‏
پاتولوژي 4 جنبه مهم از يک بيماري را بررسي مي‌کند که عبارت است از:‏
‏1)اتيولوژي (علت شناسي)‏،
‏2)پاتوژنز(مکانيسم ايجاد)،
‏3)مرفولوژي (ريخت شناسي) و ‏
و 4)اهميت باليني

رشته‌هاي پاتولوژي ‏
1) پاتولوژي تشريحي‎(Anatomical)‎‏ : عبارت است از مطالعه تغييرات ساختماني اعم از ميکروسکوپي و ماکروسکوپي و ضايعات وارده به سلول هاي بدن که شامل: ‏
الف) اتوپسي (نمونه برداري از بافت مرده) ، ‏
‏ ب) بيوپسي (نمونه برداري از بافت زنده)
ج) سيتوپاتولوژي (سلول شناسي).‏
‏2) پاتولوژي باليني(‏‎ (clinical‏ که علايم بيماري را در خون، ادرار، مايع نخاعي، خلط، ترشحات واژن در بخش هاي مختلف  ميکروب شناسي، بيوشيمي،سرم شناسي و...  بررسي مي‌نمايد.
روش تکنيکي آسيب شناسي (هيستوتکنيک )‏
تمام مراحل کاري از ابتداي پذيرش نمونه درآزمايشگاه پاتولوژي تا آماده سازي لام و بررسي آن در زير ميکروسکوپ به عنوان روش هاي تکنيکي آسيب شناسي در نظر گرفته مي‌شود که شامل هفت مرحله جداگانه است:‏
‏1) فيکساسيون،
2) نمونه برداري يا پاس دادن،
 4) آبگيري و آغشتگي،
4) قالب‌گيري،
‏5) برش با ميکروتوم،
6) رنگ‌آميزي  و ‏
‏7) مونتاژ لام و لامل . ‏
بديهي است دقت در هر يک از اين مراحل همراه با سرعت در کار لازمه تهيه يک برش ميکروسکوپي مناسب و لام خوب براي تشخيص دقيق است به طوري که اشکال درهر يک از روش هاي مختلف به کار گرفته شده مي‌تواند سبب کاهش دقت تشخيص بيماري و به دنبال آن ايجاد اشکال در روند درمان  بيمار شود.
در ادامه توضيح مختصري درباره هريک از اين مراحل پرداخته مي‌شود:


1) فيکساسيون‎(fixation)‎‏

اين مرحله صرفا"جهت حفظ ساختمان فيزيکي بافت و براي جلوگيري از اتوليز ‏‎(Autolysis)‎‏ آن انجام مي‌شود. نمونه جراحي شده بايد بلافاصله درون ماده فيکساتيو قرار بگيرد. براي اين کار بايد نوع بافت، درجه حرارت دوران پروسه، زمان فيکساسيون و ‏PH‏ محلول هاي به‌کار برده شده را در نظر داشت. براي مثال مايع پايدارکننده يا فيکساتيو، بايد سلول زنده را هر چه سريعتر کشته و به سرعت در بافت نفوذ نمايد و در صورت امکان  ساختمان طبيعي سلول و بافت را تغيير ندهد و همچنين  بعضي از مواد نيمه مايع و کلوئيدي را با عمل فيکساسيون تبديل به مواد نيمه جامد (‏gel‏) کند‏‎.‎‏ در مجموع ماده فيکساتيو را بايد طوري انتخاب کرد که در بافت و همچنين در رنگ‌آميزي آن خللي ايجاد نکند. براي انجام اين کار فيکساتيوهاي مختلفي وجود دارد ولي فرمالين 10% معمول ترين فيکساتيو به کار گرفته شده است. زمان ماندن نمونه در فرمالين (فرم آلدئيد) بستگي به حجم و نوع نمونه دارد به‌طوري‌که هر 4 ساعت 7/2 ميلي متر فرمالين داخل بافت نفوذ مي‌کند ولي معمولا" نمونه‌ها را 24 ساعت در فرمالين قرار مي‌دهند. البته لازم به ذکر است نمونه‌هايي مانند استخوان، دندان و به طور کلي بافت هايي که داراي رسوبات آهکي باشد بايدپيش از فيکساسيون، دکلسيفيه شود تا بتوان آن را براي مراحل بعدي آماده کرد.‏
2) دکلسيفيکاسيون به معني آزادکردن مواد معدني (کلسيم) از بافت استخواني و شامل مراحل زير است: ‏
الف) تهيه نسوج ، ب) فيکساسيون، ج) دکلسيفيکاسيون، د) خنثي کردن و ه) شستشو با آب.
محلول دکلسيفيکاسيون بايد داراي خصوصيات زير باشد:‏
الف)کلسيم را به طور کلي از بافت آزاد کند،
ب) به بافت اصلي آسيبي وارد نکند و‏
ج)در رنگ‌آميزي اختلال ايجاد نکند.


2) نمونه برداري يا پاس دادن:

 براي اجراي اين مرحله، نمونه بايد از لحاظ اندازه کاملا" مناسب باشد. چنانچه نمونه بزرگتر از حد معمول باشد مواد آبگير مانند گزيلول، الکل و ... نمي‌تواند در آن نفوذ کند و چنانچه خيلي کوچک باشد تهيه نمونه و به دنبال آن برش و تهيه لام و... مشکل خواهد شد. براي هر کدام از نمونه‌ها بايد مشخصات بافت را به‌طور کامل گزارش کرد. اين مشخصات شامل: حالت، ابعاد، ضخامت، رنگ، ترشحات و...  است. همين‌طور براي جداکردن نمونه‌ها از يکديگر و شناسايي آنها بايد شماره نمونه همراه با سال نمونه‌برداري را به‌وسيله مداد روي کاغذ نوشته و همراه با بافت داخل ظروف مخصوص گذاشته و نمونه را براي مراحل بعدي آماده کرد.در شکل (1) ميز پاس همراه با وسايل مربوطه مشاهده مي‌شود.

    ‏
3) آبگيري و آغشتگي:

 اين کار توسط دستگاهي به نام تيشو پروسسور (‏Tissue Processor‏) انجام مي‌شود که شامل  دوازده ظرف حاوي محلول هاي مختلف است. اين محلول‌ها 3 وظيفه بر عهده دارد: ‏
الف) آبگيري، ب) شفاف کردن و ج) آغشتگي با پارافين
حجم کلي هر ظرف  1000ميلي ليتر است و ترتيب آنها بدين صورت است:
ظروف شماره 1و2 حاوي فرمالين 10% است. نمونه برش داده شده حدود 3 ساعت در فرمالين قرار مي‌گيرد. (چنانچه اين زمان بيشتر باشد اشکالي ايجاد نمي‌کند ). در بعضي موارد، در ظرف شماره 2 به جاي فرمالين از آب مقطر استفاده مي‌شود. مدت زمان قرار گرفتن نمونه در آب مقطر يک ساعت است. ‏
ظرف‌هاي سوم تا ششم شامل الکل (متانول) است، ظرف شماره  3 الکل 70%و ظرف شماره 4 الکل 80%، ظرف شماره 5 الکل 90% و ظرف شماره 6 الکل 96% است. علت صعودي انتخاب کردن اين الکل‌ها اين است که آب‌گيري به آرامي انجام شود. زمان قرار گرفتن نمونه در هر کدام از اين الکل‌ها يک ساعت است. به طور کلي اتانول بهتر از متانول آبگيري مي‌کند ولي به علت هزينه بالاتر، از متانول استفاده مي‌شود. در عين حال متانول خاصيت رنگبري هم دارد. اين مرحله بسيار مهم است و چنانچه آبگيري با الکل به خوبي انجام نشود مراحل بعدي نيز  دچار اشکال شده وسبب چروکيدگي بافت‌ها خواهد گرديد. ‏
ظروف شماره‌هاي 7و8 حاوي الکل متانول مطلق 100% استکه در مجموع 4ساعت آب‌گيري آنها به طول مي‌انجامد.  ظروف 9 و10 گزيلول است که وظيفه شفاف‌سازي بافت و خارج کردن الکل از آن را به عهده دارد.‏
ظروف شماره 11و12 حاوي پارافين است. پارافين در دماي آزمايشگاه جامد است و بايد به دماي ذوب ( 60 درجه سانتي گراد)، برسد براي همين منظور دو ظرف آخر داراي  المنتي است که باعث توليد حرارت در ظرف و ذوب شدن پارافين مي‌شود. بعد از اينکه نمونه داخل  پارافين مذاب قرار گرفت. اين ماده داخل بافت نفوذ کرده و بافت به حالت آغشتگي مي‌رسد. پارافين در شکاف و درز بافت نفوذ مي‌کند و در دماي آزمايشگاه بافت سفت و سخت شده و قابل برش با ميکروتوم خواهد شد. لازم به ذکر است که ماده آغشتگي با ماده قالب‌گيري بايد يکي باشد.‏
دستگاه تيشو پروسسور مجهز به دکمه‌هاي خودكار تنظيم زمان (‏Timer‏)، دکمه‌هاي روشن و خاموش و بالا و پائين و چرخشي و چراغ‌هايي براي اطمينان از روشن بودن دستگاه و همچينين دکمه‌هاي تنظيم برنامه و تعيين سيکل دستگاه است تا معمولا" حدود 18 ساعت طول مي‌کشد که يک سيکل کامل شود. در شکل شماره (2) دستگاه تيشوپروسسور مشاهده مي‌شود.‏


‏4) قالب‌گيري :

 براي قالب‌گيري بايد ماده آغشتگي (پارافين) را در دماي 60 درجه سانتي گراد داخل فور ذوب کرده و مقداري موم به نسبت 1 به 10 به آن اضافه کرد. از موم براي قالب‌گيري محکم استفاده مي‌شود. در صورتيکه فقط از پارافين استفاده شود قالب‌ها بسيار شکننده خواهند شد. پس از اين مرحله کار روي نمونه‌ها وارد مسير جديدي مي‌شود که شامل قالب‌گيري، برش و رنگ‌آميزي و در نهايت مونتاژ لام و لامل است. براي قالب‌گيري بايد نمونه‌هاي آبگيري شده را به وسيله پنست داخل ظرف مخصوص قالب‌گيري قرار داده، روي آن محلول موم و پارافين ريخت و بعد از گذشت چند دقيقه شماره نمونه‌ها را روي آن‌ها قرار داد. اين عمل در اصطلاح کوله کردن نمونه‌ها  ناميده مي‌شود و نياز به دقت کافي دارد. براي کامل‌تر شدن اين مرحله قالب‌ها تا شروع زمان برش داخل يخچال قرار مي‌گيرد. ‏


‏5) برش با ميکروتوم :

 براي شروع اين مرحله به چند دستگاه جداگانه نياز است که اين دستگاه‌ها و وسايل شامل: ميکروتوم، تيشوفلوت، چراغ مطالعه و قلم الماس است.‏
1) ميکروتوم: دستگاهي است که از آن براي تهيه برش هاي نازک از  بافتي که به صورت بلوک در آمده، استفاده مي‌کنند. اين دستگاه داراي توانايي برش بافت در ضخامت‌هاي گوناگون است و آن را به دو بخش بيروني و دروني تقسيم مي‌کنند. در بخش دروني دستگاه، چرخ دنده‌هاي مختلفي تعبيه شده است که به وسيله دسته ميکروتوم به چرخش در مي‌آيد و ميله تنظيم ميکرومتر، درجه تنظيمي را به داخل منتقل مي‌کند. با چرخش دسته مي‌توان برش هايي به ضخامت 1 تا 30 ميکرون و حتي بالاتر تهيه کرد. قسمت بيروني دستگاه شامل دسته، گيره بلوک، پيچ تنظيم زاويه بلوک، جاي نگهدارنده چاقوي ميکروتوم، پيچ تنظيم کننده زاويه تيغ ميکروتوم،  درجه ميکرومتر و پيچ يا دسته جلوبرنده چاقو به وسيله دست است. بر روي دسته، ميله‌اي تعبيه شده که به‌وسيله آن مي‌توان دسته را قفل نموده تا کاملا ثابت شود و بدين‌وسيله احتمال آسيب به دست يا خراب شدن بلوک کم مي‌شود. در شکل (3) دستگاه ميکروتوم مشاهده مي‌شود. 

 ‏
تيشوفلوت
‏ اين دستگاه در واقع ظرفي است که در آن آب ريخته مي‌شود و قسمتي در زير يا اطراف آن تعبيه شده که محل قرارگيري گرمکن دستگاه است و به‌وسيله کليد کنترل کننده، دماي آب به دلخواه تنظيم مي‌شود که اين دما به پارافين اطراف نمونه بستگي دارد. لازم به توضيح است که داخل ظرف بايد تيره باشد.  بدين منظور معمولا" به وسيله تفلون يا رنگ کوره اي سياه پوشانده مي‌شود. در واقع اين دستگاه براي برطرف کردن چين وچروک  بافت هاي برش خورده است.‏
‏3) چراغ مطالعه: اين وسيله بر روي ميکروتوم و آب و الکل و تيشوفلوت احاطه داشته و نور مناسب و کافي آن از خستگي مفرط چشم جلوگيري مي‌کند. در شکل (4) دستگاه تيشوفلوت به همراه چراغ مطالعه مشاهده مي‌شود.  ‏
قلم الماس: همان‌طور که از نامش پيداست، براي نوشتن به کار مي‌رود.  نوک قلم بايد از الماس باشد تا بتواند شماره نمونه‌ها را به‌طور خوانا روي لام که جنس شيشه دارد حک کند.‏
همانطور که گفته شد مرحله پنجم از هستيوتکنيک برش  با ميکروتوم است. در اين مرحله نمونه‌هاي قالب‌گيري شده را به وسيله ميکروتوم به ضخامت 5 ميکرون برش مي‌دهند. ميکروتوم موجود در آزمايشگاه‌ها معمولا" از نوع دواري است که براي برش بهتر لازم است نمونه‌ها را حدود يک دقيقه روي يخ قرار داد؛ البته بعضي از ميکروتوم‌ها ازنوع  انجمادي است. طوريکه گاز ‏CO2‎‏ از داخل محفظه اي آزادشده و اين گاز ايجاد سرما مي‌کند و برش بافتها  به طورخود به‌خود در انجماد صورت مي‌گيرد.‏
‏6) رنگ‌آميزي بافت‌ها

اين مرحله  شامل دو نوع روتين و اختصاصي است:
رنگ‌آميزي روتين: روش رنگ‌آميزي که در آزمايشگاه‌هاي پاتولوژي به طور معمول و روتين استفاده مي‌شود، روش هماتوکسيلين- ائوزين است. با اين روش هسته سلول رنگ بنفش و سيتوپلاسم رنگ صورتي به خود مي‌گيرد.
دراين رنگ‌آميزي، ابتدا 3 حمام گزيلول موجود است که براي شفاف سازي و از بين بردن پارافين باقي مانده در اطراف بافت‌ها استفاده مي‌شود. نمونه‌ها در هر ظرف گزيلول  به مدت 5 دقيقه قرار داده مي‌شود. بعد از گزيلول 4 ظرف الکل درجه بندي شده قرار دارد. نمونه‌ها را در هر کدام به مدت 2-1 دقيقه گذاشته و بعد با آب شستشو داده مي‌شود و بعد  بلافاصله  در ظرف حاوي هماتوکسيلين قرار مي‌گيرد. زمان قرار گرفتن در هماتوکسيلين 15-10 دقيقه است كه اين زمان بستگي به تازه يا کهنه بودن رنگ دارد. لازم است بعد از اين مرحله نمونه‌ها با آب شستشو داده شده و بافت هاي اضافي اطراف آنها پاک شود. بعد از تميز کردن لام‌ها، آن‌ها را داخل اسيد الکل شناور کرده تا رنگ هاي اضافي داخل بافت از بين برود. بعد از اسيد الکل نوبت به کربنات کلسيم مي‌رسد. وظيفه اين محلول، رنگ‌آميزي زمينه بافت است و باعث مي‌شود هسته آبي به نظر برسد. ظرف بعدي ائوزين است که باعث قرمز شدن سيتوپلاسم مي‌گردد. بعد از چند ثانيه که نمونه ‌ها داخل ائوزين قرار گرفت آن‌ها را با آب شستشو داده، بعد به ترتيب داخل 4 ظرف الکل قرار مي‌گيرد. اين الکل‌ها هم درجه بندي شده و به ترتيب 70-80-90 و 96درجه است و بافت‌ها در هر کدام،   حدود 5-3 ثانيه قرار مي‌گيرد. 2 ظرف آخر شامل گزيلول است که براي شفاف تر شدن بافت‌ها استفاده مي‌شود. زمان قرارگيري نمونه‌ها درگزيلول در حدود 5-3دقيقه است.‏
رنگ‌آميزي اختصاصي: در اين رنگ‌آميزي هر جزء از سلول رنگ خاصي به خود مي‌گيرد.
رنگ‌آميزي اختصاصي شامل:‏
‏1- رنگ‌آميزي برش هاي انجمادي،
‏2- رنگ‌آميزي بافت همبندي،
‏3- رنگ‌آميزي نمونه‌هاي دستگاه عصبي،
‏4- رنگ‌آميزي براي برخي مواد سيتوپلاسميک،
‏5- رنگ‌آميزي براي آنزيم‌ها،
‏6- رنگ‌آميزي براي ميکروارگانيسم‌ها و ‏
‏7- رنگ‌آميزي سيتولوژيک.‏
رنگ‌آميزي‌هاي اختصاصي داراي روش‌هاي مختلفي است که هر کدام توسط پزشک معالج درخواست و در آزمايشگاه پاتولوژي بسته به شرايط موجود انجام مي‌شود. در شکل شماره (5) ظروف رنگ‌آميزي مشاهده مي‌شود.

 ‏
‏7) مونتاژ لام و لامل :‏
براي اين کارابتدا لازم است پشت لام‌ها را خشک کرده و بعد لاملي را که قبلا" روي آن يک تا د و قطره چسب مخصوص ريخته شده، با پنس روي لام قرار داد. بعد اطراف لام را کاملا" تميز کرده و اجازه داد تا در دماي آزمايشگاه خشک شود. در آخر شماره نمونه‌ها روي برچسب نوشته شده و با دقت روي لام‌ها چسبانده مي‌شود. سپس  لام‌ها همراه‎ ‎با‎ ‎برگه در خواست آنها در اختيار پاتولوژيست براي تشخيص نهايي قرار گيرد.


بررسي پاتولوژيک بافت به روش ‏Frozen Section
روشي است که جراح در حين عمل جراحي براي اطلاع از تشخيص سريع و دقيق نوع  تومور (بد خيم يا خوش خيم بودن) و تعيين نوع عمل جراحي درخواست مي‌کند . بنابراين در اين مسير سرعت عمل نقش بسيارمهمي ايفا مي‌کند. ‏Section‏ ‏Frozen ‎‏ در زمينه‌هاي مختلف مورد استفاده است به عنوان مثال وقتي قسمتي از روده جهت بررسي نوع تومور توسط جراح خارج مي‌شود جهت اطمينان از آناستوموز دو انتهاي آزاد روده، جراح درخواست آزمايش ‏Frozen‏ مي‌دهد. لذا براي جلوگيري از عمل مجدد و صرفه جويي در وقت و هزينه و... از اين روش تشخيصي استفاده مي‌شود. به طور کلي ‏Frozen Section‏ به مجموعه عملياتي گفته مي‌شود که روند آمادگي بافت جهت تشخيص پاتولوژيک را کوتاه و زمان تشخيص را براي آگاهي جراح سريعتر مي‌کند. به علاوه اجزاي سلولي مانند چربي‌ها مي‌تواند با روش هاي رنگ‌آميزي خاص، زير ميکروسکوپ ديده شود. براي انجام اين کار از دستگاهي به نام کرايو استيت (‏Cryostat‏) استفاده مي‌شود. در اين دستگاه ميکروتوم، بافت و چاقو همگي در يک اتاقک با کنترل دما که سطح آن با پلي‌اورتان عايق‌بندي شده، قرار دارد. اصول کار بدين صورت است که نمونه‌اي از بافت مورد نظر  بيمار جدا شده و بلافاصله از اتاق عمل به آزمايشگاه پاتولوژي فرستاده مي‌شود. قطعه مورد نظر توسط پاتولوژيست از بافت جدا وبراي شروع عمليات آماده مي‌شود. سپس نمونه در دستگاه قرار داده شده، پس از منجمد شدن براي برش آماده مي‌گردد. ميکروتوم‌هاي ‏Cryostat‏ مي‌تواند جهت بريدن  نمونه‌هاي بافتي با مقاطعي به ضخامت 50-1 ميکرومتر تنظيم شود. بعد از برش، نمونه براي رنگ‌آميزي آماده است. براي اين کار بايد ابتدا نمونه را با الکل 95 درجه فيکس کرد، بعد از گذشت چند ثانيه نمونه در محلول هماتوکسيلين قرار داده مي‌شود، زمان براي اين محلول 3-2دقيقه است .کربنات و ائوزين محلول‌هاي بعدي است که زمان براي هر کدام از اين محلول‌ها حدود 3-2 ثانيه است. بعد نوبت به 4 الکل درجه‌بندي شده (70-80-90-95) مي‌رسد. نمونه در هر کدام از اين محلول‌ها حدود 1 تا 2 ثانيه شناور مي‌شود و در نهايت براي شفاف تر شدن، نمونه در دو ظرف گزيلول قرارداده شده و براي مونتاژ و تشخيص آماده مي‌شود و در انتها جواب آزمايش توسط پاتولوژيست تلفني به جراح اطلاع داده مي‌شود تا روند صحيح ادامه عمل پيگيري شود. در شکل (6) نمايي از يک دستگاه کرايو استيت مشاهده ميشود. ‏
‏  تفاوت روش روتين با روش ‏Frozen Section‏   در بررسي نمونه‌هاي  بافتي به‌شرح ذيل است:‏
‏1)‏‎ ‎اختلاف نماي مرفولوژيک از نظر طرح بافتي و نوع سلولي، بين نمونه فروزن و پرمننت وجود دارد که در ارگانهاي مختلف شدت اين موضوع متفاوت است،
‏2)‏‎ ‎به دليل افزايش اندازه هسته‌ها و سلول‌ها امکان خطاي تشخيص و عدم امکان رسيدن به تشخيص نهايي در روش ‏Frozen‏ بيشتر است و‏
‏ 3)‏‎ ‎در اين روش ممکن است نوع سلول کاملا شبيه انواع ديگري از سلول‌ها شده و امکان تشخيص دقيق فراهم نباشد، به عنوان مثال ممکن است ماکروفاژ به شکل اپيتليال ديده شود




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

دست خود را یک دقیقه روی اجاق داغ بگذارید، به نظرتان یک ساعت خواهد آمد. یک ساعت در کنار دختری زیبا بنشینید، به نظرتان یک دقیقه خواهد آمد؛ این یعنی "نسبیت".


فرق بین نبوغ و حماقت این است که نبوغ حدی دارد.

عاشق سفر هستم ولی از رسیدن متنفرم.
 

من هوش ِ خاصی ندارم، فقط شدیدا کنجکاوم.

سعی نکنید موفق شوید، بلکه سعی کنید با ارزش شوید.


دنیا جای خطرناکی برای زندگی است. نه به خاطر مردمان شرور، بلکه به خاطر کسانی که شرارتها را می بینند و کاری در مورد آن انجام نمی دهند.
 

یکی از قویترین عللی که منجر به ورود آدمی به عرصهء علم و هنر می شود فرار از زندگی روزمره است.
 

مثال زدن، فقط یک راه دیگر آموزش دادن نیست؛ تنها راه آن است.


حقیقت
آن چیزی است که از آزمون تجربه، سربلند بیرون آید.


زندگی مثل دوچرخه سواری است. برای حفظ تعادل باید حرکت کنید.




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

ديابت مضاعف :

 

 اين اصطلاح گاهي اوقات براي افرادي بکار مي رود که هم ديابت نوع يک  را نشان مي دهند و هم به مرور زمان نسبت به انسولين مقاوم مي شوند و در واقع به ديابت نوع دو هم مبتلا می شوند .

ديابت نوع 3 :

  مشخص شده است که مغز هم انسولين ترشح مي کند و کاهش سطح انسولين مغزبا بيماري آلزايمر رابطه دارد . به اين کاهش انسولين مغز , ديابت نوع (3) گفته مي شود البته برخي محققان اين اصطلاح را براي افرادي مبتلا به ديابت نوع يک  و نوع دو يا همان ديابت مضاعف هم به کار می برند .

 ديابت فوق کليوي :

  به دلايلي که کاملا روشن نشده است غلظت بالاي گلوکوکورتيکوئيدها (مثلا کورتيزول ) حساسيت بسياري از بافتها و به ويژه عضلات اسکلتي و بافت چربي را نسبت به اثرات تحريکي انسولين روي جذب و مصرف گلوکز کاهش مي دهد . به همين دليل غلظت گلوکز خون گاهي زياد مي شود ( 50 درصد يا بيشتر از حد طبيعي ) که به اين حالت ديابت فوق کليوي گفته مي شود .   

 ديابت حاملگي :

    هورمون سوماتوتروپين جفتي به همراه هورمون رشد که از هيپوفيز مادر ترشح مي شود در زنان باردار عوارضي شبيه به ديابت ايجاد مي کند . اثرات اين دو هورمون در زنان عبارتند از : 1ـ تحريک تجزيه ي چربي ها و افزايش اسيدچرب 2ـ کاهش مصرف گلوکز توسط بافت هاي مادر و بنابراين افزايش قندخون  3 ـ پلي اوري و بنابراين درجاتي از دفع اب و تشنگي  اين اثار شبه ديابت در مادران کمک مي کند که ذخيره ي کافي از گلوکز براي جفت و جنين باقي بماند زيرا اين دو همانند مغز از گلوکز به عنوان سوخت اصلي استفاده مي کنند

ديابت بي مزه :

  اين نوع ديابت در اثر اختلال در ترشح هورمون ضدادراري ( وازوپزسين يا ADH  ) بوجود مي آيد در اين نوع از ديابت حجم ادرار افزايش مي يابد اما سطح گلوکز خون افزايش نمي يابد .

ديابت دارويي :

 که ناشي از مصرف داروهاي ادرار آور مانند تيازيدها مي‌باشد




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

معاون بهداشتي دانشكده علوم پزشكي دزفول با تاكيد بر لزوم توجه بيشتر مردان به مسائل درماني و سلامت، از اين قشر خواست نسبت به انجام اين موضوع بسيار مهم بيشتر توجه داشته باشند.
    دكتر مسعود شريفيان افزود: استقبال از انجام آزمايش هاي پزشكي در ميان مردان، بسيار كمتر است و اين موضوع گاهي حتي در ميان پزشكان مرد هم ديده مي شود.

    وي تصريح كرد: اين در حالي است كه مردان در معرض ابتلابه بيماري هاي خطرناكي نظير سرطان پروستات قرار دارند و تنها ازطريق انجام آزمايش هاي لازم مي توان به اين بيماري و ميزان پيشرفت آن پي برد.
    دكتر شريفيان افزود: اين مشكل تنها به دزفول، استان خوزستان و يا كشور ايران اختصاص نداشته و مشكلي است كه در تمامي جهان ديده مي شود.
    رئيس مركز بهداشت دزفول گفت: انتظار مي رود كه اين قشر به ويژه در سنين بعد از 40 سالگي بصورت دوره اي اقدام به انجام آزمايش هاي مختلف كنند تا در صورت بروز هرگونه مشكل، بتوان نسبت به كنترل آن اقدام كرد.
    دكتر شريفيان به برنامه هاي مركز بهداشت دزفول نيز اشاره كرد و از توزيع بيش از دوهزار بروشور راهنما، ويزيت هاي رايگان و برگزاري آيين هاي ورزش همگاني درشهرستان مزبور خبر داد.
    
     
 روزنامه كيهان، شماره 19880 به تاريخ 15/12/89، صفحه 11 (شهرستانها)
 




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

محقق ايــراني موسسه تکنولوژي استکهلم به همراه گروهي ديگر از محققان اين موسسه موفق به ارائه شيوه اي جديد شده اند که مي توان با استفاده از آن به صورت همزمان توالي ژنتيکي پنجهزار نمونه DNA را مورد بررسي قرار داد.
    به گزارش مهر محققان تا به امروز تنها مي توانستند تعدادي محدود از نمونه هاي DNA را به صورت همزمان تحليل و بررسي کنند که هزينه آن نيز در حدود 16 هزار دلار براي هر نمونه بود اما اکنون محقق ايراني موسسه تکنولوژي استکهلم به همراه گروهي از همکارانش شيوه اي را ارائه کرده است که مي توان با همين ميزان هزينه در حدود پنج هزار نمونه DNA در آن واحد، مورد آزمايش و تجزيه و تحليل توالي ژنتيکي قرار داد.
    اين شيوه مي تواند هزينه بررسي هر نمونه را تا اندازه اي قابل توجه کاهش داده و رکورد جهاني براي تعداد آزمايش هايي که براي تحليل توالي ژنتيکي يک تک DNA انجام مي گيرند را تجديد کند.
    افشين احمديان و همکارانش معتقدند: انسان به صورت مجازي ناچار به يافتن شيوه هايي است که بتواند در لحظه تعداد زيادي از آزمايش هاي توالي ژنتيکي را به اجرا بگذارد و در عين حال مقادير زيادي از هزينه هاي معمول را ذخيره سازد. در غير اين صورت اين نوع از آزمايش ها در مدت زماني بسيار طولاني و با هزينه اي بسيار گزاف انجام خواهد گرفت.
    احمديان به کمک همکارانش اين شيوه جديد را به گونه اي ابداع کرده است که روند ترسيم توالي ژنتيکي مي تواند به صورت همزمان کم هزينه و در زماني کوتاه انجام بگيرد. يکي از کاربردي ترين موارد استفاده از اين ابداع در زمينه مطالعات سرطان است، حوزه اي که در آن بايد تعداد زيادي از سلول ها از بدن انسان هاي مختلف مورد آزمايش قرار گيرند.
    پيوند عضو نيز از کاربردهاي ديگر اين پروژه است زيرا دانشمندان بسياري چشم انتظار راه اندازي بانک DNA هستند تا با استفاده از آن اندام هاي متناسب با بيماران را سريعتر يافته و به بدن بيمار پيوند بزنند.
    به گفته احمديان، همچنين قابل انطباق بودن از ديگر ويژگي هاي منحصر به فرد اين شيوه است زيرا مي توان تعداد ترسيم توالي هاي ژنتيکي نمونه هاي DNA را بصورت همزمان افزايش داد.
    بر اساس اين گزارش براي جلوگيري از ترکيب شدن نتايج اين توالي هاي ژنتيکي، نمونه ها به نشانه هاي شناسايي مجهز هستند تا به راحتي از يکديگر قابل تشخيص باشند. 
    
 




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی


دانشمندان متوجه شدند كه چرا مسواك نزدن مي تواند باعث مرگ شود.
    قبلاهم رابطه بين بهداشت پايين دهان و دندان و خطر ابتلابه بيماري هاي قلبي مورد توجه دانشمندان قرار گرفته بود. اما تاكنون هيچ كسي نتوانسته بود به طور دقيق اعلام كند كه چرا مسواك نزدن به طور منظم مي تواند باعث مرگ شخصي شود.
    اما اكنون دانشمندان دانشگاه پريستول متوجه شدند كه يك باكتري معمولي كه باعث فساد دندان ها و بيماري لثه ها مي شود مي تواند وارد جريان خون شده و به لخته شدن خون در رگها كمك كند.
    به عبارت ديگر اين باكتري مي تواند در نهايت باعث حمله قلبي و سكته شود كه به تنهايي باعث مرگ 200 هزار نفر در بريتانيا شده است.
    در اكثر مواقع باكتري Streptococcus در دهان وجود دارد، اما زماني كه شخصي دچار خونريزي لثه مي شود اين باكتري مي تواند وارد جريان خون مي شود.
    اين باكتري مي تواند از يك پروتئين در سطح لثه به نام PadA استفاده كند تا پلاكت هاي خوني را مجبور به قرارگيري در كنار يكديگر كرده و يك لايه محافظتي توليد نمايد.
    «هاوارد جكينسون» استاد ميكروبيولوژي دهاني در اين باره گفت: ما به يك مولكول پروتئيني در سطح باكتري ها رسيديم كه مي تواند باعث فعال سازي و شكل گيري پلاكت ها شود.
    اين اولين بار است كه داشمندان متوجه شدند فعاليت يك باكتري مي تواند باعث فعال شدن پلاكت ها شده و منجر به پخش آنها در جريان خون شود. او در توضيح مكانيسم اين حالت گفت: زماني كه پلاكت ها در كنار يكديگر تجمع مي كنند به طور كامل يك باكتري را محاصره مي كنند. اين مكانيم نه تنها يك پوشش محافظي ايجاد مي كنند، بلكه باعث توليد آنتي بيوتيك هايي مي شود كه براي درمان عفونت مورد استفاده قرار مي گيرند.
    اما متاسفانه اين شيوه دفاعي علاوه بر فوايدي كه دارد مي تواند باعث تشكيل لخته هاي كوچك خوني شود كه روي دريچه هاي قلبي رشد كنند و حتي باعث تورم رگ هاي خوني شوند كه وظيفه انتقال خون به قلب و مغز را دارند.
    دانشمندان معتقدند مردم نه تنها بايد رژيم غذايي خود را به طور دائم چك و فشار خون و كلسترول خود را به دقت بررسي كنند. بلكه بايد به حفظ بهداشت دهان خود نيز توجه كافي داشته باشند.


 




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

ما گياهان را دوست داريم چون مي دانيم كه در ساده ترين بيان، گياهان و سبزي ها براي سلامت مفيد هستند و از ما در برابر عوامل بيماري زا محافظت مي كنند. اين درحالي است كه يافته هاي جديد محققان نشان مي دهد، مصرف 10 نوع گياه خوراكي نقش مهمي در مقابله با بيماري ها دارد.
    سويا به دليل دارا بودن ماده اي به نام «جنستين» خواص ضدسرطاني فوق العاده اي دارد و همچنين حاوي فتيواستروژن است كه خطر ابتلاو پيشرفت سرطان پروستات را كاهش مي دهد. تركيبي نيز به نام ايزوفلاوون دارد كه براي مقابله با سرطان سينه مفيد است.
    گوجه فرنگي ماده اي به نام «ليكوپن» دارد كه يك كاروتنوئيد است و رشد برخي از سرطان ها را كاهش داده يا سركوب مي كند. همچنين در تقويت قدرت بينايي، سيستم ايمني بدن و كاهش عوارض پيري مفيد است.
    «كلم بروكلي» هم يك فيتور ريزمغذي است و خاصيت آنتي اكسيداني دارد. آنتي اكسيدان ها با مولكول هاي مضر راديكال آزاد مقابله كرده و خاصيت سم زدايي دارند.
    سير يك منبع خاص غني از نوعي فيتوريزمغذي ها موسوم به تركيبات ارگانوسولفور است كه خواص ضد التهابي و آنتي اكسيداني دارد و به كنترل كلسترول نيز كمك مي كند. همچنين ريزمغذي هاي موجود در سير خاصيت ضد باكتريايي و ضد قارچي دارند.
    دانه هاي «كتان» به لحاظ تعديل كردن هورمون هاي زنانه، بهبود قدرت باروري و كاهش علائم پيش از قاعدگي و نيز پيشگيري از سرطان سينه شناخته شده و معروف است. ريزمغذي هاي موجود در دانه كتان همچنين در پيشگيري از ديابت نوع دوم مفيد هستند.
    «مركبات» نيز در اين گروه از گياهان بسيار مفيد قرار مي گيرند. ريزمغذي هاي مفيد موجود در مركبات شامل آلكالوئيدها، فلاوونوئيدها، فنول ها و تانيس ها هستند كه همگي خواص ضد سرطاني، آنتي اكسيداني و ضدالتهابي دارند.
    «ميوه هاي جاليزي» مثل هندوانه و طالبي نيز سرشار از ريزمغذي هاي گياهي مفيد هستند كه براي سلامت قلب و عروق كاربرد دارند.
    توت آبي سرشار از نوعي تركيب به نام آنتوسيانين است كه عامل رنگ آبي اين ميوه است. اين تركيب، التهاب را كاهش مي دهد، از بدن در برابر سرطان محافظت مي كند و براي سلامت چشم، عروق سرخرگي و مغز نيز مفيد است.
    دو گياه خوراكي باقي مانده و بسيار مفيد در اين فهرست سيب زميني شيرين و فلفل تند هستند كه خواص آنتي اكسيداني قوي دارند. اين فلفل حاوي تركيبي موسوم به «كاپساسيسين» است كه باعث تندي زياد فلفل مي شود. اين تركيب متابوليسم را تقويت مي كند، موجب آزاد سازي آندروفين ها مي شود، در رشد سلول هاي سرطاني اختلال ايجاد مي كند و مانع از لختگي خون مي شود.
    فلفل تند نيز سرشار از ويتامين C است.
   




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

 
تداخل مثبت در اندازه گيري سطح سرمي تام هورمون تري يدوتيرونين به روش راديوايمونواسی

مقدمه:
در سال هاي گذشته موارد متعددي از بروز تداخل در اندازه گيري هورمون هاي تيروئيدي با استفاده از روش هاي ايمونوارسي گزارش شده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسي بروز تداخل در اندازه گيري سطح تام هورمون T3 به وسيله يكي از كيت هاي تشخيصي متداول اندازه گيري آن (كيت ايزوتوپ از مجارستان) است.

مواد و روش ها:
در اين مطالعه 3471 بيمار ارجاع شده توسط متخصصان غدد از نظر سطوح سرمي تام هورمون هاي T3 و T4 و TSH مورد بررسي قرار گرفتند. اندازه گيري T3 به روش ايمونواسي رقابتي فاز جامد و با استفاده از آنتي ژن نشاندار شده با I125 و كيت T3-RIA ايزوتوپ (كمپاني ايزوتوپ، بوداپست، مجارستان) انجام شد. در صورتي كه سطح T3 با توجه به ديگر هورمون هاي تيروئيدي و به تشخيص پزشك معالج با تابلوي باليني بيمار سازگار نبود و يا مقدار به دست آمده براي T3 به نحو فاحشي از مقادير طبيعي انحراف داشت (بالاتر از 780 نانوگرم در دسي ليتر) احتمال وقوع تداخل مطرح مي شد. در مورد اين بيماران، اندازه گيري مجدد T3 تام با يك كيت T3-RIA ديگر (كيت ايمونوتك، مارسي، فرانسه) انجام مي شد.

يافته ها:
 از 3471 بيمار شركت كننده، در 40 بيمار (36 زن و 4 مرد) با ميانگين و (انحراف معيار) سني 38.8 (و 15.0) سال، سطح تام T3 با تابلوي باليني بيمار سازگار نبود و / يا مقدار به دست آمده براي آن، بالاتر از 780 نانوگرم در دسي ليتر بود. ميانگين (و انحراف معيار) T4 تام در اين گرون 9.0 (و 2.0) ميكروگرم در دسي ليتر و براي TSH 1.79 (و 1.47) ميكرو واحد در ميلي ليتر بود. در تمامي اين 40 بيمار، سطح T3 تام اندازه گيري شده با كيت دوم (با ميانگين و انحراف معيار 132.1 و 31.0 نانوگرم در دسي ليتر) در محدوده طبيعي بود و با وضعيت باليني بيمار سازگاري داشت. نتايج به دست آمده به وضوح نشان دهنده وقوع تداخل مثبت در بعضي از اندازه گيري هاي انجام شده با كيت T3-RIA ايزوتوپ است.

نتيجه گيري:
با توجه به بروز بالاي بيماري هاي تيروئيدي در جامعه ما و تاثير عميق نتايج بررسي عملكرد تيروئيد بر تصميم باليني پزشكان، نتيجه اين مطالعه يك بار ديگر اهميت توجه به امكان تداخل در اندازه گيري هورمون هاي تيروئيدي توسط كيت هاي متداول را مورد تاكيد قرار مي دهد.




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

مقدمه و هدف: بيماريهاي آميزشي يکي از مهمترين مخاطراتي است که زنان در طول حيات خود تجربه مي کنند. عوامل ايجاد کننده اين بيماريها بسيار متنوع مي باشند ولي در ميان آنها ويروس هرپس شايعترين عامل مي باشد که با وجود خوش خيم بودن مي تواند زمينه ساز بروز عفونتها و يا بيماريهاي ديگر باشد. هدف از اين مطالعه تعيين شيوع عفونتهاي هرپسي و طبقه بندي سطح سرمي آنتي بادي ضد ويروس هرپس (ايمونوگلوبولين جي) در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتي شهر شيراز در سال 1382 بود. مواد و روش کار: در اين مطالعه توصيفي که به صورت مقطعي و نمونه گيري خوشه اي انجام شد تعداد 835 نفر از زنان مراجعه کننده به 8 مرکز بهداشتي شهر شيراز در مدت يک سال (از ابتداي سال 82 تا ابتداي سال 83) به صورت تصادفي انتخاب شد و پس از معاينات پزشکي، سطح سرمي آنتي بادي (ايمونوگلوبولين جي) غير اختصاصي ضد ويروس هرپس در خون (739 نفر) انها اندازه گيري و طبقه بندي گرديد. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار SPSS و روشهاي آماري توصيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: از کل افراد معاينه شده 90.77 درصد داراي تحصيلات ديپلم و زير ديپلم بودند و 9.22 درصد آنها از تحصيلات عالي برخوردار بودند. 69.82 درصد بيماران سابقه ضايعات هرپسي در ناحيه دهان و 1.48 درصد داراي سابقه ضايعات هرپسي هم در ناحيه دهان و هم ناحيه تناسلي داشتند، ولي سابقه ضايعات تناسلي به تنهايي در هيچ يک از بيماران وجود نداشت. تيتر آنتي بادي غيراختصاصي ضد هرپس (ايمونوگلوبولين جي) در 93.78 درصد مثبت بود. نتيجه گيري: اندازه گيري سطح سرمي آنتي بادي ضد ويروس هرپس (ايمونوگلوبولين جي) مي تواند کمک شاياني در تشخيص بيماري و پيشگيري از انتقال آن و عواقب بعدي بيماري داشته باشد. در عين حال اين تست مي تواند براي پيشگيري بيماران و به خصوص آنهايي که در معرض خطر بروز بدخيمي هاي دهانه رحم هستند مورد استفاده قرار گيرد




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

زمينه: سرطان رحم هنوز در كشورهاي در حال توسعه از سرطان‌هاي شايع زنان است و يكي از راه‌هاي شناسايي زودرس آن انجام آزمايش غربال‌گري پاپ اسمير است. هدف: مطالعه به منظور مقايسه پاپ اسمير با اسيد استيك و بدون آن در تشخيص سرطان دهانه رحم انجام شد. مواد و روش‌ها: اين مطالعه تجربي- تشخيص بر روي 1600 خانم مراجعه كننده به درمانگاه زنان بيمارستان بوعلي و امام خميني تهران انجام شد. اين افراد شامل خانم‌هاي متأهل غير حامله زير 45 سال بدون سابقه CIN، سرطان ثابت شده دهانه رحم، كرابو، كون و كوتر بودند. پس از انجام پاپ اسمير براي تمام بيماران، دهانه رحم يا اسيداستيك سه درصد براي سي ثانيه شستشو داده شد. تمام مواردي كه پاپ اسمير غير طبيعي يا سفيد شدن اپي تليوم دهانه رحم داشتند، كولپوسكوپي و بيوپسي شدند. سپس بر اساس يافته‌هاي به دست آمده حساسيت، ويژگي، ارزش پيشگويي مثبت و منفي هر دو روش مشخص گرديد. يافته‌ها: از 1600 بيمار، 104 نفر به علت پاپ اسمير غيرطبيعي و سفيد شدن اپي تليوم كولپوسكوپي و بيوپسي شدند. از اين تعداد 23 نفر پاپ اسمير غيرطبيعي داشتند. 60 نفر سفيد شدن اپي تليوم داشتند كه داراي پاپ اسمير طبيعي بودند. از اين 60 مورد 13 مورد انواع CIN، 1 مورد سرطان مهاجم دهانه رحم و 46 مورد بيماري خوش خيم دهانه رحم گزارش شد. نتيجه گيري: شستشوي دهانه رحم با اسيداستيك سبب كاهش 23 درصد موارد CIN شد؛ بنابراين مي‌تواند به عنوان يك روش همراهي كمك كننده باشد، ولي نمي‌تواند جايگزين پاپ اسمير شود.




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی


 

 

زمینه و هدف :

آن دسته از سرطان هاي پستان که داراي گيرنده هاي استروئيدي مي باشند و به درمانهاي هورموني پاسخ مي دهند، پيش آگهي بهتري نسبت به سرطان هاي بدون گيرنده هاي استروئيدي دارند. ا

مواد و روش ها :

ين مطالعه به منظور بررسي ارتباط بين گيرنده هاي استروژن و پروژسترون از يک طرف و سن بيماران، نوع و درجه بدخيمي سرطان از طرف ديگر بر روي نمونه هاي 140 بيمار مبتلا به سرطان پستان که بين سال هاي 1376 تا 1378 به بيمارستان هاي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شيراز مراجعه نموده اند، با استفاده از روش ايمونوهيستوشيمي روي بلوک پارافين انجام شد. ف

یافته ها :

راواني موارد مثبت گيرنده هاي استروژن و پروژسترون در افراد زير 50 سال (95 نفر) و بالاي 50 سال (45 نفر) به ترتيب 46% و 41% و 48% و 44% بود. کارسينوم لوبولار بيشترين ميزان مثبت شدن گيرنده ها (66.7%) و کارسينوم مدولاري کمترين ميزان مثبت شدن (21.4%) را بروز داد.فراواني گيرنده هاي استروئيدي با افزايش درجات تمايز کارسينوم داکتال (114 بيمار) روند نزولي از خود نشان مي داد.

نتیجه گیری :

در هر صورت روش ايمنو هيستوشيمي به عنوان روش قابل اعتمادي براي بررسي وضعيت گيرنده هاي استروئيدي جهت براورد پيش آگهي و تصميم گيري در مورد هورمون درماني سرطان سينه در بيماران ايراني مي تواند کاربرد بسزايي داشته باشد





تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

از آن جا که ولوواژینیت شایع ترین مشکل بیماریهای زنان در دختران قبل از بلوغ می باشد در این مطالعه علت، یافته های بالینی و پاسخ درمانی در کودکانی که دچار ولوواژینیت می باشند، ارزیابی می شود.

روش کار:

در طی یک دوره پنج ساله 157 دختر در محدوده سنی 8- 5/2 سال که با علائم ادراری تناسلی به درمانگاه بیماریهای کلیه و مجاری ادرار کودکان بیمارستان قائم(عج) مشهد مراجعه داشتند به طور پروسپکتیو مورد مطالعه قرار گرفتند. علائم بالینی، اسمیر و کشت از ترشحات مخاطی ناحیه وستیبول مهبل مد نظر قرار گرفتند و از داروهای موضعی و عمومی جهت درمان استفاده شد.

نتایج:

یافته بالینی شامل سوزش ادرار، قرمزی، درد، خارش و ترشح از مهبل بود. در 27% موارد باکتری های بیماری زا کشت شدند که استرپتوکوک پیوژن شایع ترین میکرب بود. باکتری های روده ای غیرعفونت زا در 43% موارد جدا شدند و در 30% موارد هیچ گونه میکروبی رشد نکرد ارتباط معنی داری بین رشد باکتریهای بیماریزا و ترشح چرکی از واژن وجود داشت (P<0.001). در بیمارانی که دارای کشت مثبت به ویژه از باکتری های غیر بیماری زا بودند عدم رعایت بهداشت موضعی به عنوان عامل مرتبط وجود داشت (P=0.001). وجود لکوسیت در اسمیر ترشحات با رشد باکتری های بیماریزا نیز مرتبط بود (P=0.001). در هیچ یک از بیماران، کاندیدا و میکروب های منتقل شونده از طریق تماس جنسی کشف نشد. چسبندگی لب های دستگاه تناسلی در تعداد قابل توجهی از بیماران روئیت شد. در بیمارانی که دارای کشت مثبت بودند آنتی بیوتیک موثر بود. در بقیه بیماران رعایت بهداشت موضعی و استفاده از کرم استروژن اثر بخش بود.

نتیجه گیری:

معاینه فیزیکی ناحیه تناسلی در تمام دختران دچار علائم ادراری و تناسلی بایستی انجام شود. آنتی بیوتیک فقط در بیماران دارای کشت مثبت باکتری های بیماری زا ضرورت دارد. درمان با داروهای ضد قارچ موضعی به طور معمول جایگاهی ندارد. رعایت بهداشت موضعی و استفاده از استروژن موضعی در اکثر بیماران سبب بهبودی می شود. احتمال جسم خارجی در مهبل و سوء استفاده جنسی به ویژه در موارد عود کننده و مقاوم به درمان های معمول بایستی مد نظر قرار گیرد.




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

دوستان هنوز مطالب مربوط به " علوم آزمایشگاهی ، انتخاب رشته ، تغییر رشته " تمام نشده است

اما امروز به مطلبی برخوردم که با وجود دسترسی مشکلم به اینترنت ضروری دیدم که دوستان مطلع باشند

با توجه به درخواست هایی که کم و بیش اساتید،کارمندان و دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی بر

 مباحث احیای مجدد دکتری علوم آزمایشگاهی و داشتن  حق تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی برای فارغ

التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی ( و نه سایر رشته ها ) ،

آقایان پاتولوژیست ( مجبور به نوشتن اسمشان شدم چون کار زشتی انجام داده اند! ) احساس خطر نموده

و با ارسال نامه ای به وزیر ( که با افتخار رونوشت آن را در ماهنامه شان هم چاپ نموده اند و شخصا آن را

مطالعه نمودم ) علنا" حق فارغ التحصیلان دکتری تخصصی ( پی اچ دی ) را در تاسیس آزمایشگاه زیر سوال

بردند!

خلاصه این نامه این است که ایشان با احیای دکتری علوم آزمایشگاهی مخالفند و به طور کلی آن را فاقد

صلاحیت می دانند و اینکه صریحا" بیان نموده اند که پی اچ دی های رشته های علوم آزمایشگاهی را چه به

آزمایشگاه زدن ! و بهتر است که  بروند در دانشگاه همان درسشان را بدهند ! زیرا فاقد اطلاعات

لازم آزمایشگاهی اند!

می بینید دوستان ؟ آنقدر دست روی دست گذاشتیم که حالا این حرف ها را باید بر علیه ما بزنند!

حال دلیل های خنده دارشان را بشنوید:

۱. پاتولوژیست ها می گویند : پی اچ دی های گرایش های علوم آزمایشگاهی علم لازم برای تفسیر و

 تشخیص آزمایش ها را ندارند و این فقط پاتولوژیت است که اطلاعات پزشکی برای این کار دارد!

جواب کیمیاگر : دوست عزیز در آزمایشگاه نیازی به ارائه تفسیر و تشخیص نهایی به پزشک معالج

نمی باشد و وظیفه آزمایشگاه ارائه نتایجی درست و صحیح به آزمایش های درخواست شده است نه

تفسیر و تشخیص نهایی بیماری! ( که بقول خودتان به عهده پزشک معالج است ! )

۲. پاتولوژیست های می گویند داشتن مجوز تاسیس آزمایشگاه برای پی اچ دی ها و همچنین احیای

دکتری علوم آزمایشگاهی خلاف استاندارد های بین المللی است!

جواب کیمیاگر : شما که از استاندارد بین المللی صحبت می نمایید چرا از پذیرش دکتری حرفه ای رشته

پزشکی عمومی از مدرک کارشناسی رشته های علوم پزشکی و همچنین تاسیس مقطع کارشناسی

ارشد و پی اچ دی در رشته پاتولوژی که در حال حاضر در استاندارد ترین کشور ها از لحاظ اجرای

استاندارد های علمی وجود دارد صحبتی به میان نمی آورید؟

۳ . پاتولوژیست ها می گویند که احیای دکتری علوم آزمایشگاهی و حق تاسیس آزمایشگاه توسط پی اچ

دی های این رشته باعث شده است که تمایل فارغ التحصیلان رشته پزشکی به این رشته کم شود و کمتر

از این رشته استقبال نمایند!

جواب کیمیاگر : این را دیگر ما شرمنده ایم دلیل آنها دلیل شما نیست

حتما گرایش های دیگر درآمد زا تر است !

                                                       *      *       *

نتیجه :

اگر چه ما خانم وزیر را به عنوان انسانی عاقل و دانا می شناسیم که با خواندن این به قول معروف " ننه من

غریبم " بازی ها گول شخص یا افرادی را نمی خورند ولی ترسمان از این است که بالاخره ایشان نیز در

داشتن مدرک رشته پزشکی عمومی با افراد ذکر شده مشابه اند و گاها ممکن است تحت تاثیر حرف های

اطرافیان قرار بگیرند که البته امیدواریم اینگونه نباشد!

* * *

هدف پاتولوژیست ها از این نامه و اعمال مشابه چیست؟

اما دوستان هدف اصلی پاتوژیست ها از نوشتن این نامه به نظر بنده بسیار روشن است! یک کلام !

این افراد نمی خواهند موقعیت بسیار خوبی که از لحاظ مالی برایشان ایجاد شده است از دست بدهند!

نه بحث علم است ، نه بحث دل سوزی است ، این بحث ها نیست ! بحث فقط درآمد است!

اما توصیه اکید بنده :

ایجاد فوری نظام علوم آزمایشگاهی ویژه کاردان ها و کارشناسان و همچنین نظامی مشابه ویژه

کارشناسان ارشد و پی اچ دی های با بیس آزمایشگاه که از حق و حقوق آنها دفاع نماید!

نتیجه نهایی : اگر زمان به همین منوال پیش برود دیگر یک علوم آزمایشگاهی با داشتن هر مدرکی قادر

به تاسیس و حق مسولیت یک آزمایشگاه را نخواهد داشت و ادامه تحصیل در این رشته به امید تاسیس

یک آزمایشگاه به یک رویای تحقق ناپذیر مبدل خواهد شد !

البته جالب است بدانید در پایان نامه شان گفته اند که حالا شاید پی اچ دی های گرایش های علوم

آزمایشگاهی بتوانند پس از طی دوره هایی چند ساله ، تحت نظر یک پاتولوژیست در بخش های مختلف یک

آزمایشگاه مسولیت بخش مربوط به خودشان را به عهده بگیرند!

در آخر بگویم که واقعا " برای جامعه غیر فعال دکتری علوم آزمایشگاهی افسوس می خورم که هیچ جوابی

ندارد که به این افراد بدهد و همچون کبک سر در برف نموده است ( دلیلش را نمی دانم شاید آنها نیز

سرگم مسایل مالی آزمایشگاه خود اند ) و همچنین برای جامعه بدون حامی کاردان ها و کارشناسان

 علوم آزمایشگاهی دلم می سوزد که اینگونه بی سرو صدا مشغول به انجام کار ( آن هم با حجم زیاد و

دستمزد کم ) برای این دو جامعه پاتولوژیست ها و دکتری های علوم آزمایشگاهی فعلی است!

و ازینکه هر سال تعداد افرادی که با بیس غیر آزمایشگاه در مقاطع بالاتر گرایش های علوم آزمایشگاهی

قبول می شوند و در اینگونه مواقع به دلیل نداشتن پایه علمی آزمایشگاهی مجبور به سکوت می شوند

بیشتر می شوند و هیچ برنامه ای هم برای محدود کردن انتخاب رشته ها اعمال نمی گردد ناراحتم!

ولی ازینکه حرف دلم را به گوش شما رساندم خوشحالم ...!

یا مقلب القلوب و الاحوال ... حول حالنا الی احسن الحال




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی


 

۱- بررسي هاي اوليه واستارت دستگاه :
بررسي هاي اوليه شامل چك وضعيت Rinse Cup( كه نبايد درحالت پايين آمده باشد)اطمينان ازموجود بودن محلولهاي مصرفي وصل به دستگاه ، وجود كاغذ در پرينتر و اتصال لوله Wast به ظرف فاضلاب بوده دستگاه را توسط كليد اصلي روشن نموده و مراحل ذيل به صورت خودكار اجرا مي شود و نهايتا در صورت عدم وجود هرگونه مشكل دستگاه با اعلام پيغام Ready درصفحه نمايش وتنظيم شماره نمونه به روي عدد1 و روشن شدن چراغ سبز،آماده نمودهي وكار مي شود.

 الف-انجام Shut down آخرين بار قبل ازخاموشي دستگاه :

چنانچه اقدام فوق به علت قطع برق يا خاموش كردن اضطراري دستگاه توسط اپراتور انجام نشده باشد ،وضعيت فوق به صورت پيغام خاص اعلام خواهدشد.

اين اعلام بازدن دكمه 1 ازصفحه نمايش دستگاه پاك مي گردد.

 ب- فرارسيدن زمان انجام اقدامات نگهداري(باتوجه به كانتر يا تاريخ آخرين اقدام) :
باتوجه به لزوم انجام اين اقدامات دستگاه به محض فرا رسيدن اولين موعد،موارد لازم توصيه شده را اعلام مي نمايد كه با زدن دكمه شماره 1 منوهاي مختلف به نامهاي SRV cleaning scheduled /‍Clean waste chamber/Clean transducer chamber و به ترتيب اولويت قابل اجرا مي باشند.اين اقدامات قابل كنسل كردن با زدن دكمه 3 مي باشند.

 نكته مهم :انجام اقدامات فوق جهت تضمين و تداوم عملكرد مطلوب سيستم واجب بوده و عدم انجام آنها مطمئنا سبب كاهش صحت و دقت نتايج اندازه گيري خواهد شد.لذا انجام اين اقدامات به محض دريافت اعلامهاي مربوطه ،به صورت اكيد توصيه مي شود و كنسل كردن آنها بايد صرفا در موارد اور‍ژانسي صورت گيرد.درصورت تشخيص عدم فرارسيدن موعد انجام اين اقدامات يا كنسل كردن آنها دستگاه وارد مرحله Auto Rinse مي شود.

 

2- شستشوي اتوماتيك (Auto Rinse) ،بك گراند(Back ground) و حالت آماده (Ready) :

دستگاه پس از3مرحله شستشوي خودكار مقاديرBack ground count را بررسي نموده و در صورت مطلوب نبودن(خارج بودن ازمحدوده ذيل) دو مرحله ديگر نيز عمل شستشو را انجام داده در صورت مطلوب بودن نتايج اندازه گيري به حالت آماده (Ready) وارد مي گردد.در غير اينصورت پيغام Back ground error را گزارش مي كند.

WBC<0.3    , RBC <0.02  , Hb <0.1  ,  Plt<10

 ۳- جهت جلوگيري از استهلاك كمپرسور درصورت عدم استفاده به مدت 15دقيقه دستگاه به صورت اتوماتيك كمپرسور را خاموش و پيغامNot Ready اعلام مي گردد.جهت خارج شدن ازاين حالت دكمه Start رافشاردهيد.

نمونه دهي :امكان نمونه دهي فقط درحالت Ready ميسر است:
با زدن دكمه Sample No شماره نمونه را وارد و با Enter آن را تاييد نموده و خارج شده پس از قرار دادن نمونه در زير پيپت دكمه سبز Start را فشار داده و به محض شنيدن 2 بوق ممتد و يا پررنگ شدن مثلث اول روي صفحه نمايش يا تبديل شدن نوشتهAspiration به نوشتهAnalyzing درصفحه نمونه را خارج كنيد.دقت شود به دليل تعجيل درخارج كردن نمونه به پيپت آسيب وارد نشود.درصورت فعال بودن پرينتر پس ازمدتي جواب چاپ مي شود.




تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی


 

كشت ادرار در ازمايشگاه باكتري شناسي  

برای کشت ادرار از محیط‌ بلاد اگار استفاده می‌کنیم. بعد از ثبت مشخصات نمونه‌ها ان‌ها را با استفاده از سرنگ و یا با استفاده از لوپ استاندارد بر روی محیط بلاد اگار کشت می‌دهیم. باید دقت کنیم که کشت چون حاوی شمارش کلنی هم است با کشیدنی خطی در وسط اغاز شود. پس از کشت ادرار محیط‌ها را به مدت ۲۴ ساعت انکوبه می‌کنیم سپس کلنی‌های ظاهر شده برروی هر کدام از پلیت‌ها شمارش می‌شود. دقت کنید که هر چه حجم نمونه ادرار کشت داده شده بیشتر باشد شانس جدا کردن میکروارگانیسم‌ها افزایش خواهد یافت. اگر کلنی‌ها ریز باشند و یا رشدی مشاهده نگردد پلیت‌ها را به مدت ۲۴ ساعت دیگر انکوبه می‌کنیم زیرا عواملی مانند مصرف انتی بیوتیک‌ها و یا مواد دیگر، رشد زود هنگام میکروارگانیسم‌ها را مهار می‌کند.

تفسیر نتایج کشت | رشد بیش از سه نوع ارگانیسم نشان دهنده آلودگی نمونه است بجر در موارد خاص که وجود چند باکتری ارزش دارد مانند بیمارانی که از کاتتر استفاده می‌کنند. رشد یک یا دو ارگانیسم با تعداد بیشتر از ۱۰۴ می‌تواند دلیل بر عفونت باشد بنابراین تعیین نوع ارگانیسم و آنتی بیوگرام الزامی است. رشد استافیلوکک اورئوس بدون توجه به تعداد کلنی ان باید گزارش شود و انتی بیوگرام انجام شود. وجود مخمر به هر تعداد در نمونه ادرار با ارزش است و باید به پزشک گزارش شود. اگر کشت ادرار مثبت بوده اما نمونه فاقد لکوسیت باشد در این صورت کشت فاقد اعتبار می‌باشد. (احتمال آلودگی با مدفوع) .اگر کشت مثبت و لکوسیت نمونه مثبت باشد ولی باکتری منفی در این صورت کشت مهم بوده و باید از آن لام تهیه کرد. مانند همه کشت‌ها، کشت ادرار هم باید در کنار حرارت انجام شود. از کشت ادرار برای تشخیص عفنوت‌های مجاری ادرای مانند اکلای، کلبسیا، پروتئوس و... استفاده می‌کنیم.


کشت خون

گروه بزرگی از ارگانیسم‌ها می‌توانند در اثر بیماری‌های مختلف در جریان خون ظاهر شوند. اکثر ارگانیسم‌ها که از خون جدا شده‌اند معمولا کوکسی گرم مثبت کواگولاز منفی استافیلوکک و انترکک می‌باشند. وظیفه آزمایشگاه بررسی رشد یک باکتری، خالص کردن ان، تعیین هویت و بررسی مقاومت آن در برابر آنتی میکروب‌ها می‌باشد.

كشت خون در باكتري شناسي


جمع آوری نمونه | یکی از مهم‌ترین مراحل جمع آوری نمونه می‌باشد و باید در ان دقت کافی کنیم تا نمونه مورد نظر آلوده نشود. چون محیط کشت خون یک محیط کشت غنی شده است بنابراین اکثر باکتری‌ها می‌توانند به راحتی در ان رشد کنند. از جمله مهم‌ترین باکتری‌هایی که می‌توانند نمونه ما را آلوده کنند و در محیط کشت رشد کنند باکتری‌های فلور نرمال پوست هستند که برای جلوگیری از آلودگی نمونه باید محل خون گیری را به خوبی استریل کنیم.

حجم نمونه  | میزان حجم نمونه برای دتکت کردن باکتری بسیار مهم است. حجم زیاد خون و کشت میزان زیاد خون شانس بالا برای ایزوله کردن باکتری را به دنبال دارد. میزان حجم زیاد خون برای هر کشت در افراد بزرگسال ۱۰ تا ۲۰ میلی لیتر می‌باشد. میزان حجم خون برای هر کشت در کودکان ۱ تا ۵ میلی لیتر می‌باشد.

تعداد کشت خون | اگر میزان حجم خون مناسب باشد برای رسیدن به درجه لازم از حساسیت بلاد کالچر از ۲ یا ۳ بلاد کالچراستفاده می‌کنیم.


زمان جمع آوری نمونه  | حجم نمونه نسبت به زمان جمع آوری نمونه نقش مهمتری در نتیجه دارد. بهترین زمان برای جمع آوری نمونه قبل از بالا رفتن دمای بدن می‌باشد. در مورد اندوکاردیت و سایر عفونتهای داخل عروقی به علت ثابت بودن سرعت آزادشدن ارگانیسم و ورود به جریان خون، زمان نمونه گیری چندان اهمیت ندارد همچنین نمونه گیری باید قبل از مصرف آنتی بیوتیک انجام شود.

ضد انعقاد | خون کشیده شده برای کشت نباید لخته شده باشد چون ممکن است در صورت وجود لخته باکتری‌ها در ان به دام افتاده و دتکت نشوند. ضد انعقاد‌های هپارین، سیترات و EDTA به علت خاصیت مهارکنندگیشان مناسب نیستند. به همین دلیل معمولا از SPS (سدیم پلی انتول سولفونات) ۰. ۰۲۵-۰. ۰۳ % استفاده می‌شود که هم نقش ضد انعقادی دارد و هم باعث مهار اثرات ضد باکتری سرم و فاگوسیتوز می‌شود.


محیط‌های کشت  | چون تنوع باکتری‌ها زیاد است بنابراین از محیط‌های زیادی برای کشت آن‌ها استفاده می‌شود. ساب کالچر Basic: شامل مواد مغذی و ضد انعقاد است.
بلاد کالچرهای بطری:

  • Brian infusion broth
  • Trypticase soy broth
  • Supplemented peptone
  • Thioglycolate broth
  • محیط‌های کشت تخصصی: کلمبیا – بروسلا براث

روند کشت خون  | برای کشت خون معمولا از بلاد کالچرهای بطری استفاده می‌شود. برای انجام کشت ابتدا باید درپوش بطری‌های کشت خون را قبل از ترزیق خون ضد عفونی کرد. سپس خون را به درون بلاد کالچرهای بطری تزریق کرده و بطری‌های کشت خون را به مدت ۴۸ساعت در ۳۷درجه قرار داد. در صورتی که به وجود هوازی‌های مطلق مثل سودوموناس، نایسریا یا مخمر‌ها مشکوک باشیم بطری باید توسط سوزن‌های استریل که در انت‌ها آن پنبه استریل وجود دارد هوا داده شود. همچنین تکان دادن بطری در ۲۴ساعت اولیه انکوباسیون به رشد هوازی‌ها کمک می‌کند. بطری کشت خون باید مرتبا بررسی شود. کشت استریل معمولا به صورت لایه‌ای از گلبولهای قرمز که به وسیله محیط کشت شفاف پوشانده شده است مشخص می‌گردد. علائم رشد میکروب به شرح زیر است:

  1. رسوب فولیکولار در سطح گلبولهای قرمز
  2. کدورت یکنواخت یا کدورتی که در زیر سطح مایع کشت خون دیده می‌شود.
  3. همولیز
  4. انعقاد محیط کشت
  5. ایجاد پوسته نازک در سطح
  6. تولید گاز
  7. دانه‌های سفید در سطح یا عمق گلبولهای قرمز


هر‌گاه رشد باکتری در بطری مشهود بود مقداری از نمونه موجود در بطری‌ها را بر روی محیط‌های مناسب پاساژ می‌دهیم. در موارد عادی کشت خون را تا ۷ روز نگهداری می‌کنند (در بیمارستان کودکان معمولا ۲۴ ساعت) اما در موارد مشکوک به بروسلوز یا سایر میکروب‌های سخت رشد، اندو کاردیت و یا مصرف آنتی بیوتیک محیط کشت را باید بیشتر نگهداری نمود (۳ هفته) پس از مدت زمان فوق محیط‌های کشت را از نظر رشد کلنی‌ها مورد برسی قرار می‌دهیم. از محیط شکلات آگار برای کشت خون استفاده می‌کنیم از آنجائیکه گزارش سریع نتیجه کشت خون می‌تواند سر نوشت ساز باشد لذا هر نتیجه‌ای را در هر مرحله باید بلافاصله به اطلاع پزشک معالج رساند




تاریخ: شنبه 3 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

آرشیو مطالب
پيوند ها
امکانات
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 35
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 77
بازدید کل : 8458
تعداد مطالب : 66
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1



Alternative content