جهاد دانشگاهی استان خوزستان-آزمایشگاه
علوم آزمايشگاهي-جهاد دانشگاهي استان خوزستان-پزشكي-هماتولوژي-پاتولوژي-اهواز

اگر در روزهایی که هوا رو به سردی گذاشته، عادت دارید به لباسهای بافتنی پناه ببرید  یا به طور کلی علاقه‌ای به پوشیدن این لباس‌ها دارید بهتر است هر چه زود‌تر این  عادت یا علاقه خود را ترک کنید.

 «لباس‌های بافتنی» که از جنس کاموا و پشم‌های نامرغوب تهیه می‌شوند  باعث ایجاد «حساسیت» و «آلرژی» شده و «مشکلات پوستی» زیادی را برای پوست به وجود  می‌آورند.بررسی‌ها نشان می‌دهند که لباس‌های بافتنی و کاموایی باعث «مشکلات تنفسی»  می‌شوند و افراد بهتر است تا حد امکان از پوشیدن آن‌ها جلوگیری کنند. گفتنی است  پزشکان براین باورند مشکلات پوستی و تنفسی در فصل پاییز و زمستان به مراتب شایع‌تر  است زیرا لباس‌های کاموایی «هوای آلوده» را در خود حبس و نگه‌ داشته و مشکلات زیادی  را برای فرد به وجود می‌آورند.




تاریخ: جمعه 8 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با پانا، با بیان این‌که برای جلوگیری از تخلفات باید در درجه اول سه قوا پایبند به اجرای قانون باشند، تصریح کرد: در کشور شاهد عدم توجه مسئولان به پاکی سازمانی هستیم که این امر سبب افزایش زیرمیزی‌ شده است. به همین دلیل، نمی‌توان از مردم نیز توقع رفتاری متفاوت با آنچه خود انجام می‌دهیم داشته باشیم. پس برای رفع معضل زیرمیزی، در ابتدا باید خود مسئولان در چارچوب قوانین گام بردارند.

پزشکیان تنها راه‌حل معضل زیرمیزی را اصلاح قوانین و اجرای صحیح آن عنوان کرد و افزود: ضعف مدیریتی باعث کمرنگ شدن حس اعتماد و درستکاری در جامعه می‌شود و افرادی که رویه صحیح را در جامعه دنبال می‌کنند، پس از مدتی سرخورده شده یا به حاشیه می‌روند.

وی بی‌توجهی به صداقت و درستکاری را یکی از معضلات جامعه دانست و تصریح کرد: متأسفانه ما با بحران پاداش دادن به خطاکار روبه‌رو هستیم؛ به طوری که هرگاه شخصی در سیستم اداری دچار لغزش شود، به جای توبیخ، به فرد خاطی جایزه داده شده و گاه خطایش پله‌ای برای ترقی محسوب می‌شود.

نماینده مردم تبریز در خانه ملت با اشاره به مشکلات دوران تصدی خود در وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: بدون همکاری قوای سه‌گانه در اجرایی شدن قوانین، وزارت بهداشت توان مقابله با زیرمیزی و تخطی از قوانین را ندارد؛ به طوری که حتی در زمان حضور من در وزارت بهداشت نیز، علی‌رغم تمام تلاش‌ها، فشارهای واردشده موجب اجرا نشدن صحیح قانون شده بود.

پزشکیان بیان کرد: متخلفان اصلی در اجرای قوانین، همان مجریان اصلی قانون هستند. پس برای اجرای صحیح قوانین باید اول مجریان به این باور برسند که اگر کوچک‌ترین تخطی از قانون داشته باشند، این امر به رده‌های پایین‌تر نیز تسری می‌یابد.

 




تاریخ: شنبه 14 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

محققان کشورمان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز پس از ۷ سال مطالعه و انجام حداقل ۱۰ طرح پژوهشی برای اولین بار در دنیا موفق شدند ترکیبات CLA شیر را به صورت غلیظ شده در قالب یک قرص دارویی با خاصیت پیشگیری از سرطان ارائه کنند که به زودی روانه بازار می شود. CLA موجود در شیر دارای ترکیبات بیولوژیکی مختلفی است که ۷۰ درصد آن ها را ترکیبات ایزومری ضدسرطانی تشکیل می دهد. ترکیبات ایزومری دیگری هم در این ترکیب وجود دارد که به عنوان ترکیبات ضد دیابت و چاقی استفاده می شود. همچنین ایزومرهایی با خواص ضد پوکی استخوان و ضد تصلب شرایین نیز برای ترکیب CLA شیر شناخته شده است که هم اکنون مطالعات روی این ترکیبات در حال انجام است.

اکبر تقی زاده، دانشیار تغذیه دام دانشگاه تبریز و مجری طرح با بیان این مطلب در گفت وگو با خراسان افزود: یکی از مهم ترین ویژگی های ترکیبات CLA، خاصیت آنتی اکسیدانی آن هاست. این ترکیب که هم اکنون توسط متخصصان مرکز رشد فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به صورت قرص دارویی ساخته شده، اولین قرص دارویی CLA شیر در دنیاست. پیش از این یک نمونه ترکیب ضدسرطانی از دانه های روغنی در آمریکا ساخته شده بود که در آن ترکیبات شیمیایی نیز به کار رفته بود. اما از آن جا که استفاده از این ترکیب آسیب های کبدی و کلیوی در پی دارد، استفاده از آن از سوی وزارت بهداشت ممنوع شده است.

ترکیبات داروی بیوتکنولوژی ضد سرطان

وی درباره ترکیبات این داروی بیوتکنولوژی گفت: CLA شیر همان اسید «لینولئیک کونژوگه» است. اسید لینولئیک در حالت معمولی در ترکیبات متیلی دارای پیوند خطی است اما اسید لینولئیک کونژوگه در ترکیبات، پیوند مضاعف ایجاد می کند. به عبارت دیگر به جای این که بین کربن شماره ۹ و ۱۲ پیوند دوگانه برقرار باشد، این ترکیب بین کربن ۹ و ۱۱ به صورت مجاور، پیوند مضاعف ایجاد می کند. این پیوندها باعث می شود که ارتباط بسیار قوی با رادیکال های آزاد در مخاط معده، مری و روده ایجاد و در نتیجه این رادیکال ها به راحتی از بدن دفع شود و این ویژگی باعث می شود که این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان قوی مطرح شود.

از طرف دیگر این قرص فرآیند هضم چربی در صفرایی را که به روده منتقل می شود، بهبود می بخشد و به عنوان یک داروی مکمل به دفع ترکیبات مضر و سمی کمک می کند.مجری طرح ادامه داد: این دارو با نام «مکمل دارویی CLA» در دهمین جشنواره ملی ایده های برتر رتبه برتر را کسب کرد.وی درباره کاربرد این دارو گفت: داروی بایوتک مکمل CLA، در پیشگیری از سرطان کاربرد دارد و آثار داروهای ضد سرطان را نیز تا ۳ برابر افزایش می دهد و از آن جایی که این دارو، از بروز سرطان پیشگیری می کند، افراد عادی هم برای دفع عوامل ایجاد سرطان می توانند آن را مصرف کنند. در واقع این دارو از تکثیر سلول های سرطانی که در متاستازهای مختلف اتفاق می افتد جلوگیری و ژن های تولید کننده سرطان را با تشکیل پیوندهایی نابود می کند.

ضمن این که این دارو خود نیز یک عامل آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود به همین دلیل از سرطان پیشگیری می کند. دانشیار دانشگاه تبریز درباره جزئیات ساخت داروی مکمل CLA اظهار داشت: این محصول در ۳ مرحله ساخته می شود. مرحله اول شامل غنی سازی شیر است. مرحله دوم تغلیظ شیر تولید شده و افزودن منابع CLA و مرحله سوم نیز تخلیص و جداسازی قرص های حاوی CLA است. CLA هم یک نوع اسید چرب است.وی افزود: این دارو تشکیل پیوند مضاعف با سلول های سرطانی را نابود و از تکثیر آن ها جلوگیری می کند.تقی زاده افزود: چون این دارو یک داروی مکمل است به انجام تست های حیوانی و بالینی نیاز ندارد. هم اکنون نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شده است و شرکت های دارویی نیز از آن استقبال و آمادگی خود را برای تولید تجاری آن اعلام کرده اند.

مراحل اخذ مجوز از وزارت بهداشت نیز در حال انجام است. این دارو به شکل قرص است و با توجه به درجه تغلیظ، مقدار دوز آن مشخص می شود بنابراین میزان مصرف روزانه آن متفاوت خواهد بود. اما اغلب مصرف ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی گرم در روز توصیه می شود.تقی زاده خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه ساخت این دارو از سال ۸۴ در مرکز رشد فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز شد

 




تاریخ: شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

کارآمدي هورمون‌درماني در کنترل علايم يائسگي غير قابل ترديد است اما در مورد بي‌خطري چنين درماني اختلاف نظر وجود دارد. بين سال‌هاي 3-1990 پژوهشگران مطالعه پيشگيري از استئوپوروز در دانمارک، 1006 زن سالم اخيرا يائسه‌شده (با ميانگين سني 7/49 سال، از جمله 196 زن هيسترکتومي‌شده) را به صورت تصادفي و غير کور به دو گروه هورمون‌درماني يا عدم دريافت درمان، تقسيم کردند...

 در گروه درمان، تمامي زنان استراديول خوراکي (2-1 ميلي‌گرم روزانه) دريافت نمودند ولي زناني که هنوز رحم داشتند، تحت درمان با نوراتيندرون استات (يک ميلي‌گرم روزانه براي مدت 10 روز در هر ماه) نيز قرار گرفتند. پس از انتشار يافته‌هاي کارآزمايي هورمون‌درماني در مطالعه سلامت زنان(1) در اگوست سال 2002، به شرکت‌کنندگان توصيه شد که هورمون‌درماني را قطع کنند.

پس از درمان با ميانگين مدت 10 سال، نسبت زيان در گروه هورمون‌درماني بر اساس پيامد مرکب مرگ، انفارکتوس ميوکارد يا نارسايي قلب 48/0 بود (p برابر با 015/0). نسبت زيان براي سرطان پستان، ترومبوز وريدي عمقي و سکته مغزي به ترتيب 58/0، 01/2 و 77/0 اندازه‌گيري شد که هيچ‌کدام از نظر آماري معني‌دار نبودند. پس از مجموعا 16 سال پيگيري بعدي (و نيز در تحليل حساسيت در شرکت‌کنندگان کاملا پايبند به درمان که پس از 5 سال انجام شد)، باز هم پيامدهاي مشابهي يافت شد.(2)

رهنمود: شايد در واکنش اوليه به اين گزارش، يافته‌هاي آن را به راحتي بپذيريم اما در صورت بررسي نقادانه، ديدگاهمان تغيير خواهد کرد. با توجه به روش غير کور مطالعه، ممکن است مصرف‌کنندگان هورمون‌درماني (و پزشکان آن‌ها) تصميم‌هاي بهداشتي و درماني متفاوتي را نسبت به افراد فاقد درمان اتخاذ کرده باشند. همچنين تعيين وضعيت‌ پيامدها، بر اساس وضعيت تخصيص افراد به هر گروه (هورمون‌درماني يا عدم درمان) متفاوت خواهد بود. به علاوه، در گزارش اوليه پژوهشگران از طراحي مطالعه، به اين پيامد اصلي ترکيبي (يعني مرگ، انفارکتوس ميوکارد يا نارسايي قلب) اشاره‌اي نشده است که در نتيجه اين سوال پيش مي‌آيد که آيا از ابتدا چنين پيامدي مشخص شده بوده يا خير. نويسنده اين رهنمود همچنان معتقد است که وضعيت بي‌خطري هورمون‌درماني باعث مي‌شود تا براي علايم آزاردهنده يائسگي در زنان اخيرا يائسه‌شده درمان مناسبي باشد ولي در مورد استفاده طولاني‌مدت آن، بر اساس اين مطالعه دانمارکي نمي‌توان اظهارنظر کرد زيرا ارزش باليني آن به دليل نقايص متدولوژيک محدود است.






تاریخ: دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

جمع چربي در کبد افرادي که الکل نمي‌نوشند، «کبدچرب غيرالکلي» ناميده مي?شود. بيماري کبد چرب غيرالکلي، شايع است و در بسياري از افراد هيچ نشانه‌اي ندارد و عارضه‌اي نيز براي مبتلايان ايجاد نمي‌کند اما در برخي اشخاص دچار بيماري کبد چرب غيرالکلي، تجمع چربي در بافت کبد مي‌تواند باعث نوعي هپاتيت شود که به آن «استئاتوهپاتيت» مي?گويند که آن نيز در موارد شديد مي‌تواند باعث نارسايي کبد شود...

براي درمان کبد چرب غيرالکلي بايد عوامل خطرساز را کم يا برطرف کرد. مثلا اگر چاق هستيد، بايد وزنتان را با رژيم‌غذايي، ورزش، دارو و گاهي در موارد خاص با جراحي، کم کنيد.

همزمان با درمان‌هاي پزشکي مي‌توانيد:

کالري‌هاي مصرفي خود را کاهش دهيد. نيم ساعت پياده‌روي روزانه داشته باشيد. سبزي‌ها و ميوه‌ها را جايگزين غذاهاي چرب کنيد. نان و غلات سبوس‌دار را در رژيم‌غذايي خود بگنجانيد. اگر کم‌تحرک هستيد کمتر از اتومبيل استفاده و به جاي آسانسور، پله را امتحان کنيد. اگر ديابت داريد، درمان و رژيم‌غذايي را جدي بگيريد. از مصرف هر ماده‌اي که بار اضافي به کبد شما تحميل مي‌کند، دوري کنيد، مانند الکل و داروها مثل داروهاي ضددرد، ضدسرماخوردگي و... که معمولا بدون تجويز پزشک مصرف مي‌شوند.

علايم کبد چرب

کبد چرب غيرالکلي، معمولا هيچ علامت و نشانه‌اي ندارد و بيماري خاموشي است. برخي از علايم عمومي مي‌تواند به دليل کبد چرب باشد که عبارتند از:

خستگي، درد در قسمت فوقاني سمت راست شکم و کاهش وزن. اگر اين علايم طول کشيد و اين نشانه‌ها باعث نگراني شما شد، به پزشک مراجعه کنيد.

عوامل ايجادکننده کبد چرب غيرالکلي

اگر کبد در شکستن مولکول‌هاي چربي دچار مشکل شود و اين مولکول‌هاي درشت چربي در بافت کبد قرار گيرند، شخص دچار کبد چرب غيرالکلي مي‌شود. پزشکان در مورد بيماري‌هايي که باعث کاهش قدرت کبد در شکستن مولکول‌هاي چربي مي‌شوند، مطمئن نيستند. طيف گسترده‌اي از بيماري‌ها و شرايط بيماري‌زا با کبد چرب در ارتباط هستند. اين فهرست چنان گسترده است که نمي‌توان با دقت

به اثر هر کدام از آنها در ايجاد کبد چرب پي برد.

انواع کبد چرب

کبد چرب انواع زيادي از نوع بي‌ضرر تا تهديدکننده زندگي دارد که عبارتند از:

کبد چرب غيرالکلي: اين نوع بدون علامت است و تنها مشکل اين است که مولکول چربي در بافت طبيعي کبد قرار گرفته است.

استئاتوهپاتيت: چربي بافت کبد بيش از حد است. فقط در افراد کمي اين افزايش ميزان چربي ممکن است باعث التهاب و زخم در بافت کبد شود. التهاب و زخم در بافت کبصد منجر به ايجاد عارضه و علامت در فرد مي‌شود.

کبد چرب همراه سيروز: التهاب بافت کبد باعث بروز اسکار (جوشگاه) در

بافت کبد مي‌شود و اين زخم آنقدر شديد و بزرگ است
که مي‌تواند در عملکرد طبيعي کبد اختلال ايجاد کند.

عوامل خطرساز

طيف گسترده‌اي از بيماري‌ها و شرايطي که مي‌توانند خطر ابتلا به کبدچرب غيرالکلي را افزايش دهند، عبارتند از:

مصرف برخي داروها (که اثر سمي بر کبد دارند)، جراحي باي‌پس معده، کلسترول بالاي خون، تري‌گليسيريد بالاي خون، سوءتغذيه، نشانگان متابوليک، کاهش وزن سريع، چاقي، سموم و موادشيميايي مثل آفت‌کش‌ها،‌ ديابت نوع2 و بيماري ويلسون.

چه زماني به پزشک مراجعه کنيم؟

اگر علايم خستگي، کاهش وزن و درد طول‌کشيده در ناحيه فوقاني سمت راست شکم داشتيد و نگران شديد، به يک پزشک عمومي يا پزشک خانواده مراجعه کنيد. اگر معاينه کبد نشان داد کبد مشکلي دارد، پزشک عمومي (پزشک خانواده) شما را به پزشک فوق‌تخصص کبد و گوارش ارجاع مي‌دهد. با توجه به وقت کم پزشکان براي معاينه شما بهتر است قبل از رفتن به مطب پزشک متخصص، اطلاعات موردنياز پزشک را جمع‌آوري کنيد و همراه داشته باشيد.

- استرس‌هاي اخير زندگي و تغييراتي در زندگي که به نظرتان مي‌توانند باعث بروز علايم باشند، يادداشت کنيد.

- فهرستي از داروهايي که مصرف مي‌کنيد، شامل
ويتامين‌ها، مکمل‌هاي غذايي و ... تهيه کنيد.

- سوابق پزشکي و نتيجه آزمايش‌هاي قبلي خود را همراه داشته باشيد.

- اگر اخيرا نشانه‌اي مانند زردي چشم يا پوست، درد شکم يا تورم و
تورم در پاها داشته‌ايد، حتما به پزشک بگوييد.

- اگر مشروبات الکلي مصرف مي‌کنيد حتما پزشک را جريان قرار دهيد.

آزمايش‌هاي تشخيصي

آزمايش خون، عکسبرداري و نمونه?برداري از کبد
رايج?ترين
آزمايش?هاي تشخيصي اين بيماري هستند:

آزمايش خون: نتيجه آزمايش عملکرد کبد، شامل آنزيم‌هاي کبدي به پزشک در تشخيص بيماري کمک مي‌کند.

عکسبرداري: عکسبرداري از کبد براي تشخيص کبد چرب با اولتراسونوگرافي و سي‌تي‌اسکن و ام‌آر‌اي انجام مي‌شود.

نمونه‌برداري از بافت کبد: اگر علايم بيماري کبدي شما شديد باشد، ممکن است پزشک براي تشخيص دقيق، تکه‌اي از بافت کبد را براي آزمايش به آزمايشگاه و آسيب‌شناسي بفرستد. براي نمونه‌برداري از سوزن مخصوص استفاده مي‌شود.




تاریخ: پنج شنبه 1 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی




تاریخ: سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

پنجاه سال قبل هنگامي‌که هِنري ويتز، کتابدار کتابخانه پزشکي بوستون، به مقايسه ارزش مهم‌ترين مقالات چاپ شده در 150 سال نخست فعاليت نشريه پزشکي نيوانگلند پرداخت، 10 مقاله از 20 مقاله برتر به مسايل نورولوژيک مربوط مي‌شد...

 امروز و در دويستمين سالگرد شروع به کار نشريه نيوانگلند، ممکن است اين سوال پيش آيد که دليل چاپ مقالات متعدد در زمينه نورولوژي و روان‌پزشکي در اين نشريه چه بوده و اين کار چه تاثيري در حيطه‌هاي مرتبط با اين رشته‌ها داشته است. اگرچه آرشيو نشريه انباشته از گزارش‌هاي متعدد از موارد نورولوژيکي است که در قاموس طب وارد شده‌اند، اما اين تکثر و گستردگي کارآزمايي‌هاي باليني بوده که نورولوژي و روان‌پزشکي را به عنوان رشته‌هاي تخصصي پويا و درمانگر معرفي نموده است. اين مقاله به چگونگي تحول ادراک ما از مسايل نورولوژيک و روان‌پزشکي در طول دو قرن گذشته مي‌پردازد.

ظهور تخصص‌هاي مغزي

خاستگاه فعاليت نشريه نيوانگلند در 200 سال قبل همزمان با اين نتيجه‌گيري بود که ضايعات دستگاه عصبي منجر به علايم و نشانه‌هاي قابل‌ پيش‌بيني مي‌گردند. نخستين شماره‌هاي نشريه پزشکي و جراحي بوستون (BMSJ) که پيش‌درآمد اوليه اين نشريه به‌شمار مي‌آيد، در آن زمان نيز به‌دليل پرداختن به کارهاي يکي از خلاق‌ترين، مبتکرترين و پرکارترين شخصيت‌هاي تاريخ نورولوژي، سي اي براون سکوارد (C.E. Brown-Séquard)، جلوتر از زمانه خود مي‌نمود. اگرچه سال‌‌هاي آخر فعاليت علمي اين دانشمند با مشغله ذهني‌اش در مورد اثرات جوان‌کننده بيضه ميمون و گوساله همراه شده بود (که به هر حال منجر به شکل‌گيري درمان جايگزيني هورموني شد)، به بوستون فراخوانده شد تا به معرفي شيوه اروپايي علمي مطالعه فيزيولوژي به جامعه پزشکي آمريکا بپردازد.

مقالاتي که او در دوره‌اي 25 ساله در BMSJ منتشر نمود، آغازگر روند تبديل نشريه نيوانگلند از ارگاني محلي به موسسه‌اي بين‌المللي شد. تحقيقات تجربي براون سکوارد در زمينه مسيرهاي حسي نخاع، علاوه بر به يادگار گذاشتن نامش بر روي سندرم يک‌طرفه طناب نخاعي، اصول پذيرفته شده آن زمان را زير سوال برد و مطالعات جامعش بر روي صرع نيز تا امروز باقي‌مانده است. تاکيد وي بر اجتناب از خفگي در برخورد با تشنج با تمام توان و دستورالعمل درماني‌اش شامل «نخست، پاشيدن آب سرد به صورت؛ سپس استنشاق کلروفرم» نشان از آگاهي او نسبت به آينده داشت. سخنراني ارايه شده او در سال 1872 ميلادي که در BMSJ نيز منتشر شد، تنها سند حاکي از حضور فيزيکي براون سکوارد در بوستون است. بسياري از نظريات او به خصوص تاکيدش بر خواص الکتريکي دستگاه عصبي و تعهدش بر مشاهدات تجربي، در نسل‌هاي بعدي نيز از زمينه‌هاي به کار گرفته شده در نشريه بوده‌اند.

نورولوژي علمي مدرن بر پايه آسيب‌شناسي عصبي و فيزيولوژي اعصاب، پس از جنگ جهاني دوم آغاز شد. تا سال 1952 ميلادي، بيماران مبتلا به تابس دورساليس و فلج عمومي ديگر در بخش‌هاي بيمارستاني ديده نمي‌شدند. استفاده از مواد ضدميکروبي، سير بيماري‌هايي مانند مننژيت باکتريايي و سلي را دگرگون کرده بود ولي فلج اطفال هم‌چنان چالش برانگيز مي‌نمود. سخنراني دني- براون در شاتوک درباره وضعيت نورولوژي در آن سال، منتشر شده در نشريه، نشان داد که نورولوژي با رهايي از اشتغال هميشگي‌اش به سيفليس و نيز جدا کردن خود از طب داخلي و روان‌پزشکي، «وارد دوره‌اي به غايت پربار و ثمربخش گرديده است». دني- بروان هم‌چنين بر خدمات اخير نورولوژي در جهت فهم جنبه‌هاي عصبي نارسايي کبد، شناسايي انسداد شريان کاروتيد به عنوان عامل حملات ايسکمي گذرا و شناخت پديده نوظهور افزايش فشار داخل جمجمه نيز تاکيد نمود. در آن زمان کمترين ترديدي وجود نداشت که بيماري‌هاي عصبي و رواني، هر دو بر روي مغز اثر دارند؛ اما موضع دني- براون در سخنراني‌اش در شاتوک، اشاره‌اي بر ظهور نورولوژي آمريکايي و به‌خصوص جدا شدن آن از روان‌پزشکي عصبي و قرار گرفتنش در کنار طب داخلي بود. وي جلوه تازه‌ا‌ي از نورولوژي ارايه داد به طوري که اکنون نيز از تخصص‌هاي تشخيصي جذاب به شمار مي‌رود.


از رشته‌اي مشاهده‌اي تا تخصصي درماني

مقالات منتشر شده در صفحات نيوانگلند در طول 50 سال بعدي، به تفسير دني- براون، نورولوژي را به سوي عصر درمان‌هاي تهاجمي سوق داد (جدول 1). در اين راستا مي‌توان به کارآزمايي‌هاي باليني متعددي توجه نمود که اساس اقدامات پزشکي در راستاي پيشگيري و درمان سکته‌هاي مغزي محسوب مي‌شوند ـ کارآزمايي‌هايي با موضوعات اندآرترکتومي براي جلوگيري از سکته مغزي، وارفارين به منظور کاهش خطر سکته مغزي ناشي از فيبريلاسيون دهليزي، استفاده از فعال‌کننده بافتي پلاسمينوژن در درمان سکته مغزي حاد، هيپوترمي براي کاهش آسيب مغزي متعاقب ايست قلبي و ساير کارآزمايي‌هاي بيان شده در جدول 1. به همين ترتيب اقدامات اساسي نيز در زمينه درمان مولتيپل‌اسکلروز صورت گرفت ـ از اينترفرون تا داروهاي خوراکي که بيماران را از تزريق‌هاي مکرر بي‌نياز نمود و ساير درمان‌هاي کارآمد مطرح شده در جدول 1. برخي از گزارش‌هايي که براي نخستين بار در اين نشريه منتشر شدند، عبارتند از درمان آنسفاليت هرپسي با استفاده از آدنين آرابينوزايد، استفاده از داروي متحول‌کننده روند درماني گليوبلاستوم (تموزولومايد)، تسکين ميگرن با کلاس جديد دارويي با معرفي سوماتريپتان، استفاده از لورازپام در درمان تشنج مقاوم و احتمالا تاثيرگذارترين آنها يعني کارآمدي کوتاه‌‌مدت و طولاني‌مدت داروي ال- دوپا در درمان بيماري پارکينسون (کوتزياس و همکاران). حتي صحت استفاده عاميانه از منيزيوم در درمان اکلامپسي نيز با انجام کارآزمايي تصادفي‌شده به اثبات رسيد. نورولوژي به واسطه اين مطالعات و مقالات، دستخوش تحول عظيمي شده است.

در اين ميان اين نکته نيز قابل تامل است که نشريه هم‌چنين اقدام به چاپ گزارش کارآزمايي‌هاي متعدد نورولوژيکي نمود که نتوانستند نتايج مطالعات قبلي چاپ شده در آن را تاييد کنند. استفاده از عوامل لخته‌کننده خون براي بهبود پيامد خونريزي‌هاي مغزي و داروهاي محافظت‌کننده عصبي در سکته‌هاي مغزي در ابتدا بسيار اميدوارکننده بود، اما بعد در کارآزمايي‌هاي باليني بزرگ‌تر انجام شده توسط همان سرمايه‌گذاران مورد تاييد قرار نگرفت. به همين ترتيب نتيجه منفي به دست آمده از يک کارآزمايي باليني بر روي استرپتوکيناز در درمان سکته مغزي حاد، منجر به کنار گذاشته شدن اين دارو گرديد در حالي‌که در سه کارآزمايي ديگر همزمان، نتيجه کاملا متفاوتي به دست آمد. اما در زمينه تروماي غيرنافذ سر، نتايج رد کننده استفاده از هيپوترمي و کرانيکتومي دوطرفه، درست به اندازه نتايج تاييدکننده ديگر مطالعات، در برخورد باليني موثر بودند (جدول 1).


اصالت توصيف باليني

اگرچه بسياري از درمان‌هاي رايج پس از انتشار آخرين نتايج کارآزمايي‌هاي باليني در سايه ابهام فرو مي‌روند، توصيف‌هاي مقدماتي پزشکي کمتر تحت تاثير قرار مي‌گيرند؛ البته اکثر اين توصيف‌ها چندان هم مقدماتي نيستند و چه بسا از نسل‌ها قبل مطرح شده باشند که معمولا به زبان‌هاي فرانسه و آلماني بوده است. مشاهدات باليني پايه در زمينه نورولوژي بارها در اين نشريه منتشر شده‌اند. در حقيقت توصيف‌هاي اين بيماري‌ها که گاه با نگاه نقادانه از آنها به‌عنوان «داستان يا حکايت» ياد شده است، تا زماني که به چاپ نرسيدند، در محتواي تجمعي پزشکي عمومي وارد نشده بودند (جدول 2).

مقالات اصلي و ابتکاري به معرفي هيدروسفالي با فشار طبيعي، سنکوپ سينوس کاروتيد، سندرم دزدي سابکلاوين، سرگيجه ناشي از حلقه‌هاي عروقي، نوع آتاکسيک-افتالموپلژيک سندرم گيلن باره، سوراخ بيضي باز در موارد آمبولي مغزي در جوانان، نقش پريون‌ها در بيماري کروتزفلد جاکوب، مننژيت کريپتوکوکي در سندرم نقص ايمني اکتسابي و سندرم برگشت‌پذير لکوآنسفالوپاتي خلفي پرداختند. با ظهور حيطه گسترده تصويربرداري عملکردي در بررسي سطح هوشياري، اين يافته خارق‌العاده به دست آمد که حتي بيماران در وضعيت نباتي يا با کمترين سطح هوشياري نيز قادرند با فعال نمودن بخش‌هايي از مغز خود به محرک‌ها پاسخ دهند.

چنين مقالات توصيفي، اثراتي فراتر از حد تصور بر علم نورولوژي و روان‌پزشکي گذاشتند چرا که اين تخصص‌ها در راستاي درمان انواع تجربيات رواني، حرکات غيرطبيعي، فلج، درد، ادراکات، مشکلات بينايي، سرگيجه و اختلالات راه رفتن و تکلم، کاملا بر پايه تعبير دقيق و متناسب شرح‌حال بيمار و يافته‌هاي معاينه فيزيکي استوارند. اگرچه بديهي است مشاهدات باليني در تعريف يک بيماري جديد نسبت به کارآزمايي‌هاي باليني ارزش و دوام بيشتري دارند، احتمال دارد که ديگر شاهد اين مقالات توصيفي گسترده در مجلات معتبر نباشيم. از سوي ديگر، با وجود توجه بيش‌از‌حد امروزي به تصويربرداري در نورولوژي، مقالاتي در نشريه چاپ شده‌اند که نشان مي‌دهند يافته‌هاي تصويربرداري با رزونانس مغناطيسي تا چه حد مي‌توانند تصادفي باشند.


رسانه‌اي براي نورولوژي

گزارش‌هاي موردي از بيمارستان عمومي ماساچوست که مدت‌ها از ارکان اصلي نيوانگلند بود و تحت عنوان مباحث آسيب‌شناسي- باليني (CPC) به چاپ مي‌رسيد، به‌خوبي وضعيت نورولوژي و نورولوژيست‌هاي بوستون و آمريکا را به تصوير کشيده است. گزارش بيماري‌هاي عصبي عمدتا مناسب‌ترين موارد براي بررسي ارتباطات باليني و آسيب‌شناختي هستند و به‌همين دليل به نسبت بيشتري در اين مباحث مطرح شده‌اند؛ تا جايي که به‌طور متوسط 14% موارد کابوت (Cabot) (نامي که در اوايل قرن بيستم بر اين مباحث اطلاق مي‌شد) را از سال 1975 تاکنون به خود اختصاص داده‌اند. بيماري‌هاي عصبي در برخي سال‌ها، 1 مورد از هر 5 مورد را شامل مي‌شدند. درون‌مايه اصلي اين موارد که از سوي دانشمند و نورولوژيست برجسته، ريموند د. آدامز حمايت مي‌شد، همانا ارتباط بين نشانه‌هاي باليني و رويکرد خاص آسيب‌شناسي عصبي بود که نه تنها بر مکان‌يابي ضايعه، بلکه بر روند آسيب‌زايي خاص روند‌هايي مانند التهاب، تروما، عفونت و ايسکمي بر بافت عصبي درگير نيز تاکيد داشت. محبوبيت گزارش‌هاي موردي مربوط به بيماري‌هاي عصبي، بر روش تدريس اين مطالب به دستياران تاثير گذاشت و هنوز براي بالاترين سطح طبابت نيز آموزنده است.


دو مقاله تاثيرگذار

مقاله‌اي به ظاهر معمولي در نورولوژي باليني که در صفحات نشريه منتشر شد، با پرداختن به مساله کمردرد سياتيکي، نتايج پرباري را در راستاي رهايي بشر از اين رنج جانکاه به دنبال داشت. گزارش فوق که توسط ميکستر و بار ارايه شد، پارگي ديسک بين مهره‌اي و تحت فشار قرار گرفتن ريشه اعصاب را به‌عنوان مکانيسم اين بيماري مطرح نمود و هم‌چنين تحليل پيچيده‌اي از فتق ديسک گردني و تحت فشار قرار گرفتن نخاع ارايه داد. اين مقاله توضيحات مفصلي نيز در زمينه نحوه درمان داشت – که در هر دو مورد لامينکتومي بود. مقاله مختصر و مفيد 12 صفحه‌اي فوق، توصيفات دقيق و باريک‌بينانه باليني همراه با تصاوير گويا از جراحي اصلاحي (شکل 1) در اختيار خوانندگان قرار داد. تاثير پايدار آن مقاله و توجه مستمر نشريه به اين مطلب، در گزارشي از يک کارآزمايي باليني چاپ شده در سال 2007 ميلادي که برتري رويکرد جراحي نسبت به درمان محافظه‌کارانه را نشان مي‌داد، به اثبات رسيد. افراط در انجام عمل لامينکتومي غيرضروري براي درمان کمردرد به‌دنبال چاپ مقاله ميکستر و بار، اشتباه آنان نبود؛ و آن دو در يادداشت? کمتر مورد توجه قرارگرفته و مفصل خود که 6 سال بعد در نشريه منتشر شد، اين‌طور بيان کردند «بايد بر اين نکته تاکيد کنيم که اکثر موارد درد سياتيکي کمر خودبخود يا با تمهيدات محافظه‌کارانه ارتوپدي، بهبود مي‌يابند».

مقاله بسيار تاثيرگذار روان‌شناسي که در نشريه نيوانگلند منتشر شد و آثار گسترده‌اي نيز به دنبال داشت، درباره «نورآستني يا خستگي عصبي» بود که در سال 1869 ميلادي توسط جورج بيرد به رشته تحرير درآمد. او وضعيتي را توضيح داد که چه بسا بيش از هر وضعيت ديگري، حداقل در زندگي امروزي، عامل و يا ناشي از بيماري‌هاست ... کم‌خوني و ضعف عصبي هردو از شايع‌ترين مواردي هستند که در جوامع فرهيخته متمدن به آنها برخورد مي‌کنيم. آنها بخشي از تاوان ما براي پيشرفت و تهذيب هستند».

استفاده از اصطلاح «ضعف عصبي» و احتمالا گزارش ميزان بروز آن، پس از چاپ مقاله بيرد به شدت گسترش يافت. اين حالت توسط نورولوژيست برجسته فرانسوي، ج. م. شارکو «بيماري آمريکايي» ناميده شد و وي به عنوان نوعي بيماري عصبي محض، بر روي آن به مطالعه پرداخت. پزشکان با نگاه از دريچه پزشکي به ناگواري‌هاي زندگي - که چه بسا هنوز به دنبال چاره‌اي برايشان هستيم - توانستند ساخت فطري بيماران را، همچون ماهيتي فيزيکي، به عنوان عامل ايجادکننده ضعف، دلتنگي، افسردگي، يأس، خستگي و سردرد تلقي نمايند. مشاهدات بيرد مدت‌ها پيش از متداول شدن اصطلاح مدرن «پزشکي فردمحور»، به شخص‌محوري پزشکي انجاميد بدون آن که مستلزم مقصر دانستن بيماران به خاطر علايمشان باشد. مرز بين ضعف به عنوان نوعي بيماري عصبي يا روان‌شناختي، هم‌چنان نامشخص است. بيرد در مواردي که داروها موفقيتي در پي نداشتند، استفاده از الکتريسيته را با کمک وسايل خاص مناسب در قسمت‌هاي مختلف بدن توصيه نمود که عمدتا در جهت بهبود خواب، افزايش اشتها، رفع خستگي و تمرين عضلاني به کار مي‌رفت. بيست نفر از 30 بيمار وي کاملا بهبود يافتند يا علايمشان بسيار بهتر شد.


پيدايش روان‌شناسي زيستي

برخي مباحث در تمامي زمينه‌ها مملو از ايده‌هاي به ظاهر جذاب و زيبا هستند و نورولوژي و روان‌شناسي با بسياري از اين موارد دست به گريبان بوده‌اند. نمي‌توان گفت که فقدان مقالات در زمينه فرنولوژي (جمجمه‌شناسي) و ارتباط آن با شخصيت در BMSJ، پيامي ضمني بوده يا بازتابي از اصول‌گرايي پزشکي بوستون در آن دوران محسوب مي‌شود. با اين حال بسياري از گزارش‎هاي مثبت در رابطه با کاربرد مغناطيس در بيماري‌هاي عصبي و تاييد مسموميت دروني به عنوان علت بيماري‌هاي رواني، در نشريه منتشر شدند. عمده اين اشارات ظريف، نمايانگر ايدئولوژي پزشکي حاکم در آن زمان هستند. به عنوان مثالي از استمرار و پيوستگي اوليه در مطالب منتشر شده در نشريه در ارتباط با اعصاب، کافي است به کارهاي براون- سکوارد در فعاليت الکتريکي دستگاه عصبي و مقاله تمسخرآميز ج. س. وارن با عنوان «مغناطيس جانوري» مراجعه نمود که دربردارنده مفهومي بود که «در حدود 30 سال قبل توجه زيادي را به خود جلب کرد ... و از آن زمان به عنوان يکي از شواهد شايان توجه ساده‌لوحي بشر تلقي مي‌شود».

اما استفاده از الکتريسيته در بيماري‌هاي مغزي، امروزه نيز به واسطه پيشرفت فناوري در قالب تحريک مغزي عمقي مجددا مورد توجه قرار گرفته است. مقالات نشريه با گريز از بار منفي روان‌جراحي، کاربرد تحريک مغزي عميق را بسيار فراتر از استفاده معمولش در بيماري پارکينسون گسترش دادند و شواهدي در راستاي اثربخشي آن در اختلالات وسواسي- جبري مقاوم و ديس‌توني ارايه کردند.

با متداول شدن سيستم‌هاي روان‌پويا (سايکوديناميک) در اواسط قرن بيستم ميلادي که بيماري‌هاي رواني را به عقده‌هاي ناخودآگاه نسبت مي‌دادند، فقدان مقالات در اين زمينه در نشريه کاملا حس مي‌شد. استثناي اين مورد، بيماري‌هاي روان‌تني (سايکوسوماتيک) بود. آ. اُ. لودويگ در مقاله‌اي که در سال 1948 ميلادي در نشريه منتشر گرديد، نوشت «تاثير احساسات در طول بازه‌هاي زماني بلند يا کوتاه، ابتدا منجر به اختلال در فيزيولوژي شده و در نهايت به اختلالات ساختاري مي‌انجامد. زخم معده ساده‌ترين مثال از اين دست است... کوليت اولسراتيو... آسم... تب يونجه و کهير، برخي بيماري‌هاي پوستي مانند اگزما و درماتيت عصبي، ميگرن، حتي برخي انواع صرع؛ فشار‌خون و آرتريت روماتوييد از ديگر موارد محسوب مي‌شوند». به هر حال، با توجه به وضعيت عمده روان‌شناسي در قرن بيستم و البته مساله تحليل رواني، نشريه در عين سکوت مطالب را ارايه مي‌نمود.

با روي کار آمدن روان‌شناسي زيستي در نخستين دهه قرن بيست و يکم ميلادي، کارآزمايي‌هاي «کارآمدي» بزرگ در نشريه به چاپ رسيدند که با عناوين اختصاري خود شناخته مي‌شوند – براي افسردگي (STAR*D)، براي سايکوز (CATIE) و براي دمانس (CATIE-AD). اين مطالعات ارزش درمان دارويي اختلالات ذهني را تاييد کرده و نواقص و خطرهاي اين درمان را نيز مشخص نمودند و بيان کردند که چه بسا اين رشد زماني پا را فراتر از حد مجاز گذاشته است؛ که در کنايه‌اي از لئون آيزنبرگ اين‌طور عنوان مي‌شود: «از بي‌مغزي به بي‌خردي». مقالات منتشر شده از اين دست در نشريه در زمينه روان‌شناسي، درست همان‌طور که مقالات مشابه بر نورولوژي و جراحي اعصاب تاثير داشته‌اند، بر علم روان‌شناسي تاثير مي‌گذارند و علم مطالعه سلامت ذهن و بيماري‌هاي آن را وارد عرصه پزشکي مدرن نموده و به اين ترتيب تخصص‌هاي مغزي را با يکديگر پيوند مي‌دهند.

اين نشريه در طول 200 سال شاهد تکامل نورولوژي و روان‌شناسي بوده است، از منظر اروپايي تا بين‌المللي و از تاکيد بر تشخيص تا تاکيد بر درمان؛ و در ضمن تبيين اين علوم درماني نوين و قدرتمند، بسياري از توصيفات اساسي بيماري‌هاي ذهني و عصبي را منتشر کرده است. مي‌توان انتظار داشت که در طول 100 سال آتي، چشم‌انداز نويني از بيماري‌هاي دستگاه عصبي بر اساس زيست‌شناسي پايه پيش رو قرار گيرد. در اين ميان مشاهده دقيق و کنجکاوانه هر بيمار به طور جداگانه، مساله‌اي است که هرگز جايگزين نخواهد داشت.




تاریخ: سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

يک زن ژاپني 114 ساله در كتاب گينس به عنوان سالمندترين زن جهان معرفي شد...

به گزارش رويترز، ميسائو اووکاوا، فرزند يک توليدکننده کيمونو که در سال 1898 به دنيا آمده و اکنون در شهر اوزاکا، در غرب ژاپن، زندگي مي‌کند، اين هفته تاييد رکوردهاي جهاني گينس را به‌عنوان سالمندترين زن جهان دريافت کرد و گفت از دريافت اين تاييد بسيار خوشحال است. براي اهداي اين تاييديه، مراسمي در آسايشگاهي که محل زندگي اووکاواست، برگزار شد.

اووکاووا که غذاي محبوبش «سوشي ماهي ماکارال» را خورده و روي صندلي چرخدارش در کنار نتيجه 3 ماهه‌اش نشسته بود، چرت مي‌زد و براي صحبت با خبرنگاران بيدار شد. هنگامي که از او درباره راز طول عمرش سوال کردند، گفت علت اين طول عمر اين است که مراقب سلامتش بوده است. تاييديه گينس يک هديه تولد زودرس براي اووکاواست. او در 5 مارس 1898 به دنيا آمده و اين هفته 115 ساله مي‌شود.

اووکاوا که به گفته رسانه‌هاي ژاپني در طول زندگي‌اش هرگز بيماري عمده‌اي نداشته است، در سال 1919 ازدواج کرده و 3 فرزند، 4 نوه و 6 نتيجه دارد. براساس داده‌هاي دولتي که سال گذشته منتشر شد، ژاپن بيش از 50 هزار نفر فرد 100 ساله و بالاتر دارد و اين وضعيت به شهرت اين كشور از لحاظ طول عمر بالاي ساکنان آن افزوده است. سالمندترين مرد جهان نيز «جيرومون کيمورا» که 115 سال دارد، ژاپني است.





تاریخ: سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

برای داشتن خانه ای تمیز و مرتب لازم نیست در فکر خرید وسایل جدید باشید؛ با کمی دقت در نظافت و تمیزکاری می توانید از همان وسایل قدیمی استفاده کنید.

۱ - برای برق انداختن و تمیز کردن وسایل، ۲ قاشق غذاخوری روغن نباتی و ۴قاشق غذاخوری سرکه سفید را در ۴لیوان آب مخلوط و تمامی وسایل چوبی را با آن تمیز کنید تا براق شود؛ سپس آن ها را با پارچه خشک و تمیز کنید.

۲ - برای برق انداختن استیل، پارچه آغشته به سرکه سفید را به کار ببرید؛ تنها کافی است مقداری سرکه را با آب مخلوط کنید و آن را روی شیرآلات خود بکشید.

۳ - جرم بین کاشی های حمام را با استفاده از مسواک آغشته به سرکه سفید از بین ببرید؛ البته برای این که به بالاترین سطح تمیزی برسید زحمت بیشتری باید بکشید و با یک بار انجام دادن این کار کاشی ها به طور کامل تمیز نخواهد شد.

۴ - برای ضدعفونی کردن و از بین بردن جرم لکه های قهوه ای روی دست شویی و حمام سرکه سفید بریزید و بگذارید چند ساعت بماند.

۵ - شیر آب از جنس کروم، گیره حوله، آینه حمام و دستگیره ها را با پارچه نم شده با سرکه سفید تمیز کنید.

۶ - برای تمیز کردن و از بین بردن جرم، باکتری، خمیردندان خشک شده از جا مسواکی، از گوش پاک کن آغشته به سرکه سفید استفاده کنید.

۷ - افزودن یک لیوان سرکه در آخرین مرحله شست و شوی لباس هر نوع باکتری را از بین خواهد برد؛ البته توجه داشته باشید که این میزان زیاد نباشد تا به لباس های شما آسیب وارد نشود.

۸ - سرکه سفید باعث نرمی و خوش بویی لباس ها می شود؛ لباس های سفید را براق خواهد کرد؛ مانع ایجاد الکتریسیته در آن ها می شود و همچنین رنگ لباس هایی را که به تازگی رنگ شده است ثابت می کند.

۹ - ۲قاشق غذاخوری سرکه را به کمی مایع ظرفشویی اضافه کنید تا قدرت تمیز کنندگی آن برای شست و شوی ظروف چرب افزایش یابد.

۱۰ - تمیز کردن پنجره های کثیف خانه همیشه مشکل خانم های خانه دار بوده است؛ چرا که به درستی پاک و تمیز نمی شود، مخلوطی از ۵۰درصد سرکه و ۵۰درصد آب برای تمیز کردن پنجره ها مناسب است.




تاریخ: یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

 محققان دانشگاه جان هاپکینز امیدوارند با استفاده از ضربان‌ساز قابل کاشت و تحریک الکتریکی مناطق خاصی از مغز، مانع از زوال حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رادیو سلامت ضربان ساز (pacemaker) قابل کاشت در مغز در حال حاضر برای بیماران مبتلا به پارکینسون با هدف تقویت حافظه و پیشگیری از بروز زوال شناختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 تحریک عمیق مغزی از طریق ضربان ساز همچنین برای مبتلایان به صرع، اختلال وسواس و حتی برای درمان چاقی نیز استفاده می‌شود و محققان برای نخستین بار از این دستگاه برای بیماران مبتلا به آلزایمر استفاده کردند.

 در هر یک از بیماری‌ها، الکترودها در مناطق مشخصی از مغز کاشته می‌شوند و برای مبتلایان به آلزایمر، ضربان‌ساز در مناطق درگیر یادگیری و حافظه کاشته شدند.


آزمایش بالینی ضربان ساز مغزی در سال 2010 میلادی بر روی چند بیمار مبتلا به آلزایمر در کانادا آغاز شد و ماه گذشته نیز محققان دانشگاه جان هاپکینز این دستگاه را در مغز ششمین بیمار مبتلا به آلزایمر متوسط کاشتند.

در بیماران مبتلا به آلزایمر، متابولیسم گلوکز در مناطق درگیر در در یادگیری و حافظه به طور چشمگیری کاهش می‌یابد، اما نتایج آزمایشات بالینی بر روی شش بیمار حاکی از افزایش نسبی مصرف گلوکز در اسکن PET بعنوان نشانه‌ای از افزایش فعالیت نورون‌های مغز در این مناطق است.

 به گفته محققان، شوک‌های الکتریکی می‌توانند باعث تحریک شبکه‌های عصبی شوند و ضربان ساز قابل کاشت با فعال نگه داشتن نورون‌ها، مانع از بروز زوال شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود.

 دور جدید آزمایشات بالینی ضربان ساز قابل کاشت مغزی بر روی گروه دیگری از بیماران مبتلا به آلزایمر به زودی آغاز می‌شود که می‌تواند نوید دهنده روش جدید درمان به جای شیوه متداول دارو درمانی باشد.




تاریخ: جمعه 15 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

درحالی که فصل سرما نزدیک می شود و همه برای رسیدن آن آماده می شوند، یک تغذیه شناس با ارائه طرحی از رژیم غذایی زمستانی خود اظهار داشته که مصرف کردن ریزمغذیها می تواند سیستم ایمنی بدن را ارتقا داده و به ما کمک کند زمستان را بدون سرماخوردگی سپری کنیم.
 
به گزارش مهر، فرارسیدن فصل سرما و پوشیدن لباسهای گرم علاوه بر بسیاری از موارد یک معنای اضافی هم دارد و آن سرما خوردگی است. در بسیاری از فروشگاه ها کرمهای ضد آفتاب جای خود را به آب نباتهای سرما خوردگی، دستمال کاغذی و ویتامین C می دهند.
 
همواره توصیه شده است که یک رژیم سالم می تواند به سیستم ایمنی بدن ما کمک کند و آن را ارتقا دهد، اما با توجه به این که موضوعات بسیاری در رابطه با این رژیم غذایی مورد بحث و نقد است، اطلاع از این که از کجا آغاز کنیم کار دشواری است.
 
براساس اظهارات دکتر جوئل فوهرمان کلید داشتن یک سیستم ایمنی قوی در ریز مغذی ها است که به وفور در برخی سبزیجات و میوه ها وجود دارند
 
پزشک بازنشسته و تغذیه شناس دکتر جوئل فوهرمان اعتقاد دارد که وی به یک رژیم دو هفته ای قطعی برای افزایش سیستم ایمنی بدن رسیده که می تواند از دفاع طبیعی بدن حمایت کند.
 
وی اظهار می دارد که این رژیم علاه بر اینکه موجب می شود احساس خوبی داشته باشید به سادگی می توانید آن را در زندگی روزمره خود قرار دهید.
 
رژیم غذایی این تغذیه شناس نه تنها موجب می شود که به سرما خوردگی مبتلا نشوید، بلکه می تواند دفاع بدن را درباره شرایط سلامتی وخیم تر و حتی سرطان افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند.
 
کلید این رژیم در ریزمغذیهایی است که به وفور در برخی میوه ها و سبزیجات وجود دارند.
 
وقتی این ریز مغذی ها (عبارت جامع برای تمام ویتامینها، مواد معدنی که برای بدن لازم هستند اما نیاز آن در مقادیر بسیار اندکی است) در ترکیبهای خاصی مصرف می شوند نقش مهمی در تقویت و حمایت از سیستم ایمنی بدن ما دارند.
 
خوردن قارچ سهم مهمی در رژیم افزایش سیستم ایمنی بدن دکتر فوهرمان بر عهده دارد .
 
دکتر فوهرمان اعتقاد دارد که نارسایی مواد مغذی در رژیم مدرن موجب شده که بدن ما برای مبارزه با بیماریها و ویروسها سخت در تلاش باشد که این امر موجب می شود که به سرماخوردگیهای متعددی دچار شویم و حتی خطر ابتلا به بیماریهای دیگری چون سرطان نیز در بدن افزایش می یابد.
 
اگر سیستم ایمنی بدنتان خوب کار نکند، یک عفونت ساده هفته ها در آن باقی می ماند و حتی می تواند به برنشیت و ورم سینوسها منتهی شود، اما دکتر فوهرمان تأکید دارد که با داشتن یک سیستم ایمنی قوی کاملا در مقابل سرماخوردگی، آنفلوآنزا مقاوم می شوید و بدنتان با ویروس مقابله می کند. حتی اگر نشانه های خفیفی مشاهده کنید ظرف 24 ساعت به حالت عادی باز خواهید گشت.
 
وی پیشنهاد کرده است که اگر نیمی از سبزیجاتی که روزانه مصرف می کنید را به طور خام مصرف کنید می توانید تأثیر ریز مغذیها را به حداکثر برسانید، چرا که برخی از این ریزمغذیها در فرآیند پخت و پز از بین می روند.
 
وی با انتقاد از غذاهای فرآوری شده که از نظر چربی، شکر و کربوهیدارت تصفیه شده غنی است، گفت: تنها 12 درصد از ما میزان توصیه شده از سبزیجات و میوه ها را مصرف می کنیم. رژیم غذایی مدرن به طور عمده فاقد صدها مواد تشکیل دهنده موثر در ارتقا در سیستم ایمنی بدن است، مسئله ای که موجب می شود بدن ما در مقابل ویروسها، عفونتها و بیماریها آسیب پذیر باشد.
 
این تغذیه شناس تصریح کرد: ریز مغذیها در برخی غذاها تأثیرات ژرفی روی سیستم ایمنی بدن دارند، تأثیراتی که بدن ما به آن نیاز دارد. ترکیب این مواد بسیار موثر تر از هرعامل دیگری است.
 
به عبارت دیگر، اگرچه فلفل دلمه قرمز تازه که سرشار از ویتامین C است ، اما همراه شدن آن با مواد دیگری موجب افزایش خواص سلامت آن می شود. به همین دلیل میوه ها و سبزیجات تازه بسیار موثرتر از استفاده از یک قرص ویتامین C با دوز بالا است.
 
مصرف کردن این ریزمغذی ها انتخابی نیستند، نمی توان عمری را به طور سالم بدون مصرف آنها سپری کرد.
 
این محقق پس از درمان 10 هزار بیمار طی 20 سال با استفاده از رژیمی که دارای ریزمغذیهای فراوان است به این نتیجه رسیده است که طرح رژیمی وی برای رسیدن به آنچه که خود از آن ابر ایمنی یاد می کند، کافی است.
 
سیستم ایمنی بدن می تواند قدرت را افزایش می دهد تا از بدن ما درمقابل بیماریها حمایت کد، این امر به طور قابل توجهی خطر عفونتهای آزار دهنده خفیف ، عفونتهای قابل توجه و حتی سرطان را کاهش می دهد.
 
کلید این امر در ترکیب مغذی ترین غذاها به نوعی است که بتوان تأثیر آنها را به حداکثر برساند




تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

بیماری رگ های قلب(عروق كرونر ) ناشی از رسوب چربی بر دیواره ی عروق قلب است كه با مسدود شدن كامل رگ ، درد و سكته قلبی بروز می كند .

روش های مناسب پیش گیری از بروز بیماری های قلبی :

1 ) پایین نگاه داشتن سطح فشار خون

2 ) دریافت رژیم غذایی كم چربی

3 ) كاهش وزن اضافی

4 ) ترك سیگار

طی تحقیقات اخیر، مهمترین عامل بروز بیماری های قلبی،تغذیه نادرست اعلام شده است .

كسانی كه یك بار دچار سكته های قلبی شده اند یا سابقه خانوادگی سكته دارند باید از مواد زیر كه برای بروز بیماری های قلبی خطرزاست پرهیز كنند .

 

 

1 ) روغن های اشباع و كلسترول

 روغنهای اشباعشده ،خطر سازترین عامل برای بیماران قلبی و افراد در معرض خطر است.

این روغنها : روغن جامد حیوانی -  كره-روغن جامد نباتی و چربی های چسبیده به گوشت هستند كه تا حد امكان باید كمتر مصرف شوند .

*پس خوردن گوشت قرمز فقط 3 بار در هفتهبرای افرادی که دارای  چربیخون هستند به میزان كم،مجاز است .

*لبنیات خیلی كم چربی مصرف شود . ماست و شیر 5/1 % چربی

*از خوردن سوسیس و كالباس ، شیرینی های پر چربی و پر خامه ، سس ها و كباب های كوبیده كه پر از چربی است ، آبگوشت پر چربی ، كله پاچه و سیرابی پرهیز كنید .

 

2 ) نمك

مصرف آن به 4-3 گرم در روز محدود شود . یعنی شما مجاز هستید 2 تا 3 قاشق مربا خوری نمك راروزانه به همراه غذا مصرف كنید .

*نمك را سر سفره نیاورید

*از خوردن تنقلات شور مثل چیپس ، پفك ، خیار شور و شور سبزیجات خود داری كنید .

 

3 ) كلسترول

در مواد غذایی حیوانی موجود است و بیشترین میزان آن به ترتیب در مغز گوسفند ، جگر مرغ ، كلیه گوسفند،قلب ،‌امعاء و احشاء و میگو وجود دارد كه مصرف این مواد غذایی باید محدود باشد .

 

4 ) قندهای ساده

مثل شكر ، قند و شیرینی كمتر مصرف شود .

 

5 ) تخم مرغ

به 3 عدد در هفته محدود شود .

 

چه غذاهایی برای بیمار قلبی خوب است:

 

سبزیجات و میوه ها :که هم دارای ویتامین زیاد و هم فیبر بالا هستند،چربی خون را كاهش می دهند و  احتمال ابتلا به سرطان را پائین می آورند.ضمنا به عبور غذا از دستگاه گوارش نیزكمك می كنند . (( جوانه گندم - كلم برگ- كلم قرمز-گل كلم- كلم بروكسل- بروكلی - شلغم- چغندر- اسفناج- مارچوبه- لوبیا سبز و نخود سبز )). هر روز می توانید سالاد مفصل و لذیذی از این مواد غذایی تهیه و میل كنید .

 

لبنیات كم چربی:تامین كننده ‌كلسیم و پروتئین مورد نیاز فرد بیمار هستند .

 

نان های سبوس دار:هم حاوی ویتامینB زیاد و هم كاهش دهنده چربی خون هستند مثل نان بربری – نان سنگك و نان جوی سبوس دار.

 

حبوبات:تامین كننده پروتئین كافی و كم چربی هستند و املاح زیادی دارند .

 

روغن های مایع:بهترین روغن برای افراد مبتلا به بیماری های قلب و عروق،روغن مایع ذرت و آفتابگردان برای پخت غذا و خصوصا روغن كانولاوروغن زیتون روی سالاداست .

 

ماهی:‌ بهترین غذا برای بیماران قلبی است و این افراد بایدحداقل هفته ای سه مرتبه غذای دریایی مصرفکنند. طی تحقیقات بسیار ، روغن ماهی ها موجب كاهش چربی های خون می شود و  از رسو ب چربی در دیواره  عروق جلوگیری  می كنند.

 

قرص های مكمل ویتامینC و كلسیم برای فرد دچار عوارض قلبی مفید است ، همچنینقرص های مكمل ویتامینE و چربی های امگا 3 نیز باید  طبق دستور مصرف شود .

 

 

رژیم غذایی یك روز برای فرد مبتلا به بیماری قلبی

صبحانه : چای و 2 قاشق مربا خوری شكر + پنیر ( پنیر گوسفندی که چربی بیشتری دارد نباشد) + نان  ( 3 تا 4 تكه ) + 1 لیوان شیر كم چربی

ساعت 10 : 1 لیوان آب میوه تازه

ناهار : پلو و مرغ

مرغ پخته با روغن كم ( 1 ران یا 1 سینه كامل)+ 20 قاشق برنج پخته شده با روغن مایع به میزان كم و در كنار مرغ هویج و سیب زمینی پخته + سالاد زیاد به همراه ‌روغن زیتون + 1 كاسه ماست

عصرانه : چای و 1 حبه قند،2 تا 3 عدد میوه

شام : ماهی به صورت كباب شده در فر ( یا با روغن خیلی كم سرخ شده ) به همراه سوپ مرغ دارای سبزیجات زیاد با1 تا 2 تكه نان سبوس دار

قبل از خواب : 1 لیوان شیر ولرم

 

نكات مهم :

1 ) ورزش های ملایم و پیاده روی به گردش بهتر خون شما و سلامت عروقتان كمك می كند،سعی كنید هر روز پیاده روی و نرمش كنید .

2 ) از استرس های خود بكاهید .

3 ) اگر اضافه وزن دارید حتما به مرور وزنتان را كم كنید .

4 ) سیگار نكشید .

5 ) سعی كنید بیشتر از گیاهان تغذیه كنید . میوه ها ، سبزیجات  ، حبوبات و غلات،كلید سلامتی شما هستند .

 

امیدوارم زندگی شاد و سرشار از سلامتی داشته باشید.




تاریخ: دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

معده (Stomach) قسمت گشاد شده‌ای از دستگاه گوارش است که حد واسط مری و دوازدهه قرار دارد. قسمت اعظم هضم مواد غذایی در معده صورت می‌گیرد.


اطلاعات اولیه
از لحاظ آناتومی در معده 4 ناحیه قابل تشخیص می‌باشد. کاردیا (Cardia) در محل اتصال به مری ، فوندوس (fudus) یا طاق معده ، تنه معده (Body) و پیلور (Pylorus) یا باب‌المعده که در محل اتصال معده به دوازدهه قرار دارد. حجم معده در حدود 1.5 - 1 لیتر می‌باشد که در برخی افراد تا 4 لیتر هم افزایش می‌یابد. مخاط معده دارای چینهایی طولی است که صاف شدن این چینها به انبساط معده کمک می‌کند.

هنگامی که غذا بلعیده می‌شود، از راه مری داخل معده می‌شود و برای مدتی در آنجا باقی می‌ماند. غذا از زمانی که در معده است در معرض فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی هضم کننده‌های معده از جمله حرکات معده و اسید و آنزیمها قرار می‌گیرد. هنگامی که محتویات معده به صورت یک مایع نسبتا غلیظ درآمد، غذا وارد دوازدهه می‌شود.





دیواره معده
مشخصات بافت شناسی لایه‌های چهارگانه دیواره معده به شرح زیر می‌باشد.
طبقه مخاطی
سلولهای پوششی مخاط معده از نوع منشوری ساده است که با فرو رفتن در عمق آستر ، چاله‌های معدی را بوجود می‌آورند. ترشحات غدد گاستریک به عمق این چاله‌ها تخلیه و سپس به سطح معده می‌رسد. سلولهای پوششی مخاط موکوس خنثی ترشح می‌کند. موکوس مترشحه بوسیله سلولهای پوششی لایه ضخیمی را در سطح سلولها تشکیل داده و آنها را از اثرات اسید معده محافظت می‌کند.
آستر مخاط
بافت همبند شلی است حاوی الیاف کلاژن و رتیکولر ، سلولهای لنفاوی و رشته‌های عضلانی صاف منشعب از عضلات مخاطی. غدد لوله‌ای ساده یا منشعب معدی نیز در آستر قرار دارند. عضلات مخاطی ، عمقیترین لایه مخاط می‌باشند که از عضلات صاف حلقوی در داخل و عضلات صاف طولی در خارج تشکیل شده‌اند.
طبقه زیر مخاط
در معده بافت همبند فیبر و الاستیکی است شبیه لایه زیر مخاط سایر نواحی لوله گوارش که با پیشروی در زیر طبقه مخاطی باعث پیدایش چینهای طولی می‌شود.
طبقه عضلانی
در معده متفاوت از سایر قسمت های لوله گوارش بوده و از سه لایه عضلانی به صورت مورب در داخل ، حلقوی در وسط و طولی در خارج تشکیل شده است. عضلات حلقوی در ناحیه پیلور ضخیم شده و اسفنکتر پیلوریک را بوجود می‌آورد. سطح خارجی معده توسط سروز یا به عبارت دیگر ، لایه احشایی صفاق پوشیده شده است.
غدد معدی
غدد معدی در نایحه کاردیا و پیلور از نوع موکوسی هستند که ترشحات خود را به عمق چاله‌ها می‌ریزند. علاوه بر سلولهای موکوسی ، تعدادی سلول متمایز نشده و سلولهای APUD ترشح کننده گاسترین نیز در دیواره این غدد دیده می‌شود. قسمت نزدیک به چاله را گردن غده ، انتهای نزدیک به عضلات مخاطی را قاعده و حد فاصل این دو ناحیه را تنه غده می‌نامند. سلولهای مختلفی که در قسمتهای سه‌گانه غدد معدی یافت می‌شوند، عمل ترشح مواد و آنزیمهای مختلف را برای هضم مواد غذایی را انجام می‌دهند.
انواع سلولهای موجود در غده‌های معده
سلولهای موکوس گردن
سلولهایی هستند با شکل نامنظم که در حد فاصل سلولهای جداری یا مرز نشین فشرده شده‌اند و با رنگ‌آمیزی به سختی از سلولهای اصلی قابل تشخیص هستند. موکوس مترشحه از این سلولها اسیدی است و از موکوس مترشحه از سلولهای سطحی که خنثی می‌باشد، متفاوت است.
سلولهای متمایز نشده
این سلولها به عنوان سلولهای ریشه‌ای در اثر تکثیر و تمایز همه سلولهای پوششی معده شامل سلولهای موکوسی ، جداری ، انترو اندوکرین و اصلی را جایگزین می‌کنند. فعالیت این سلولها در ضمن آسیبهای اپیتلیال افزایش یافته و به التیام سریع زخم کمک می‌کند. در شرایط عادی سلولهای پوششی معده هر 4 - 3 روز تجدید می‌گردند.





سلولهای اصلی
این سلولها در تنه و قاعده غدد یافت می‌شوند. این سلولها دارای سیتوپلاسم بازوفیل بوده و دارای شبکه آندوپلاسمی خشن هستند که مشخصه سلولهای پروتئین ساز است. این سلولها ، آنزیمهای پپسین (برای تجزیه پروتئینها)، لیپاز (برای تجزیه چربیها) و رنین (برای انعقاد شیر) را سنتز و ترشح می‌کنند.
سلولهای کناری یا مرز نشین
سلولهای اسیدوفیل هستند که در تمام قسمتهای غدد معدی یافت می‌شوند. این سلولها حاوی تعداد زیادی میتوکندری هستند. سطح سلولها دارای فرورفتگی عمیق و حاوی میکرویلیهای بلند هستند. سلولهای کناری مسئول ترشح اسید معده هستند. میزان ترشح اسید معده توسط اعصاب کولینرژیک ، هورمون گاسترین و هیستامین تحریک می‌گردد. این سلولها فاکتور داخلی معده را ترشح می‌کنند که باعث جذب ویتامین B12 می‌شود. در صورت عدم ترشح این فاکتور، جذب ویتامین B12 مختل شده و سنتز هموگلوبین صورت نمی‌گیرد و یک نوع کم خونی بوجود می‌آید.
سلولهای انترو اندوکرین
ترشحات این سلولها از سطح قاعده‌ای به رگهای خونی منتقل می‌شود. این سلولها در فوندوس معده ، سروتونین را برای تحریک عضلات جدار معده و روده و در پیلور ، گاسترین را برای تحریک ترشح سلولهای کناری ترشح می‌کنند.
اعمال و وظایف معده
معده ارگانی است برای تجمع و هضم اولیه مواد غذایی خورده شده. مواد غذایی در معده 4 - 3 ساعت توقف کرده و با ترشحات معده که پس از خوردن غذا به یک لیتر می‌رسد، مخلوط شده و کیموس نامیده می‌شود. ضمن تشکیل کیموس معدی ، اسفنکتر کاردیا مانع از برگشت محتویات معده به مری می‌شود. پس از آماده شدن کیموس معدی ، تحت تاثیر PH اسیدی آن اسفنکتر پیلوریک باز شده و موجب تخلیه محتویات معده به دوازدهه می‌گردد. به علت اسیدی بودن محتویات معده بروز زخمهای مخاطی در دوازدهه شایع است. از دیگر وظایف معده ترشح آنزیمهای گوارشی ، اسید معده و فاکتور ضد کم خونی است.
بیماریهای معده
زخم معده
به معنی آسیب سلولهای پوششی معده است که اسید معده از آن طریق به بافتهای عمقی نفوذ کرده و باعث زخم شدن معده می‌شود. یکی از علایم زخم معده ، وجود خون در مدفوع است. یکی از راههای درمان زخم معده ، برداشتن قسمت آسیب دیده معده است.
التهاب یا تورم معده
به التهاب معده ، گاستریت هم گفته می‌شود. التهاب ممکن است در اثر مسمومیت بوجود بیاید. علایم التهاب معده ، دل درد ، استفراغ و اسهال و گاهی تب است.
سرطان معده
علت سرطان معده معلوم نیست. پولیپ خوش‌خیم معده و زخم مزمن و طولانی ممکن است به سرطان معده تبدیل گردد. مطمئنترین طریقه تشخیص سرطان معده عکسبرداری و تنها معالجه آن عمل جراحی است.




تاریخ: دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

 

زانودرد را با غذا درمان کنید
یکی از شایع‌ترین علت‌های درد زانو استئوآرتریت است. استئو به معنی استخوان و آرتریت نیز به معنی تخریب و التهاب مفصل است.(روی ادامه مطلب کلیک کنید)

 

 


 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 1 مهر 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

فواید خواب بعد از ظهر

فواید خواب بعد از ظهر
در تعطیلات، به دور از هیجانات و سروصدا، دور از بیشتر منابع استرس زا و دور از خستگی و اتفاقات، بدن شما می‌تواند از سکوتی که گیرآورده، بهره مند شود.

 

خواب بعد از ظهر برای ریکاوری عضلانی خوب است
 تعطیلات موقعیت خوبی است که بعد از مدت ها پس از صرف ناهار، به سراغ لذت خواب فراموش شدۀ بعد ازظهر بروید. بسیاری از متخصصان خواب، خواب بعد از ظهر را می‌ستایند و بر این باورند که احیای این خواب، فرآیندی تدریجی است. از ساعت 1 بعد از ظهر، زمانی که فعالیت ذهنی رو به کاهش می‌گذارد، خواب بعد از ظهر به کاهش میزان کورتیزول (هورمون استرس) کمک می‌کند و باعث ریکاوری عضلانی و باسازی فعالیت مغزی می‌شود. اگر شما صبح فعالیت جسمی داشته اید، این زمان خوابِ تکمیلی به عنوان یک بازسازندۀ بسیار خاص عمل خواهد کرد.

چرت زدن واقعاً یک هنر است!
چرت شاهانه: در این خواب عموماً فرد به راحتی دراز می‌کشد، ویژگی خاص این خواب این است که هیچ محدودیت زمانی ندارد.

چرت استراحت: شناخته شده تر و رایج تر است، این خواب عموماً بین 5 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. این خواب نیز بیشتر از این که نشسته باشد به شکل دراز کش انجام می‌شود.

چرت کوتاه: بسیار سریع است، کمتر از 5 دقیقه؛ و باعث از بین رفتن استرس می‌شود. این خواب کوتاه قبل و بعد از فعالیت ورزشی به کار می‌رود.

حالا انتخاب با شما است که هر کدام از انواع چرت زدن و خواب های کوتاه را مناسب با خودتان انتخاب کنید!




تاریخ: شنبه 1 مهر 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

یک متخصص داخلی با اشاره به این‌كه فقر آهن و ویتامین B12 از عوامل بروز کم خونی است، گفت: فقر آهن و کمبود ویتامین‌ها یکی از علل شایع کم خونی در کشور است.

بابک تمیزی‌فرد در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به این‌که میزان کم‌خونی در افراد با توجه به سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی آن‌ها متفاوت است، اظهار کرد: کمبود گلبول قرمز و هموگلوبین از جمله عوامل کم خونی است.وی با بیان این‌که فعالیت گلبول‌ها و هموگلوبین‌های خون در بدن دارای اهمیت زیادی است، افزود: کار اصلی گلبول‌ها و هموگلوبین‌ها انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن است که کم خونی میزان اکسیژن و دی‌اکسیدکربن سلول‌ها را دچار اختلال می‌کند و موجب آسیب دیدن بافت‌های بدن به ویژه ماهیچه‌ها و مغز می‌شود.

تمیزی‌فرد با بیان این‌که خستگی زودرس، تنگی نفس تغییر شکل در ناخن‌ها و ایجاد زخم در دهان از دلایل کم خونی است، ادامه داد: رنگ پریدگی پوست صورت، درد سینه، دلهره، گیجی و اضطراب را نیز می‌توان به عنوان نشانه‌های كم خونی نام برد.این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این‌که کمبود ویتامین‌ها، آهن و بیماری‌های مزمن موجب کم‌خونی می‌شود، افزود: افرادی که به صورت طولانی مدت دچار كم خونی هستند با دارو و رژیم غذایی درمان می‌شوند و در افرادی که به صورت حاد و ناگهانی دچار کم‌خونی می‌شوند تزریق خون لازم است.

تمیزی‌فرد با اشاره به این‌که مصرف ویتامین‌ها می‌تواند کمبود آهن و در نتیجه کم خونی ناشی از فقر آهن را جبران کرد، ادامه داد: رژیم‌های سخت گیاه خواری موجب کمبود ویتامین B12 در بدن می‌شود که علاوه بر ایجاد کم خونی موجب کم شدن حافظه و عدم تعادل در راه رفتن می‌شود.وی با اشاره به این‌که در صورتی که مقدار کم خونی زیاد باشد، علامت‌های شاخص کم خونی بیشتر نمایان می‌شود، اظهار کرد: کم خونی خفیف با تشخیص به موقع درمان می‌شود.

این متخصص داخلی تصریح کرد: کم خونی در تمام سنین وجود دارد اما در زنان به علت دوران عادت ماهیانه و بارداری بیشتر دیده می‌شود و مردان اصولا در سنین 15 سالگی تا 40 سالگی کم خونی ندارند.تمیزی با بیان این‌که زمان مصرف قرص‌های مکمل و آهن نیز مهم است، تصریح کرد: بهترین زمان استفاده از قرص آهن، آخر شب و با معده خالی است چرا که در این زمان حداکثر جذب ویتامین در بدن ایجاد می‌شود.




تاریخ: دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی
شما برای خرید لوازم آرایش کجا می روید؟ داروخانه ؟ فروشگاه های عرضه کننده لوازم آرایشی و بهداشتی؟ شاید هم می روید سراغ بساط دست فروش ها و با قیمت کمتر چند قلم از محصولات آرایشی و بهداشتی را می خرید و می برید خانه. به هر حال اگر اهل استفاده از لوازم آرایش در منزل هستید، بد نیست اصول خرید این محصولات را یاد بگیرید. در اینجا به 3 خطای رایج در خرید لوازم آرایشی اشاره می کنیم :
اشتباه اول : بی توجهی به خطرمسمومیت
خیلی از بانوان طرفدار لوازم آرایشی هستند که روی پوست آنها ماندگاری طولانی تری داشته باشند که البته فروشندگان هم با توجه به این نیاز،محصولات خود را تحت عنوان، رژلب 24 ساعته و یا کرم پودر گریم به مشتریان عرضه می کنند. بد نیست بدانید مواد آرایشی که دارای ماندگاری طولانی تری روی پوست هستند حاوی درصد بالایی سرب هستند زیرا این فلز تاثیر زیادی در باقی ماندن پارافین و رنگهای صورت روی پوست دارد. هر چه قدر سرب در این محصولات آرایشی بیشتر باشد ماندگاری این محصولات روی پوست هم طولانی تر خواهد بود.
توصیه کاربردی: برای اینکه بفهمید لوازم آرایشی که قصد خرید آن را دارید حاوی سرب است یا نه، می توانید از آزمایش بسیار ساده ای استفاده کنید. مقداری از رژ لبتان را روی دستتان بمالید،با یک انگشتر طلا روی آن را خراش دهید.اگر رنگ آن به مشکی تغییر یافت، مطمئن باشید که آن محصول دارای درصد بالایی از سرب است.بد نیست بدانید لوازم آرایشی معتبر که مواد مصرف شده در تولید آن روی برچسبشان ذکر شده است، سرب ندارد و وزارت بهداشت نیز برای لوازم آرایشی و بهداشتی که حاوی سرب باشند،برچسب فارسی تایید شده صادر نمی کند.
اشتباه دوم : بی توجهی به تاریخ مصرف
آیا شما هم عادت دارید اگر عاشق رنگ یک سایه چشمتان هستید، آن را سالها درون کشوی میز آرایشتان نگه دارید؟ ولی حتما می دانید پس از چند سال آن ماده آرایشی دیگر حالت پودری اولیه خودش را ندارد و به آسانی روی پوست شما پخش نخواهد شد. دومین نکته ای که هنگام خرید لوازم آرایش باید به آن توجه کنید تاریخ مصرف ذکر شده روی جعبه لوازم آرایشی است. به گفته محققان روسی بیش از نیمی از بانوانی که برای خرید لوازم آرایش به فروشگاه ها می روند کوچکترین توجهی به تاریخ مصرف این محصولات ندارند و به علاوه تا وقتی تمام نشود آن را دور نمی ریزند. این در حالی است که بسیاری از این محصولات ماهها نیز در فروشگاهها، گمرک و.... باقی می مانند و وقتی به فروش می رسند چیزی به پایان تاریخ مصرف شان باقی نمانده است.
توصیه کاربردی: هنگام خرید لوازم آرایشی قبل از پسندیدن رنگ این محصولات به دنبال تاریخ مصرف آن باشید. محصولات معتبر حتما دارای تاریخ تولید وتاریخ انقضا هستند. معمولا محصولات آرایشی وقتی بوی بدی می گیرند و دیگر آن قوام و پوشانندگی اولیه خودشان را ندارند شما می توانید مطمئن باشید که تاریخ مصرفشان به پایان رسیده است.
اشتباه سوم : اخرید محصول قلابی به جای اصل
ممکن است شما به جعبه یک ریمل نگاه کنید و ببینید برچسب کنترل کیفیت وزارت بهداشت را دارد و با خیال راحت آن را بخرید ولی بد نیست بدانید فقط داشتن برچسب وزارت بهداشت کافی نیست.دکتر سیدجمال سعید واقفی،دبیر انجمن داروسازان می گوید: «گاهی مواد آرایشی بهداشتی که حتی از کانالهای رسمی و با مجوز وزارت بهداشت و درمان وارد کشور می شوند بسته بندی پلمپ شده ندارند و به راحتی به وسیله افراد سودجو تخلیه و با مواد دیگری پر می شوند که ممکن است عوارض بدی روی سلامت پوست شما برجای بگذارند. درا ین صورت شما پول زیادی بابت یک مارک معتبر پرداخته اید ولی لوازم آرایشی قلابی را مصرف می کنید. در برخی از موارد متخلفان حتی قالب ظروف و برچسب مواد خارجی راساخته و با موادی بسیار متفاوت با موادی که روی ظرف درج شده است، پر می کنند که این مساله سلامت مصرف کنندگان را تهدید می کند.این در حالی است که با وجود پرداخت هزینه بسیار زیاد برای تهیه مواد خارجی و با اطمینان از برچسب وزارت بهداشت باز هم معلوم نیست که واقعا چه چیز مصرف می کنند. »
توصیه کاربردی: برای اینکه دچار چنین مشکلاتی نشوید اول لوازم آرایشی معتبر را انتخاب کنید و سپس از برچسب وزارت بهداشت و پلمپ بودن آن محصول مطمئن شوید.چندی است که شما برچسبهای سفید رنگی با نوشته های سیاه رنگ را روی محصولات آرایشي می بینید. براساس ماده 11قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی، آرایشی وبهداشتی باید روی تمام اقلام خارجی برچسب فارسی نویسی شامل نام محصول، نام تجاری، تاریخ تولید و انقضا،شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت و نام شرکت واردکننده درج شده باشد. دقت کنید شماره ثبت، شماره بهره برداری و بارکد به هیچ عنوان نشانه مجوز تولید بهداشتی نیست و مواد آرایشی باید دارای پروانه ساخت یا مجوز رسمی ورود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند. بد نیست بدانید مندرجات وزارت بهداشت روی مواد وارداتی به سه شکل برچسب، مهر ( مانند درج تاریخ تولید و تاریخ انقضا) یا به صورت فارسی نویس روی برچسب اصلی ظرف است که نوع آخر، بهترین نوع ممکن برای غیرتقلبی بودن آن محصولات است



تاریخ: دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی
درد کمر می تواند تندوتیز باشد و یا فقط یک درد مبهم باشد. درد کمر یکی از شایع ترین دردهایی است که در هر سنی می تواند بروز کند. باورهای غلط و درستی برای بهبود درد کمر وجود دارد که در مطلب زیر، تعدای از آنها را می بینیم.

کمر درد

1- صاف بنشینید.

این باور غلط است.

درست است که خمیده نشستن یا راه رفتن برای سلامت کمر، بسیار مضر است، اما اگر خیلی هم صاف و مستقیم بنشینید و در همان حالت مدت زیادی بمانید، فشار زیادی به کمر شما وارد می شود.

اگر شما برای مدت زمان طولانی می نشینید، سعی کنید این کارها را انجام دهید:

به راحتی بر روی صندلی خود بنشینید.

هر چند مدت یک بار پاهای خود را بر روی زمین بگذارید و کمر خود را کمی خم کنید.

خیلی ننشینید و کمی هم بایستید و یا راه روید.


2- وسایل سنگین را بلند و حمل نکنید.


این باور درست است.

البته سنگینی بار به اندازه روش بلند کردن آن از زمین اهمیت ندارد. هر چند که نباید بار سنگین بردارید، ولی اگر مجبور به این کار شدید، از کمر خم نشوید، بلکه زانوهای خود را خم کنید و چمباتمه بزنید و نزدیک جسم بنشینید و آن را به آرامی بلند کنید. در این حالت باید پشت شما صاف باشد.
اگر خیلی صاف و مستقیم بنشینید و در همان حالت مدت زیادی بمانید، فشار زیادی به کمر شما وارد می شود

3- در رختخواب استراحت کنید.


این باور غلط است.

آسیب حاد و یا پیچ خوردگی که باعث درد کمر می شوند، با استراحت کردن خوب می شوند. اما اگر درد کمر در اثر کشیدگی عضله باشد، پزشک انجام فعالیت بدنی عادی را توصیه می کند و خوابیدن در رختخواب در این حالت (برای چند روز) می تواند باعث بدتر شدن درد کمر گردد.



4- یک نوع بیماری یا آسیب جسمی باعث درد کمر می شود.

این باور درست است.

آسیب دیسک کمر، برخی بیماری ها، عفونت ها و حتی بیماری های ارثی می توانند دلیل درد کمر باشند.


درد کمر

5- تشک سفت برای کمر بهتر است.


این باور غلط است.

یک تحقیق در اسپانیا نشان داد افرادی که در تشک معمولی (نه سفت و نه شل) خوابیده بودند، نسبت به آنهایی که در تشک سفت خوابیده بودند، دارای درد کمر کمتری بودند.

افراد گوناگون به تشک های متفاوتی نیاز دارند که بستگی به نحوه خوابیدن و علت کمردرد آنها دارد.



6-هر چقدر وزن بدن بیشتر باشد، درد کمر نیز بیشتر است.

این باور درست است.

وزن مناسب باعث جلوگیری از درد کمر می باشد. چاقی بر قسمت کمر فشار وارد می آورد.

افرادی که چاق هستند و یا افرادی که بیشتر هفته بی تحرکند ولی یک روز خیلی فعالیت می کنند، بیشتر دچار کمردرد می شوند.



7- لاغر بودن مساوی است با بدون درد کمر بودن.

این باور غلط است.

هرکسی می تواند دچار درد کمر شود.

در حقیقت افراد خیلی لاغر هم ممکن است دچار شکستگی استخوان کمر و یا خرد شدن مهره های کمر شوند.
پزشکان برای درمان درد کمر، طب سوزنی را توصیه کنند. البته این کار باید توسط متخصص آن و در مراکز درمانی مجاز و معتبر انجام شود

8- ورزش برای کمردرد مضر می باشد.


این باور غلط است.

ورزش منظم از کمر درد جلوگیری می کند.

افرادی که در اثر آسیب حادی، دچار کمردرد شده اند، تحت نظر پزشک می توانند یک برنامه ورزشی ملایم داشته باشند و باید به تدریج بر شدت این ورزش ها اضافه شود.

پس از فروکش کردن درد، برنامه ورزشی ممکن است از عود درد کمر جلوگیری کند.


طب سوزنی

9- طب سوزنی می تواند درد کمر را تسکین دهد.

این باور درست است.

پزشکان برای درمان درد کمر و برای اشخاصی که توسط درمان های خانگی بهبود نیافته اند، طب سوزنی را توصیه کنند.

البته این کار باید توسط متخصص آن و در مراکز درمانی مجاز و معتبر انجام شود.



10- روش درمانی کایروپرکتیک (از طب مکمل) درد را آرام می کند.

این باور درست است.

متخصصان کایروپرکتیک و برخی پزشکان ارتوپد با دستکاری ستون فقرات درد کمر را بهبود می دهند. آنها با دست خود بر استخوان ها و بافت های اطراف کمر، فشار وارد می کنند.

اما این روش درمانی، برای همه افراد مناسب نیست و همانند طب سوزنی باید توسط متخصص آن و در مراکز درمانی مجاز و معتبر انجام شود.



11- یوگا به بهبود کمردرد کمک می کند.

این باور درست است.

اگر درد کمر تا سه ماه ادامه داشت، یوگا می تواند کمک کننده باشد.



تاریخ: دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

در واقع با اینكه هوش پدیده‌ای ژنتیك و استعدادی خدادادی است، توانایی‌های ذهنی افراد طی دوران زندگی و از دوران كودكی آنها كم‌كم شكل می‌گیرد. براساس تحقیقات علمی‌انجام شده، با به كار‌بردن روش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاصی در زندگی روزمره و در فضای آموزشی كودكان، می‌توان قدرت تفكر و هوش آنها را پرورش داد. شما هم می‌توانید از این 9 روش برای باهوش‌تر كردن فرزندتان استفاده كنید.

بازی برای هوش
شطرنج، جدول، پازل و دیگر بازی‌های فكری، همگی برای مغز كودك همچون ورزش هستند. بازی‌هایی مانند سودوكو (جدول اعداد) علاوه بر اینكه می‌توانند سرگرمی ‌لذت‌بخشی برای كودك شما باشند، تقویت‌كننده توانایی تفكر استراتژیك، حل مشكلات و تصمیم‌گیری در وضعیت‌های پیچیده هستند.
انواع بازی‌های فكری را در خانه داشته باشید و علاوه بر این، گاهی مسائلی را به طور خیالی طرح كنید و برای حل این مشكلات و مسائل ساختگی، از كودكان‌تان كمك بخواهید. بگذارید با وضعیت‌های دشوار و موقعیت‌های پیچیده تصمیم‌گیری مواجه شده و راه‌های پیشنهادی خود را برای حل مسائل به شما بازگو كنند.

در جست‌وجوی دانش باش
محققین معتقدند كه والدینی كه كودكان خود را به ارائه نظرات و ایده‌های جدید تشویق كرده و كنجكاوی آنها را مورد توجه و احترام قرار می‌دهند، درس بزرگی به آنها داده‌اند؛ اینكه "جست‌وجوی دانش اهمیت زیادی دارد". از كودكان‌تان در زمینه سرگرمی‌ها و علایقشان سؤالاتی بپرسید و از كنجكاوی آنها حمایت كنید، نكات و موارد جدید مربوط به سرگرمی‌هایشان را به آنها یاد دهید و برای تشویق كنجكاوی‌هایشان، آنها را به گردش‌های آموزشی ببرید. گردش در موزه‌های تاریخی و طبیعی، رصدخانه و پارك‌های حیوانات از این جمله‌اند.

ورزش، ورزش، ورزش!
مطالعات گروهی از دانشمندان آمریكایی نشان داده ارتباط مستقیمی‌ بین فعالیت‌های ورزشی كودكان دبستانی و موفقیت تحصیلی آنها وجود دارد. بنابر تحقیقات این گروه، شركت كردن كودكان در فعالیت‌های ورزشی، افزایش میزان اعتماد به نفس، مهارت در كارهای گروهی و توانایی‌های مدیریتی و رهبری را به دنبال دارد.
همچنین در مطالعات آنها ثابت شده بیشتر زنانی كه در موقعیت كاری در نقش‌های مدیریتی و ریاست موفق بوده‌اند، در دوران كودكی و نوجوانی در فعالیت‌های گروهی و تیمی‌ ورزشی شركت داشته‌اند. پس به جای اینكه پس از خوردن شام، جلوی تلویزیون لم بدهید، بهتر است با كودكتان توپ‌بازی كرده یا به پیاده‌روی بروید. بد نیست كودك خود را به شركت در تیم‌های ورزشی مدرسه‌اش تشویق كنید.

شیر مادر، عصاره هوش
شیر مادر اولین غذای مغز كودك است. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد كه شیر مادر از؟ جهت برای كودك مفید است؛ یكی اینكه از خطر احتمالی ابتلای كودك به بیماری جلوگیری می‌كند و دیگر اینكه به تنهایی یك غذای كامل برای نوزاد است. دانشمندان دانماركی به این نتیجه رسیده‌اند كه تغذیه نوزاد از سینه مادر، كودك را هم سالم‌تر و هم باهوش‌تر می‌كند.
مطالعات ایشان نشان داده كودكانی كه در دوران نوزادی؟ ماه از سینه مادرشان تغذیه شده‌اند، به نسبت آنهایی كه یك ماه یا كمتر شیر مادرشان را خورده‌اند، بسیار باهوش‌ترند. پس اهمیت شیر مادر باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد چرا كه علاوه بر تضمین سلامتی نوزاد، برای آینده او و رشد مهارت‌های ذهنی‌اش هم مفید خواهد بود.

كامپیوتر در خدمت هوش
شاید تعجب كنید چون بازی‌های كامپیوتری شهرت بدی پیدا كرده‌اند و بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرند. بله، درست است كه بسیاری از آنها وحشیانه، بی‌فایده و غیرفكری هستند اما ما در مورد انواعی از بازی‌های كامپیوتری صحبت می‌كنیم كه مهارت‌های فكری و استراتژیك و قدرت تصمیم‌گیری و خلاقیت كودك را پرورش داده و كارگروهی را به او آموزش می‌دهند. امروزه در دنیا بعضی شركت‌های معتبر ساخت بازی‌های كامپیوتری، در تلاش هستند تا بازی‌های آموزشی‌ای بسازند كه پرورش‌دهنده حافظه و توانایی‌های ذهنی كودكان خردسال (حتی كودكان نوپا) باشند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد كودكانی كه انواع بازی‌های كامپیوتری آموزشی را بازی می‌كنند، نسبت به آنهایی كه این بازی‌ها را تجربه نكرده‌اند از قدرت درك و تجسم تصویری بیشتری برخوردارند.
جالب است بدانید معلمان بریتانیایی، امروزه در كلاس‌های درسشان از انواع بازی‌های كامپیوتری آموزشی استفاده می‌كنند.

صبحانه یادت نره!
نتایج معتبر تحقیقات دقیقی كه در دهه؟؟ میلادی انجام شده، نشان داده است كه خوردن صبحانه باعث تقویت حافظه، تمركز و قدرت یادگیری می‌شود. كودكانی كه صبحانه نمی‌خورند، معمولا زودتر خسته شده و كم‌طاقت‌تر و زودرنج‌تر هستند. این دسته از كودكان نسبت به آنهایی كه روز خود را با خوردن صبحانه شروع می‌كنند، از سرعت عمل كمتری برخوردارند. با وجود كمبود وقت و برنامه‌های روزانه شلوغ امروزی شاید، كمتر كسی فرصت پیدا كند كه هر روز بنشیند و صبحانه مفصلی نوش جان كند. اما كودك خود را حتی فقط با خوردن یك لیوان شیر هم شده، صبحانه‌خورده، روانه مهد كودك یا مدرسه كنید تا تمركز بیشتری داشته باشد.

خوب بخور تا باهوش بشی
قند، چربی‌های اشباع و دیگر خوراكی‌های بی‌فایده را از برنامه غذایی كودكان حذف كنید و به جای آن، مواد مغذی و مفیدی كه به رشد ذهنی آنها كمك می‌كند، جایگزین كنید. سال‌های اولیه دوران كودكی ـ به‌ویژه؟ سال اول ـ بسیار اهمیت دارد و لازم است تمامی‌ مواد لازم را در رژیم غذایی كودك قرار دهید.
برای مثال رشد شبكه مغزی كودك نیاز شدیدی به میزان كافی آهن دارد چرا كه در كودكان دچار كمبود آهن، جریان اعصاب كند می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد كه میزان مقاومت در برابر بیماری‌ها در كودكانی كه تغذیه سالمی‌ ندارند بسیار كم است. بنابراین تغذیه نادرست باعث می‌شود كودكان از مدرسه و همسالان خود عقب بمانند و دچار افت تحصیلی شوند. پس اگر می‌خواهید كودكتان در مدرسه نمره بهتری بگیرد، به تغذیه او هم توجه كنید.

دوستی كه هوش هدیه می‌دهد
كتاب یكی از روش‌های مفید قدیمی ‌است كه امتحان‌اش را پس داده اما بعضی مواقع در مقابل روش‌های تكنولوژیك امروزی برای تقویت هوش، دست‌كم گرفته می‌شود؛ در حالی كه كتاب قابل دسترس‌ترین، كم‌هزینه‌ترین و در عین حال موفقیت‌آمیزترین روش برای آموزش و رشد ذهنی كودكان در تمامی ‌سنین است. برای كودكان‌تان از سنین پایین‌تر كتاب خواندن را شروع كنید. آنها را برای عضویت در كتابخانه ثبت‌نام كنید و كتابخانه منزلتان را پُر از كتاب كنید.




تاریخ: چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

گاهی یادگیری و تلفظ برخی حروف، برای كودكان كمتر از 5 سال بسیار راحت تر از ساید حروف است، بنابراین به جای تلفظ حروف سخت‌تر، حروفی كه تلفظشان راحت‌تر است، جایگزین می‌كنند كه به این حالت «اختلال بیان آوایی» گفته می‌شود. معمولا مشكل عمده چنین كودكانی تمسخر دوستان و اجبار والدین برای تلفظ صحیح كلمات است.
درحالی كه پدر و مادر نباید در مورد این مساله حساسیت و واكنش شدیدی نشان دهند. زیرا این كار فقط باعث بروز استرس بیشتر و جلب توجه او به مشكل تلفظی‌اش می‌شود كه در نهایت كاهش اعتمادبه‌نفس و ارتباط كمتر او با هم‌سن و سالانش را در پی خواهد داشت.

بیشتر كودكان مبتلا به اختلال بیان آوایی در جمع‌های خانوادگی و دوستان، كمتر لب به سخن می‌گشایند و مهارت‌های كلامی را دیرتر می‌آموزند. مورد تسمخرقرار گرفتن كودك به‌وسیله هم‌سن و سالان هم باعث ترس او از بازی با آنها می‌شود. در چنین شرایطی باید از فرزندتان بخواهید در جمع صحبت كند و در قبال پاسخ دادن او را تشویق كنید. اگر متوجه شدید كودكی او را به دلیل نوع گفتارش تمسخر می‌كند، مانع این كار شوید.

به طور معمول كودكان 6-5 ساله، آگاهی و دید بهتری به مشكلشان دارند و می‌فهمند این مشكل گذراست بنابراین راحت‌تر با آن كنار می‌آیند درحالی كه كودكان كم‌سن و سال‌تر، ممكن است دچار كاهش اعتمادبه نفس و گوشه‌گیری شوند. به‌طور كلی انتظار می‌رود با بزرگ شدن كودك، تعداد حروفی كه جابجا می‌كند و تلفظ آنها برایش سخت‌تر است، كمتر شود و رفته‌رفته روند بهبود را طی كند. به ندرت ممكن است در مواردی این اختلال تا سنین بزرگسالی هم طول بكشد كه در این شرایط علت با «اختلال بیان آوایی» متفاوت است. در مجموع اگرچه وجود «اختلال بیان آوایی» مشكل چندانی در روابط اجتماعی كودك ایجاد نمی‌كند و نیازی به پیگیری و درمان ندارد، اما اگر همزمان با اختلال گفتاری دیگری مانند لكنت، درك نكردن كلمات و... است، حتما باید بررسی و اقدام درمانی انجام شود.




تاریخ: سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

 
خستگی باید به چه مرحله ای برسد تا به پزشک مراجعه کنیم...

امروز صبح، به خود قول دادید که مستقیماً پس از کار به باشگاه می روید. امّا در پایان روز، آنقدر خسته بودید که به تنها چیزی که فکر می کردید، افتادن بر روی کاناپه و فکر کردن به ناکجا آباد بود.
چرا شما همواره خسته هستید؟ آیا به اندازه ی کافی نمی خوابید، یا مشکلی جسمی یا روحی وجود دارد که این خستگی را ایجاد می کند؟
خستگی مزمن، یکی از شایع ترین شکایت هایی است که مردم را مجبور می کند به پزشک مراجعه کنند. دکتر رالتسون در این باره اینطور می گوید: "مردم در رابطه با خستگی خود حرف های متفاوتی می زنند؛ برخی می گویند حوصله ندارند؛ برخی می گویند خسته اند؛ و برخی می گویند آنقدر خسته اند که قادر به انجام هیچ کاری نیستند".
اگر از خستگی مفرط به ستوه آمده اید، ممکن است به علّت مشکلی جسمانی باشد که در ادامه در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد. این خستگی می تواند به دلیل کار کردن زیاد هم باشد؛ امّا محتمل ترین پاسخ، کاملا بالعکس تمام سخنانی است که تاکنون گفته ایم: شما به اندازه ی کافی کار نمی کنید.

چگونه از حستگی رها شویم: ورزش و نرمش کنید.
دکتر رالتسون می گوید: این روزها، مهم ترین علّت خستگی، زندگی به شیوه ی مدرن است. اضافه وزن داریم، بیش از حد غذاهای آماده مصرف می کنیم، و به اندازه ی کافی ورزش نمی کنیم.
با ایجاد سه تغییر در شیوه ی زندگی خود، می توانید تغییری بزرگ در سطح انرژی بدن تان به وجود آورید؛ این سخنی است که متخصصان می گویند:

1.    آن چیزی که می خورید: سعی نکنید سطح انرژی خود را با مصرف کافئین و شکر، به سرعت بالا ببرید. با این کار تنها خود را خسته می کنید و نوسان شدیدی را در سطوح قند خون خود ایجاد می کنید. به جای این روش، رژیم غذایی متعادل، سالم، و سرشار از میوه، سبزی، و پروتئین را انتخاب نمایید. در همین رابطه دکتر رالتسون می گوید: "بیشتر مردم، اگر از رژیم غذایی سالم استفاده کنند، کمتر احساس خستگی خواهند کرد؛ خوردن غذای سالم بدین معناست که شما وزن متعادل تری خواهید داشت، زیرا چاقی یکی از عوامل خستگی بشمار می آید".

2.    در یک شبانه روز چند ساعت می خوابید: بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در سال 2007 در کشور آمریکا، 60% اظهار داشته بودند که در هفته به اندازه ی کافی نمی خوابند و به نوعی از کم خوابی رنج می برند. اگر دوست دارید خوب بخوابید، سعی کنید پیش از خواب، کافئین مصرف نکنید و در مکانی آرام و تاریک بخوابید.

3.    چقدر ورزش می کنید: دکتر رالستون اظهار می دارد: این مهم ترین موضوع است. بهترین کاری که می توانید برای مقابله با خستگی انجام دهید، ورزش منظم، مداوم، و پیوسته است. ورزش را حداقل سه ساعت پیش از خوابیدن انجام دهید.

آیا ورزش کردن شما را خسته نمی کند؟ حقیقت این است که ورزش کردن به شما انرژی می دهد. تقریباً تمام مطالعاتی که به بررسی این سوال پرداختند، به نتیجه ای یکسان رسیده اند: مردمی بی حرکتی که ورزش را آغاز می کنند، نسبت به افرادی که ترجیح می دهند روی کاناپه خود را رها کنند، احساس خستگی کمتری می کنند. این نکته را بدانید که ورزش کردن بیش از دارو انرژی بدنی شما را افزایش می دهد.
بهترین کار چیست؟ چند روز در هفته، چه مدّتی، و چه مقدار ورزش کنیم؟ دکتر رالتسون پیشنهاد می دهد که 4 روز در هفته و به هر بار به مدّت 40 دقیقه ورزش کنید.
چقدر طول می کِشد تا نتایج آن را ببینیم؟ باید صبور باشید، زیرا هیچ تغییری یک شبه اتفاق نمی افتد. حداقل باید یک ماه صبر کنید تا نتایج اولیه ی آن مشخص شود. با گذشت زمان، احساس می کنید که پیشرفت شما بسیار کُند شده است، امّا ناامید نشوید؛ برای سه تا شش ماه به کار خود ادامه دهید و ورزش کنید؛ حال مطمئن باشید که احساس بهتری را تجربه خواهید کرد و خوشحال خواهید شد.
دکتر رالتسون می گوید: اگر حداقل یک ماه به طور پیوسته ورزش کردید و به اندازه ی کافی نیز می خوابید، امّا هنوز هم احساس خستگی می کنید، به دنبال علل احتمالی دیگر باشید.

علل دیگری که می تواند سبب خستگی فرد شود؟
خستگی مزمن، با علل پزشکی دیگری نیز همراه است. چگونه می توانید تشخیص دهید که مقصر اصلی کیست؟
پاسخ کوتاه این است که شما نمی توانید بگویید. اگر جواب می خواهید، باید با پزشک مشورت نمایید.

در ادامه برخی از این مظنون ها را معرفی می کنیم:

4.    کم خونی: یکی از شایع ترین علل خستگی، کم خونی است، که به سادگی و تنها از طریق یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است. این مشکل بخصوص در رابطه با زنان صادق است؛ زنانی که دوره های قاعدگی طولانی مدتی را تجربه می کنند. شما می توانید کم خونی را با رژیم غذایی سرشار از آهن، من جمله: گوشت قرمز، و سبزی هایی که به رنگ سبز تیره هستند، به راحتی درمان کنید. اگر از فقر شدید آهن رنج می برید، حتما از مکمل آهن استفاده کنید.

5.    کمبود در مواد مغذی کلیدی: مانند پتاسیم؛ در این رابطه نیز، به راحتی و از طریق آزمایش خون، قابل تشخیص است.

6.    مشکلات تیروئید: هم تیروئید کم کار و هم تیروئید پُر کار، می توانند سبب ایجاد خستگی شوند. با انجام آزمایش خون و آگاهی از سطح هورمون های تحریک کننده ی تیروئید، می توانید عملکرد تیروئید خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

7.    دیابت: افرادی که دیابت دارند و آن را تحت کنترل خویش ندارند، فقط اظهار می دارند که احساس خوبی ندارند و معمولی نیستند. اگر احساس خستگی می کنید، دید تاری دارید، یا ادرارتان از حد معمول بیشتر است، باید حتما از طریق آزمایش خون، معاینه ی کامل شوید.
8.    افسردگی: اگر احساس خستگی شما، همراه با ناراحتی و از دست دادن اشتها همراه است، و دیگر از موضوعاتی و کارهایی که قبلاً مایه ی مسرّت شما می شد، لذّت نمی برید، ممکن است افسرده باشید.

9.    نفس تنگی در هنگام خواب: اگر پس از بیدار شدن از خواب، هنوز هم احساس خستگی می کنید، باید دریابید که آیا هنگام خوابیدن خُر و پُف نمی کنید! زیرا یکی از علل خستگی می تواند ایجاد نفس تنگی در هنگام خواب شبانه باشد؛ در این رابطه، فرد پس از بیدار شدن خسته است و سردرد دارد.

10.    بیماری قلبی تشخیص داده نشده: خستگی می تواند یکی از نشانه های مشکلات قلبی، بخصوص در رابطه با زنان، باشد. دکتر رالستون در این رابطه می گوید: "اگر هنگام ورزش کردن احساس می کنید ناراحت هستید یا نمی توانید آن را به درستی انجام دهید- ورزشی که قبلاً برایتان مثل خوردن یک لیوان آب بود- می تواند آژیر خطری باشد که به شما هشدار می دهد، شما از مشکل قلبی رنج می برید. پس مراجعه به پزشک را فراموش نکنید".

   




تاریخ: یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

  هنگامی که جراحان غده سرطانی را در درون بدن هدف می‌گیرند، آن‌ها عموما در موقعیتی هستند که می‌توانند بافت‌های سالمی در اطراف غده را نیز بردارند تا اطمینان یابند که تمامی سلول‌های بالقوه زیانبخش را از میان برداشته‌اند. اما، چنین گشاده دستی در مورد مغز وجود ندارد سلول‌های سالم در مغز بسیار مهم‌تر از آن است که بتوان آن‌ها را از دست داد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛  اکنون نانوذره‌های طلا ممکن است جراحان را قادر سازد تا واضح‌ترین دید از سلول‌های سرطانی را در طول یک عمل جراحی داشته باشند. به این ترتیب، این ذره‌ها می‌تواند به جراحان کمک نماید تا فقط سلول‌های سرطانی را بردارند بدون آنکه به سلول‌های سالم مجاور آسیبی برسانند. جراحان همواره برای هدایت جراحی مغز از‌ ام. آر. آی. بهره می‌گیرند. با این حال، شماری از سلول‌های سرطانی که توسط‌ ام. آر. آی. یا چشمان غیر مسلح دیده نشده است ممکن است باقی بماند. برای چیره شدن بر این مشکل، «سانجیو گامبهیر» از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و همکارانش نانوذره‌های کروی را با این ویژگی ابداع کرده‌اند که به جراحان کمک کند تا سلول‌های سرطانی را از سه راه متفاوت ردیابی نمایند. این ذره‌ها شامل یک هسته طلا است که با لایه‌ای از فلزی به نام گادولینیوم و لایه‌ای از سیلیکا پوشش داده شده است. تیم «گامبهیر» نشان داد هنگامی که این نانوذره‌ها به درون جریان خون تزریق شود می‌تواند بدون نیاز به یک ساز و کار هدف گیری مشخص از مرز خون مغز عبور کرده و در سلول‌های سرطانی جمع شود. این بدان دلیل است که رگ‌های خونی در بافت‌های سرطانی رخنه دار‌تر از رگ‌های سالم می‌باشد. این وضعیت به نانوذره‌ها امکان می‌دهد تا از طریق این رگ‌ها ریزش نموده و خود را بر روی بافت‌های سرطانی پیرامون سوار کنند.


 



تاریخ: یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

محمد ذوالعدل اظهار کرد: «امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است که همچون سال‌های گذشته سر لوحه همه برنامه‌های استراتژیک و کلان کشور است و برنامه‌های خرد نیز تحت الشعاع و نشات گرفته از آن است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ وی ادامه داد: «وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هم از این امر مستثنی نیستند و البته مقام معظم رهبری طی سالیان گذشته به تولید ثروت هم اشاره داشته‌اند.»معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: «ایران توانست در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی رتبه ۱۷ در جهان و رتبه نخست منطقه را در زمینه تولید علم کسب کند و بدین ترتیب از کشور ترکیه پیشی گرفت این آن چیزی بود که می‌بایست در افق ۱۴۰۴ به آن دست می‌یافتیم.»ذوالعدل با بیان اینکه بخش اعظمی از این موفقیت‌ها مرهون تلاش اعضای هیئت علمی پرستاری است، گفت: «همچنین پرستاران توانستند در جشنواره رازی در حیطه پیراپزشکی و سلامت حائز رتبه شوند.»وی ادامه داد: «برای تبدیل تولید علم به ثروت باید مقالات علمی به سمت کاربردی شدن حرکت کنند که این نیز مستلزم فعال شدن مراکز رشد است.»معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یادآور شد: «بدین ترتیب باید نتایج پژوهش پرستاری به محصول تبدیل و وارد بازار شود.»


 

 

 




تاریخ: یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

مسوول گروه تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی گفت:آخرین یافته های پزشکی و پژوهش های علمی نشان می دهد ورزش کردن ضمن حفظ سلامت روان بیمار،احتمال بروز مجدد سرطان سینه را کاهش می دهد. 
   
 
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، دکتر’سید علی آذین’ صبح امروز پنجشنبه در سومین همایش بهبود یافتگان سرطان پستان افزود:همانطور که در گذشته بیماری های عفونی مثل وبا و سل به عنوان بیماری های ‘پدیده گذار اپیدمیک’، سلامت جامعه بشری را تهدید می کردند،امروزه بیماری های مزمن همچون سرطان به صورت خاموش در جامعه رواج دارد.
وی خطاب به بیماران بهبودیافته از سرطان سینه گفت:بسیاری از این افراد تصور می کنند با از بین رفتن ریشه سرطان و بهبودی نسبی،مبارزه با این بیماری به پایان رسیده است،در حالیکه چنین نیست.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی با بیان اینکه بیماران بهبود یافته سرطانی باید تحت کنترل و مداوا باشند،افزود:اگر چه سرطان سینه جزو انواع سرطان های درمان پذیر است،اما لازم است این بیماران ارتباط خود را با کادر درمانی حفظ کنند، چرا که عدم ارتباط با پزشک،بیماران بهبودیافته سرطان را دچار نوعی احساس ناامنی و ترس می کند.
آذین خاطرنشان کرد:الگوی تغذیه سالم ازدیگر مواردی است،که افراد مبتلا به سرطان با وجود بهبودی باید به آن توجه داشته باشند.سوءتغذیه به معنی مصرف غذاهای پرکالری و بدون پروتئین می تواند در بروز این بیماری موثر باشد.
این استاد دانشگاه،وزن متناسب را از عوامل مهم و تاثیرگذار در سلامت افراد دانست و بیان داشت:با تنوع غذایی و تغذیه سالم زیر نظر پزشک ،بیماران سرطانی می توانند بدون نیاز به مصرف داروهای مکمل ،نیاز بدن را تامین کرده و سلامت خود را حفظ کنند.
مسوول گروه تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی درباره مسائل روانی بیماران مبتلا به سرطان گفت:برخی از افراد پس از ابتلا به بیماری، با توجه و دلسوزی اعضای خانواده و اطرافیان روبرو می شوند و خوشایندی از این امر، این افراد در نقش ‘بیمارهمیشگی’ فرو می برد که این امرآسیب روانی جدی به این افراد وارد می کند.
مدیر مرکز مشاوره بیماری سرطان،اشتغال ،تحرک و فعالیت بیشتر را از جمله عواملی دانست که نگرانی از آینده و احساس عدم امنیت را در این افراد از بین برده و بازگشت به زندگی عادی را برای آنها میسر می کند.
در ادامه این همایش که با حضور جمعی از بیماران بهبود یافته در تالار ابن سینای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر ‘آسیه الفت بخش’مدیرگروه پژوهش سرطان سینه و جراح عمومی در خصوص بازسازی بافت آسیب دیده سخن گفت.

 
سومین همایش بهبودیافتگان سرطان سینه با شعار’تشخیص زودرس’،’درمان موفق’و ‘بهبود کیفیت زندگی’ و با محوریت بازگشت به زندگی پس از سرطان سینه توسط پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.




تاریخ: چهار شنبه 18 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی
 

  برخلاف آن چه اغلب ما دوست داریم باور کنیم، در عرق انسان مواد فرار فراوانی وجود دارد که باعث می شود انسان در بین حیوانات، لقب بدبوترین را داشته باشد. همین بوی بد پشه های ناقل مالاریا را جذب می کند

فکر می کنید بوی بدن انسان، در بین موجودات دیگر چه رتبه ای را دارد؟

شاید شما هم جز آن دسته افرادی باشید که با شنیدن این جمله زیاد تعجب نکنید: بویی که حاصل از تعرق پوستی بدن انسان است، از بدبوترین بوهای بدن در بین موجودات زنده روی زمین است!

به گزارش دیسکاوری، بوی تند بدن عرق کرده یک انسان بزرگسال در قلمرو جانوران منحصر به فرد است.

یکی از دلایل این مسئله این است که تقریبا ما در تمام قسمت های پوست بدن تعریق داریم و همزمان با بوی عرق ما، موجودات دیگری که روی پوست ما زندگی می کنند هم از خود بویی متساعد می کنند که به بوی بدن ما اضافه می شود.

به گفته محققین، بوی منحصر به فرد بدن انسان دست کم دو نوع پشه را جذب می کند.

بنابراین فهمیدن این که چه چیزی در عرق انسان وجود دارد که حشرات را جذب می کند، ممکن است در آینده به پیشگیری از انتقال بیماری هایی مانند مالاریا و تب زرد کمک نماید.

روی پوست ما، موجودات ریزی زندگی می کنند که از مواد موجود روی پوست و درون عرق، برای متابولیسم خودشان استفاده می کنند. این موجودات ریز یا میکروارگانیسم ها، مواد غیرفرار را به مواد فرار تبدیل می کنند.

رنیت اسمالگنگ از دانشگاه ویگنینگن به اتفاق همکارانش در مطالعه تازه خود، ساختار شیمیایی عرق بدن انسان را مورد بررسی قرار داده است. آن ها بر این باورند که مواد فرار مرتبط با عرق از مهم ترین جذب کننده های حشرات ناقل بیماری های خطرناک هستند.

اما عرق بدن انسان از چه موادی تشکیل شده است؟ در واقع عرق بدن ترکیبی است از دی اکسید کربن، آمونیاک، اسید لاکتیک و هفت اسیدکربوکسیلیک دیگر که همین هفت تا، بوی عرق را به وجود می آورند.

به گفته محققین بوی این مواد خیلی برای پشه ها جذاب است.

البته ما دلمان نمی خواهد که در قلمرو حیوانات، لقب بدبوترین را داشته باشیم و خیلی دوست داریم که این لقب را به موجود دیگری بدهیم، اما مطالعات پیشین همه نشان داده اند که پرنده ها و سایر پستانداران، کم تر از ما مواد فرار در عرق خود دارند و به همین دلیل هم عرق بدن آن ها به اندازه عرق بدن انسان بو ندارد.

برای مثال، محققین لابه لای پرهای مرغ یا بین موهای زرافه فقط چند اسید کربولیک پیدا کردند.

در مطالعه جدید، محققین، مقدار فعالیت، توزیع و میزان ترشح غدد پوستی را بین انسان و سایر نخستی ها مقایسه کردند.

بر اساس این بررسی ها ، اگرتوزیع غدد را در نظر بگیریم، بوی بدن انسان باید بیشتر شبیه به بوی بدن شامپانزه ها و گوریل ها باشد.

اما عرق آن ها با ما فرق دارد: در عرق گوریل ها و شامپانزه ها میزان زیادی روغن وجود دارد که احتمالا برای حفظ موهای روی پوستشان است.

اما از بدن انسان بزرگسال دائما آب، پروتئین، آمینو اسیدها، اوره، آمونیاک، اسید لاکتیک و نمک های مخصوص دفع می شود که اغلب این مواد فاسد می شوند.

در دوران بلوغ غدد ترشح کننده این مواد می رسند و منبع تجمع باکتری ها می شوند. برای همین بوی بدن کودکان تند نیست.

اما پشه های بدسلیقه به عرق شیرین تر نوزادان و کودکان علاقه کمی دارند و بوی بدن بزرگ ترها را ترجیح می دهند!

البته بوی بدن انسان با بلوغ جنسی و انتخاب همسر هم مرتبط است. دانشمندان معتقدند ما انسان ها حتی می توانیم فقط از روی بوی دست، بوی بدن خود را شناسایی کنیم.

به علاوه برخلاف باورهای پیشین، بوی بدن مردها تندتر یا شدیدتر از زن ها نیست، چون میزان مواد بودار در عرق زن و مرد مساوی است و اگر می بینید مردها بیشتر عرق می کنند، بدانید که احتمالا فقط آب بیشتری دفع می کنند.

مطالعات نشان می دهند که پشه ها و حشراتی هستند که جذب دی اکسید کربن می شوند.

برخی از آن ها به خاطر دی اکسید کربن موجود در بازدم به سراغ انسان می آیند و بسیاری از حشره هایی که خون می مکند، جذب مواد بودار عرق می شوند.

شاید مطالعات آینده بتوانند ما را از شر موادی در عرق بدن که حشره های خون خوار را به سمتمان می کشند نجات بدهند.

به علاوه شاید بتوان از بوی عرق بدن انسان برای جذب پشه ها به سایر موجودات و در نتیجه انجام مطالعات بیشتر بدون قربانیان انسانی استفاده کرد.




تاریخ: دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

داشتن پوستی شاداب، درخشان و سالم آرزوی همه است. پیر و جوان یا زن و مرد هم تفاوت چندانی ندارد، همه می خواهند پوستی زیباتر و سالم تر داشته باشند. در حقیقت پوست یکی از ملاک های زیبایی ظاهری است و شاید به همین دلیل بیشتر به آن توجه می شود.

بیشتر مردم در روزهای سرد و خشک زمستان، با استفاده از کرم های مخصوص سعی می کنند طراوت و سلامت پوست خود را حفظ کنند. ولی روزهای گرم تابستان چطور؟ تصور می کنید پوست در این روزها نیازی به مراقبت ندارد؟ متخصصان می گویند درروزهای گرم سال پوست بدن به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری های پوست و مو در گفت وگو با جام جم درباره بیماری ها و مشکلات پوستی در فصل تابستان می گوید: «با فرارسیدن فصل گرما ممکن است ۲ دسته مشکلات پوستی برای فرد ایجاد شود. یک دسته مهم از این مشکلات، بیماری های ناشی از ایجاد عفونت های پوستی همچون عفونت های قارچی، باکترییایی، ویروسی و میکروبی هستند که ممکن است در فصل گرما تشدید شود.»

وی با اشاره به این که این عفونت ها در فصل سرد سال هم وجود دارد، خاطرنشان می کند: «گرما، رطوبت و شرایط آب و هوایی در فصل گرم سال می تواند محیط را بیشتر مستعد ایجاد و رشد عفونت های مختلف کند.

به عنوان مثال یکی از عفونت های شایع در فصل تابستان و شروع گرما عفونت های قارچی است که روی پوست بدن، شکم و دست ها ایجاد می شود.»

به گفته این متخصص پوست، عامل این بیماری نوعی قارچ است که روی پوست بدن همه افراد وجود دارد، ولی در شرایطی که گرما، تعریق و رطوبت وجود دارد، این قارچ سبب ایجاد ضایعات پوستی می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، توصیه می کند: «برای این که این اتفاق دوباره تکرار نشود، لازم است تا حد امکان از رطوبت، گرما و شرایطی که سبب تعریق می شود، پرهیز کنند.»

وی به دیگر عفونت های شایع در فصل تابستان اشاره می کند و می افزاید: «زردزخم یکی از این عفونت هاست که در فصل تابستان میان کودکان دیده می شود. زردزخم می تواند به دنبال گزش حشرات و دستکاری روی محل گزش ایجاد شود.»

به گفته این پزشک متخصص، این عفونت ها معمولا در فصل تابستان شیوع می یابد، چون هم شدت و تعداد گزش ها بیشتر است و هم گرما و رطوبت، محیط را مستعد رشد بهتر میکروب می کند.

مراقب استخرها باشید

روزهای گرم و طولانی تابستان که با اوقات فراغت بچه ها همراه می شود، فرصت خوبی است برای رفتن به استخرها و تفریح و ورزش در آب؛ اما همیشه متخصصان هشدار می دهند قبل از استفاده از استخر نکات ایمنی و بهداشتی را در نظر داشته باشید.

دکتر احسانی در این باره هشدار می دهد: «استفاده از استخرها گاهی باعث بروز عفونت های قارچی پوست می شود؛ این عفونت ها در محیط استخر، کفش ها و دمپایی های مخصوص استخر وجود دارد. در نتیجه پس از استفاده متناوب توسط افراد مختلف، این عفونت ها براحتی منتقل می شود.»

به گفته وی شیوع این عفونت ها در فصل گرما و محیط های مرطوب بیشتر می شود.

این پزشک متخصص می افزاید: «شیوع و سرایت عفونت های ویروسی مانند زگیل و تبخال نیز در فصل گرم و زمانی که رطوبت هوا بیشتر است، افزایش پیدا می کند.»

نشانه عفونت های پوستی

دکتر احسانی به نشانه های عفونت پوستی اشاره می کند و توضیح می دهد: «عفونت های قارچی به صورت لکه های قهوه ای در پوست نمایان می شود. این لک های قهوه ای رنگ ممکن است روی قسمت های مختلف بدن ظاهر شود و می تواند با خارش نیز همراه باشد. عفونت زردزخم نیز به صورت ترشح زردرنگ مشخص می شود.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می افزاید: «عفونت های ویروسی ممکن است با ترشح و ایجاد دانه های ریز آبدار مشخص شود. زگیل نیز عفونت ویروسی دیگری است که به صورت دانه هایی روی دست و پا نمایان می شود.»

به گفته وی، عفونت های قارچی که در محیط های استخرها اتفاق می افتد بیشتر مربوط به کف پاست و به صورت پوسته ریزی، التهاب و ضایعات پوستی و تاولی کف پا نمایان می شود.

چگونه از بروز عفونت های پوستی پیشگیری کنیم؟

دکتر احسانی با اشاره به این که شیوه های مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های پوستی وجود دارد، می گوید: «شستشوی مکرر، استفاده از ضد عفونی کننده مناسب، استفاده از صابون و شامپوهای مناسب و اقدام بموقع برای درمان، از جمله شیوه های موثر برای کاهش احتمال بروز عفونت و انتشار آن است.»

وی تاکید می کند به محض این که نشانه های عفونت اولیه مشاهده می شود، باید برای درمان بموقع به پزشک متخصص مراجعه کرد.

وی تاکید می کند: «در استخرها باید از دمپایی های ضدعفونی شده استفاده کرد و هر فرد باید دمپایی و لوازم شخصی خود را همراه داشته باشد، تا احتمال بروز مشکلات به حداقل برسد.»

کرم های ضد آفتاب؛ محافظ پوست

چند سالی است استفاده از کرم های ضدآفتاب میان مردم رواج پیدا کرده است. حالا مردم می دانند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، چه عوارضی برای آنها ایجاد خواهد کرد.

بنابراین افراد ترجیح می دهند برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست، پیشگیری از پیری زودرس و ایجاد چروک یا لکه های پوستی از این محصولات استفاده کنند. البته استفاده از این کرم ها مخصوص فصل خاصی نیست و هر وقت در محیط باز هستیم، باید از آنها استفاده کنیم.

دکتر احسانی با اشاره به دسته دوم مشکلات پوستی مربوط به فصل گرما می گوید: «همیشه استفاده از کرم های ضدآفتاب برای پیشگیری از بروز مشکلات و بیماری های پوستی به مردم توصیه می شود. همچنین مشخص شده است افرادی که در سال های گذشته و برای مدت طولانی از کرم های ضدآفتاب استفاده کرده اند، حداقل ۱۰ سال از کسانی که ضدآفتاب استفاده نمی کنند، جوان تر به نظر می رسند. بنابراین توصیه می شود در تابستان و روزهای گرم سال نیز از این کرم ها به دفعات بیشتر استفاده شود.»
 




تاریخ: پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

افراد تحت رژیم های لاغری ممکن است در فصل امتحانات مواد نشاسته ای را از برنامه غذایی خود حذف کنند این در حالیست که حذف مواد نشاسته ای باعث نرسیدن انرژی کافی به سلول های عصبی می شود.

برلیانت بزرگمهر در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: حذف مواد نشاسته ای مانند نان، سیب زمینی و ماکارونی از برنامه غذایی باعث کاهش قند خون می شود که این اقدام بر قدرت یادگیری و تمرکز تاثیر منفی می گذارد.

وی در ادامه گفت: این گونه افراد به جای مواد نشاسته ای، مواد قندی زیادی مصرف می کنند این در حالیست که مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز چاقی می شود. از سوی دیگر قند به سرعت جذب خون می شود. در نتیجه فرد به سرعت احساس سیری می کند.

در این شرایط انسولین ترشح می شود و بعد از مدتی قند خون افت می کند. نتیجه این وضعیت افسردگی، گیجی و کاهش قدرت تمرکز و یادگیری است.

بزگمهر افزود: تغذیه در فصل امتحانات در همه مقاطع تحصیلی اهمیت زیادی دارد چرا که اختلالات تغذیه ای و تغذیه غلط باعث کاهش قدرت تمرکز و یادگیری دانش آموزان و دانشجویان می شود.

این در حالیست که این گروه هنگام امتحانات به تمرکز بالا و قدرت یادگیری زیاد نیاز دارند.

وی تاکید کرد: دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات به هیچ وجه نباید کم غذا بخورند یا وعده غذایی خود را حذف کنند چرا که یکی از مهمترین عوامل موثر بر کاهش قدرت یادگیری و تمرکز، افت قند خون است که مصرف نکردن صبحانه یا حذف برخی مواد غذایی از دلایل آن به شمار می آید.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به ویتامین های گروه B اظهار کرد: این ویتامین ها برای سلامت سلولهای عصبی لازم هستند و در غلات سبوس دار، جگر، گوشت قرمز و مرغ به میزان زیاد یافت می شوند.

وی ویتامین C را یکی دیگر از موادی برشمرد که باعث انتقال پیام به سلولهای عصبی می شود و گفت: ویتامین های گروه C در سبزیجات تازه دارای برگ سبز مانند سبزی خوردن و مواد غذایی دیگری مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه، توت فرنگی، کیوی و مرکبات یافت می شود.

بزرگمهر اسیدهای چرب از جمله امگا ۳ را از مواد موثر در افزایش قدرت یادگیری برشمرد و اظهار کرد: امگا ۳ و ویتامین های گروه D در ماهی و محصولات دریایی به وفور یافت می شود بنابراین به جوانان و کنکوری ها توصیه می شود که هفته ای دو تا سه بار ماهی را به صورت کباب شده یا بخارپز مصرف کنند و تا حد امکان آن را به صورت سرخ شده نخورند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: دانشجویان و دانش آموزان در فصل امتحانات لازم است صبحانه را به طور کامل مصرف کرده و وعده های غذایی را حذف نکنند. ورزش را فراموش نکرده و حداقل بین نیم تا یک ساعت پیاده روی کنند چرا که انجام این کارها باعث افزایش قدرت یادگیری می شود.

بزرگمهر در پایان در پاسخ به این پرسش که دانشجویان چگونه در فصل امتحانات می توانند ساعت های بیشتری از شب را بیدار بمانند، اظهارکرد: دانشجویان به هیچ وجه نباید تا دیروقت بیدار بمانند بلکه می توانند شب ها به موقع بخوابند و صبح ها زودتر بیدارشوند چون قدرت یادگیری افراد صبح ها بیشتر است.




تاریخ: پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

مصرف کنجد به دلیل داشتن آهن برای رفع خستگی بسیار مفید است.

سید ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: کنجد یکی از بهترین دانه های روغنی است؛ دانه های کنجد به رنگ های سفید، خاکستری و سیاه هستند که نوع سفید این دانه ها از همه مرغوب تر است.

وی گفت: کنجد منبع غنی از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد. هر قاشق غذاخوری کنجد تأمین کننده ۱۴ درصد از نیاز روزانه به کلسیم بدن است؛ مصرف ۵۰ گرم از کنجد، ۲۵ درصد از نیاز روزانه به اسید فولیک را بر طرف می کند.

این متخصص تغذیه افزود: این دانه منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است همچنین مصرف این دانه گیاهی برای افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند می تواند بسیار مؤثر باشد.

مظهری بیان داشت: دانه کنجد دارای ۲۰ تا ۲۵ درصد پروتئین، ۵۰ درصد چربی و به نسبت مساوی اسیدلینولئیک و اولئیک است. کنجد یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن، روی و کلسیم به شمار می آید.

وی ادامه داد: کسانی که شیر دوست ندارند می توانند از کنجد برای تأمین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می آید، استفاده کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: جایگزین کردن کنجد و بیسکوئیت های کنجدی به عنوان میان وعده های بسیار مهم است و مصرف ۳۰ گرم از این دانه بسیار مفید است.

مظهری گفت: مصرف یک قاشق غذاخوری کنجد معادل یک واحد چربی است و ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد همچنین کنجد موجب افزایش چربی خون نمی شود بلکه کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد.




تاریخ: پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

آیا می‌دانید رنگ و بوی ادرار می‌تواند نشان‌دهنده سلامت یا ابتلا به بیماری‌های خاص باشد؟ ظاهر و بوی ادرار و همچنین تعداد دفعات دفع ادرار، همگی عوامل مهمی هستند که نباید از آنها غافل شد. رنگ ادرار از زرد کمرنگ تا زرد تیره تغییر می‌کند؛ البته این تفاوت رنگ می‌تواند تا حدی نشان‌دهنده غلظت یا رقیق بودن ادرار باشد.

با این حال گاهی شرایطی پیش می‌آید که رنگ ادرار در این محدوده طبیعی نخواهد بود. البته در اغلب موارد تغییرات رنگ ادرار بی‌خطر است و بزودی برطرف می‌شود؛ این تغییرات می‌تواند به دلیل مصرف مواد غذایی خاص، داروها یا مکمل‌های غذایی ایجاد شود.

با این حال، گاهی اوقات نیز این تغییرات نشانه بیماری یا عفونتی جدی است که باید به آن توجه کرد. بنابراین بهتر است درباره تغییر رنگی که به دارو یا غذای خاصی مربوط نیست، با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی تغییر رنگ ادرار طبیعی است؟

رنگ طبیعی ادرار با توجه به میزان آبی که در طول روز می‌نوشید تغییر می‌کند؛ هرچه مایعات بیشتری بنوشید، رنگ ادرار کمرنگ‌تر می‌شود و غلظت آن کاهش می‌یابد. در مقابل هرچه کمتر از مایعات استفاده کنید، ادرار غلیظ‌تر می‌شود و رنگ تیره‌تری پیدا می‌کند؛ به همین دلیل کم‌آبی شدید باعث می‌شود رنگ ادرار تیره و کهربایی شود.

اما گاهی رنگ ادرار از این محدوده خارج می‌شود و رنگ‌هایی غیرطبیعی مانند قرمز، قهوه‌ای تیره و آبی به خود می‌گیرد. اما به یاد داشته باشید اگر متوجه وجود خون در ادرار شدید، باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟

تغییر رنگ ادرار معمولا به دلیل مصرف مواد غذایی خاص، داروها یا رنگ‌های خوراکی است. به عنوان مثال رنگی که در مواد غذایی مخصوص کودکان استفاده می‌شود، ممکن است موجب تغییر رنگ ادرار آنها شود؛ البته فراموش نکنید، در شرایطی خاص نیز بیماری‌ها می‌تواند عامل تغییر رنگ ادرار باشد.

اگر ادرار به رنگ قرمز یا صورتی دفع شود، با این‌که ظاهر وحشتناکی دارد و حتما باید بررسی شود، اما لزوما به معنای وجود مشکل و بیماری خاصی نیست. وجود خون یکی از شایع‌ترین دلایل قرمز شدن رنگ ادرار است؛ البته اغلب خونریزی شدید نیست و علامت دیگری ندارد. عفونت ادراری، ورزش شدید، سنگ مثانه یا سنگ کلیه، بیماری‌های کلیوی و گاهی سرطان‌های کلیه یا مثانه از علل بروز چنین حالتی هستند. همچنین مصرف غذاهایی مانند لبو و تمشک نیز باعث تغییر رنگ ادرار و قرمز شدن آن می‌شود.

تغییر رنگ ادرار و نارنجی شدن آن نیز شاید به دلیل مصرف داروها، مواد غذایی و مکمل‌هایی مانند ویتامین‌ C، هویج و آب هویج باشد. کم‌آبی بدن و نوشیدن مقدار کم مایعات نیز می‌تواند سبب تغییر رنگ ادرار و تیره شدن آن شود.

رنگ ادرار ممکن است به رنگی مایل به سبز یا آبی هم نزدیک شود. برخی بیماری‌ها، مصرف داروها و مواد غذایی خاصی مانند مارچوبه می‌تواند موجب تغییر اینچنینی رنگ ادرار شود.

عوامل افزایش‌دهنده خطر

مصرف مواد غذایی‌ خاصی مانند ریواس، انواع توت و مارچوبه یا استفاده از داروهایی که سبب تغییر رنگ ادرار می‌شود، معمولا خطری ندارد و تنها ظاهر و رنگ ادرار را تغییر می‌دهد. اما علاوه بر این عوامل باید به موارد دیگری هم در این زمینه توجه داشته باشیم.

سن: گاهی در ادرار مردان بالای ۵۰ سال به دلیل بزرگ شدن غده پروستات خون وجود دارد.

جنسیت: بیش از نیمی از زنان از عفونت‌های دستگاه ادراری رنج می‌کشند، که گاهی با خونریزی ناحیه ادراری همراه است. همچنین ابتلا به سنگ کلیه یا سنگ مثانه میان مردان شایع‌تر است.

عفونت‌های قبلی: التهاب کلیه‌ها پس از عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، یکی از علل عمده وجود خون در ادارار کودکان است.

سابقه خانوادگی: سابقه خانوادگی سنگ کلیه یا بیماری‌های کلیوی احتمال بروز این شرایط را افزایش می‌دهد.

ورزش شدید: یکی از علل وجود خون در ادرار انجام ورزش‌های شدید و سنگین است.

پیشگیری از تغییر رنگ غیرطبیعی ادرار

زمانی که بدن با کم‌آبی روبه‌رو باشد، ادرار غلیظ‌تر و رنگش تیره‌تر می‌شود. بنابراین وقتی چنین شرایطی را مشاهده کردید، باید آب و مایعات بیشتری بنوشید. با نوشیدن مقدار کافی مایعات، به سلامت خود نیز کمک خواهید کرد.

معمولا تغییرات رنگی که مربوط به غذاها، داروها یا مکمل‌هاست، نیازی به پیشگیری ندارد. همچنین پیشگیری کردن از بروز بیماری‌هایی که باعث این حالت می‌شود نیز کاری غیرممکن است. با این حال برای کاهش خطر می‌توان اقداماتی موثر انجام داد.

برای پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری بهتر است به میزان کافی مایعات بنوشید. همچنین زمانی که احساس می‌کنید باید برای دفع ادرار به دستشویی بروید، بلافاصله اقدام کنید. برای کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه، علاوه بر نوشیدن مقدار کافی مایعات از مصرف نمک، پروتئین و مواد غذایی خاصی مانند اسفناج و ریواس خودداری کنید. همچنین با ترک سیگار، اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی و توجه به حفظ وزن مناسب و تغذیه سالم می‌توانید از بروز سرطان‌های کلیه و مثانه نیز  پیشگیری کنید.




تاریخ: دو شنبه 2 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه حفاظت در برابر آفتاب در فصل گرما از اصول اولیه حفاظت از پوست است، گفت: آفتاب مهمترین عامل در ایجاد پیری و سرطان پوست است.

دکتر رضا قادری در گفت وگو با ایسنا، گفت: پوست با تشکیل دومتر مربع از سطح بدن بزرگترین ارگان بدن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: پوست اولین سطح دفاعی بدن در برابر عوامل بیرونی است و در تنظیم درجه حرارت بدن و دفع مواد زاید از طریق عروق دخالت دارد.

دکتر قادری با بیان اینکه عروق پوست بیست برابر نیاز تغذیه‌ای بدن است، گفت: عروق پوست از طریق انقباض و انبساط خود باعث تنظیم درجه حرارت بدن می‌شوند.

این متخصص پوست اظهار کرد: ساختمان عروقی بدن به نام گلوموس در پوست انتهای نوک انگشتان، لاله گوش و نوک بینی وجود دارد که در فصل سرما خون را سریعا به قلب می‌رسانند.

وی ادامه داد: با سرد شدن نوک انگشتان به سمت لاله‌ی گوش و نوک بینی، بدن درجه حرارت خود را به بهای از دست دادن درجه حرارت قسمت‌های بدن حفظ می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از روش‌های مقابله با نور آفتاب استفاده از لباس‌های آستین بلند، کلاه لبه دار و عینک آفتابی است.

دکتر قادری استفاده از ضد آفتاب‌های حداقل فاکتور حفاظتی در برابر نور آفتاب ۳۰ را یکی از روش‌های مقابله با نور آفتاب عنوان کرد.

وی توصیه کرد: افراد حتی الامکان در ساعت اوج گرما (۹ تا ۱۶) از خانه بیرون نروند و با عبور از زیر سایه از قرار گرفتن در برابر نور خورشید جلوگیری کنند.




تاریخ: دو شنبه 2 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

بسیاری از ما در طول زندگی شاهد از حال رفتن یا به اصطلاح غش کردن اطرافیان و نزدیکان خود بوده یا در بسیاری از مواقع در فیلم ها و سریال های تلویزیونی افرادی را که در اثر شنیدن یک خبر ناخوشایند مدت کوتاهی به این حالت دچار می شوند، دیده ایم.غش کردن را بیهوش شدن و از دست دادن موقت هوشیاری به طور ناگهانی و بـرای مدتی کوتاه در نتیجه نرسیدن خون کافی به مغز تعریف می کنند.
دکتر نورالدین صدرالاسلامی، متخصص مغز و اعصاب در گفت وگو با جام جم می گوید: هنگامی که جریان خون به مغز کم شود به این دلیل که مغز کنترل خود را روی اعضای بدن از دست می دهد، قدرت و هوشیاری کم یا از بین رفته و فرد غش می کند.

وی می افزاید: اگر غش کردن با یک مشکل جدی پزشکی همراه نباشد این عارضه معمولا بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه برطرف شده و فرد دوباره هوشیار می شود.
علایم
آشنایی با نشانه های غش کردن، بسیار مهم است زیرا عدم اطلاع از علائم این عارضه می تواند سبب به خطرانداختن جان فرد شود. دکتر صدرالاسلامی با بیان این که فردی که در حال غش کردن است به دلیل رسیدن خون کمتری به پوست ابتدا دچار رنگ پریدگی شده و سپس هوشیاری خود را از دست می دهد، می افزاید: احساس سبک شدن سر بـه طور ناگهانی، ضعف عمومی، تاری دید ناگهانی و احساس صدایی مثل سوت در گوش، تهوع و استفراغ، رنگ پریدگی و تعریق، گزگز دست و پا، نبض ضعیف، تنفس سطحی و افت فشار خون و در نهایت از دست دادن تعادل، سقوط و بیهوش شدن از علایم شایع غش هستند.
علل
شایع ترین علت غش، بروز شوک عروقی است. این متخصص مغز و اعصاب می گوید: غش می تواند در یک فرد کاملا سالم در نتیجه یک عکس العمل عاطفی نظیر شنیدن خبرهای ناراحت کننده یا حتی خوب، دیدن صحنه ای ناخوشایند (شوک هیجانی)، درد شدید، ترس و استرس، خستگی مفرط، ایستادن طولانی، گرما، برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده به نشسته یا ایستاده، سوءتغذیه، کم خونی، فقدان هوای تازه یا حتی مصرف داروهای غیرمجاز روانگردان باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان توضیح می دهد: حملات غش همچنین ممکن است متعاقب یکسری بیماری های قلبی ـ عروقی، علل عصبی، افت قند خون و همچنین شل شدن ناگهانی عروق بدن در اثر محرک های داخلی یا خارجی نظیر سنکوپ سینوس کاروتید، سنکوپ دفع ادرار، سنکوپ عصبی و قلبی و همچنین کاهش حجم خون به دلیل خونریزی، اسهال و استفراغ شدید نیز دیده شود.
برخورد با بیمار
هرچند این عارضه در اغلب موارد ممکن است دارای اهمیت پزشکی نبوده، اما در مواردی می تواند نشان از یک بیماری جدی در فرد نیز باشد. دکتر صدرالاسلامی با بیان این که معمولا در عرض یک دقیقه درازکشیدن، جریان خون فرد غش کرده به حالت قبلی بازگشته و هوشیاری دوباره باز خواهد گشت، می گوید: بایستی بیمار در وضعیت درازکش قرار گرفته و پاها بالاتر از سر قرار گیرد تا جریان خون به سمت مغز برقرار شود. در صورتی که امکان دراز کشیدن نباشد می توان سر بیمار را در حالت نشسته وسط دو زانو قرار داد.
وی می افزاید: می توان با پاشیدن کمی آب سرد به صورت بیمار یا واردکردن محرکی به او باعث انقباض دوباره عروق بدن فرد و برگشت به حالت هوشیاری شد، اما اگر فرد به محرک ها پاسخ نداد ارزیابی علائم حیاتی (نبض و تنفس) و در صورت لزوم اقدامات اولیه چون احیای قلبی و ریوی تا رساندن بیمار به مراکز درمانی ضروری است.
توصیه

بیهوشی را باید مانند یک فوریت پزشکی و تا زمانی که نشانه های آن به طور کامل در فرد از بین نرفته است تحت درمان قرار داد.

این استادیار دانشگاه در پایان توصیه می کند: باید در نظر داشت تا موقعی که بیمار، هوشیاری نسبی خود را به دست نیاورده است از دادن مایعات نظیر آب قند یا خوراکی دیگر به او خودداری شود زیرا آب قند در حالتی که هوشیاری فرد کامل نیست، به داخل ریه ها وارد شده و باعث اختلالات تنفسی و حتی خفگی خواهد شد.




تاریخ: یک شنبه 1 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

استخوان بافت زنده‌ای است که از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده است. لایه داخلی ضخیم بوده و از شبکه‌های محکمی تشکیل شده که توده استخوانی را ایجاد می‌کند. در بدن انسان استخوان‌ها به طور مرتب ساخته شده و از بین می‌روند. البته سرعت این روند در تمام عمر فرد یکسان نیست؛ به طوری که توده استخوانی در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به حداکثر میزان خود می‌رسد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد.

حداکثر توده استخوانی در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل ارثی، تغذیه، فعالیت بدنی و شیوه زندگی در طول دوره رشد بستگی دارد.

اگر میزان تخریب استخوان بیش از ساخته شدن آن باشد، فضاهای بین شبکه‌های داخلی استخوان بزرگ می‌شوند و اصطلاحا پوکی استخوان اتفاق می‌افتد. در این وضعیت، استخوان ضعیف شده و با کوچک‌ترین ضربه دچار شکستگی می‌شود. این پدیده در سنین سالمندی شایع بوده اما با اقدامات ساده‌ای می‌توان آن را به تاخیر انداخت یا شدت آن را کاهش داد.

علامت پوکی استخوان چیست؟

اهمیت پوکی استخوان در این است که اغلب تا زمان شکستگی استخوانی علامتی ندارد. ستون فقرات، استخوان ران، لگن، ‌مچ دست و انتهای ساعد به ترتیب شایع‌ترین محل‌هایی هستند که در اثر پوکی استخوان دچار شکستگی می‌شوند. بسیاری از شکستگی‌های ستون فقرات فقط با درد شدید پشت همراه هستند و علامت دیگری ندارند. انحراف ستون مهره‌ها در اثر جوش خوردن خودبخودی‌ آن‌ها می‌تواند از علایم این بیماری باشد.

چه عواملی ایجاد کننده پوکی استخوان هستند؟

- سن: با بالا رفتن سن، تراکم استخوان در هر دو جنس به تدریج کاهش می‌یابد؛ به طوری که از حدود ۴۰ سالگی نیم تا یک درصد در سال کاهش می‌یابد.

- جنس: پوکی استخوان در زنان به دلیل کم بودن توده استخوان و پدیده یائسگی شایع‌تر است. زنان در هر سنی ۴ تا ۵ برابر مردان دچار شکستگی استخوان می‌شوند.

- یائسگی و کاهش هورمون‌های جنسی: هورمون‌های جنسی نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها دارند. بنابراین هر عاملی از جمله یائسگی که باعث کم شدن این هورمون‌ها شود پوکی استخوان را تسریع می‌کند.

- سابقه فامیلی: در صورت سابقه شکستگی در بستگان نزدیک (پدر، مادر، خواهر و برادر)، احتمال ابتلا به شکستگی تا دو برابر افزایش می‌یابد.

- نژاد و عوامل ارثی: نژاد آسیایی و افرادی که پوست و موی روشن دارند بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

- جثه بدنی: استخوان بندی ظریف و جثه کوچک‌تر موجب افزایش احتمال پوکی استخوان می‌شود.

- بیماری‌های همراه: برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های مزمن کبد و کلیه، دیابت نوع ۱، افزایش هورمون تیروئید و پاراتیروئید، اختلالات هورمون‌های جنسی، اسهال مزمن و اختلالات سوء جذب، بی‌اشتهایی عصبی، پیوند اعضا و برخی سرطان‌ها باعث افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می‌شوند.

- مصرف داروها: مصرف طولانی مدت داروهای حاوی کورتون، داروهای ضد صرع و داروهایی که برای درمان بیماری‌های تیروئید مصرف می‌شوند؛ موجب بروز پوکی استخوان می‌شود. این دسته داروها حتما باید با تجویز پزشک و در صورت نیاز با مکمل‌های دارویی مانند کلسیم و ویتامین «د» مصرف شوند.

- ورزش و فعالیت بدنی: ورزش سبب افزایش رشد استخوانی به ویژه در کودکی و دوران بلوغ می‌شود. ورزش مناسب و متناسب با سن بطور مستمر موجب افزایش تراکم استخوانی می‌شود.

- رژیم غذایی: کلسیم باعث قوی شدن استخوان‌ها می‌شود. ویتامین «د» نیز مثل کلیدی است که باعث ورود کلسیم به استخوان‌ها و استحکام آن‌ها می‌شود. مصرف این دو ماده در رژیم غذایی به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

- مصرف دخانیات و الکل: مصرف دخانیات شامل سیگار، قلیان، پیپ و چپق موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون‌های جنسی می‌شود که به تسریع پوکی استخوان می‌انجامد. مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول‌های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می‌شود.

پوکی استخوان چگونه منجر به شکستگی می‌شود؟

حدود ۵ درصد زمین خوردگی‌ها منجر به شکستگی می‌شوند. مسلما استخوان‌هایی که استحکام کافی برای حفظ تعادل بدن را نداشته باشند، براحتی متعاقب نیروهای جزیی مثل زمین خوردن و یا سقوط از پله دچار شکستگی می‌شوند. به همین دلیل شایع‌ترین علت شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان، سقوط و زمین خوردن است. عواملی مانند موانع محیطی، نور کم، اختلال بینایی، فراموشی، استفاده از داروهای خواب‌آور در افزایش احتمال سقوط و شکستگی نقش دارند.

پوکی استخوان علامتی ندارد ولی با مشاهده این علایم به پزشک مراجعه کنید:

- کاهش قد به میزان حدود ۳ سانتی متر نسبت به دوران جوانی.

- قوز در ستون فقرات که به تازگی ایجاد شده باشد.

- شکستگی در اثر ضربه خفیف یا زمین خوردن جزیی

اگر به پوکی استخوان مشکوک شدیم، چه کنیم؟

بخاطر داشته باشید که پوکی استخوان براحتی قابل تشخیص و درمان است. تشخیص پوکی استخوان توسط پزشک و با اندازه‌گیری تراکم استخوان انجام می‌شود. اندازه‌گیری تراکم استخوان یک روش بدون درد است که با استفاده از دستگاه مخصوصی انجام شده و حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

در صورت تشخیص پوکی استخوان با بکارگیری توصیه‌های دارویی و غیردارویی می‌توان از پیشرفت آن و شکستگی استخوان که مهم‌ترین عارضه آن است، ‌پیشگیری کرد. رعایت رژیم غذایی، ترک مصرف دخانیات و فعالیت بدنی مناسب از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. داروهای موثر در افزایش توده استخوان باید با تجویز پزشک مصرف شوند. در صورت نیاز به این داروها آنها را مطابق دستور دارویی و بطور مستمر استفاده کنید.

در صورت بروز پوکی استخوان؛ برای پیشگیری از شکستگی چه باید کرد؟

- با پیش بینی دستگیره و نرده در محل پله، آشپزخانه و حمام؛ کنترل مستمر موانع عبور و مرور و استفاده از صندلی یا چهارپایه در حمام و آشپزخانه از زمین خوردن جلوگیری کنید.

- اگر از داروهای آرام بخش استفاده می‌کنید حتما محل رفت و آمد خود را در شب کنترل کنید تا مانعی سر راه شما نباشد.

چگونگی پیشگیری از پوکی استخوان

- قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب به دریافت ویتامین‌ «د» کمک می‌کند.

- از منابع کلسیم و ویتامین «د» به اندازه کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

- از مصرف دخانیات به هر شکل (سیگار و قلیان) خودداری کنید.

- ورزش مستمر و مناسب را در برنامه زندگی خود بگنجانید.

- غلات، لبنیات، حبوبات، سبزی، ماهی و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف روزانه ۳ لیوان شیر یا ماست کم چرب (یا دو قطعه پنیر بجای هر لیوان شیر) می‌تواند کلسیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین کرده به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

- از مصرف نوشابه یا قهوه خودداری کرده و دوغ کم نمک را جایگزین آن کنید. روزانه ۸-۶ لیوان آب بنوشید.

- ماهی‌ها، جگر و تخم مرغ منابع غذایی حاوی ویتامین «د» هستند. از آنها در برنامه هفتگی غذایی خود استفاده کنید.

اگر قادر به انجام انواع ورزش‌ها نیستید حداقل سه بار در هفته به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه پیاده روی کنید. پیاده روی بهترین جایگزین برای انواع ورزش‌ها جهت جلوگیری از پوکی استخوان است.




تاریخ: یک شنبه 1 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

مطمئنا شما هم گاهی اوقات گزارشات متناقضی در رسانه ها پیرامون «راه هایی برای پیشگیری از سرطان که از دستانمان برمی آید» به گوشتان خورده است. ولی یک نکته مسلم است و آن اینکه تغییرات کوچک در شیوه زندگی روزمره تان به شما کمک می کند که شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در این مطلب تلاش شده با شش گام ساده راه های پیشگیری از سرطان را بیاموزیم. اگر تمام مواردی را که گزارشات متناقض گفته اند انجام داده اید این شش گام را هم امتحان کنید. مطمئن باشید پشیمان نمی شوید.

گام اول از مصرف دخانیات خودداری کنید

تمام انواع دخانیات شما را در مسیر ابتلا به سرطان قرار می دهند. ترک یا رد مصرف دخانیات مهمترین تصمیم بهداشتی است که امکانش برای شما وجود دارد.

خودداری از مصرف دخانیات از خطر چندین نوع سرطان می کاهد از جمله: ریه، مری، حنجره، دهان، مثانه، کلیه ها، لوزالمعده، گردن رحم، سرطان خون (لوسمی میلویید حاد) .

در ایالات متحده سیگار مسئول حدود ۹۰ درصد تمام موارد سرطان ریه که یک علت عمده مرگ های ناشی از سرطان در مردان و زنان است بشمار می رود. هر بار که سیگاری را می کشید، بیشتر از ۶۰ ماده بالقوه سرطان زا را وارد ریه های خود می نمایید.

به علاوه تار (ماده قیر مانند) موجود در دود سیگار لایه قهوه ای رنگ چسبنده ای را برروی پوشش داخل حباب های هوایی و مسیرهای عبور هوا می سازد که خود مقدار زیادی از این مواد سرطان زا در خود نگه می دارد. فرودادن دود سیگار یا جویدن و تف کردن توتون هیچکدام سالم و بدون خطر نیستند. سیگاری ها، در مقایسه با غیرسیگاری ها بیشتر دچار سرطان ریه و نیز سرطان حنجره، مری و دهان می شوند. جویدن توتون همچنین بر خطر ابتلا به سرطان های دهان، گونه ها و لثه می افزاید.

حتی اگر خودتان سیگار نمی کشید، خود را در معرض دود دیگران قرار ندهید. همه ساله حدود ۳۰۰۰ غیر سیگاری در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود از سرطان ریه می میرند.

گام دوم؛ از غذای سالم استفاده کنید

اگر چه انتخاب غذا های سالم از مغازه سبزی فروشی یا سر سفره غذا تضمین کننده آن نیست که دچار سرطان نشوید ولی می تواند به کاستن از خطر ابتلا کمک کند.

پژوهش ها نشان می دهند که حدود ۳۰ درصد سرطان ها به موضوع تغذیه، ازجمله چاقی مربوط می شوند. براین اساس انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند:

بیشتر از منابع گیاهی استفاده کنید: روزانه پنج بار یا بیشتر از میوه جات یا سبزیجات استفاده نمایید. سعی کنید سایر غذاهایتان از منابع گیاهی باشد (مثل غلات تصفیه نشده، لوبیا، نخود و غیره). سبزیجات سبز یا زرد تیره، حبوبات، فراورده های سویا، سبزیجاتی مانند کلم، کرفس و هویج احتمالا به کاستن از خطر بروز سرطان های روده و معده کمک می کند.

مصرف چربی ها را محدود کنید: با انتخاب غذاهای کم چرب، به ویژه آنهایی که منشا حیوانی دارند سبک تر و لاغرتر بمانید. رژیم پر چرب خطر بروز سرطان های پروستات، روده بزرگ، راست روده و رحم را افزایش می دهد.

از مصرف الکل خودداری کنید: خطر ابتلا به سرطان، ازجمله سرطان های دهان، مری و غیره با میزان و طول مدت مصرف الکل رابطه مستقیم دارد. حتی مصرف معتدل نوشابه های الکلی مثلا دوبار در روز در مورد آقایان و یک بار در روز در مورد خانم ها، خطر بروز سرطان را افزایش می دهد.

گام سوم؛ فعال باقی بمانید و وزن مناسبی داشته باشید

حفظ وزن مناسب و ورزش منظم نیز ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. چاقی یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ، راست روده، رحم، تخمدان ها و پستان ها بشمار می رود. فعالیت فیزیکی می تواند از چاق شدنتان جلوگیری کند.

همچنین به خودی خود از خطر برخی سرطان ها ازجمله سرطان پستان و سرطان روده بزرگ می کاهد.

گام چهارم; در برابر نور آفتاب از خود محافظت کنید

سرطان پوست یکی از شایع ترین و در عین حال قابل پیشگیری ترین سرطان هاست. گرچه قرارگیری مکرر در معرض اشعه ایکس یا تماس با برخی مواد شیمیایی می تواند در ایجاد سرطان پوست نقش داشته باشد، اما شایع ترین علت سرطان پوست قرارگیری در معرض نور خورشید است.

بیشتر سرطان های پوستی در نقاط برهنه پوست مانند صورت، دست ها، ساعد و گوش ها رخ می دهد. تقریبا همه موارد سرطان پوست در صورت تشخیص زودرس قابل درمان هستند، اما بهتر است در گام اول از ایجاد آنها پیشگیری کرد. برای پیشگیری از سرطان پوست نکات زیر را رعایت کنید:

در ساعات اوج نور آفتاب از خانه خارج نشوید: میزان اشعه ماورای بنفش نور خورشید که عامل ایجاد سرطان پوست است، بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر به اوج می رسد. سعی کنید حتی المقدور در این ساعت از خانه خارج نشوید.

در سایه بمانید: لباس هایی با رنگ روشن و بلند بپوشید تا از پوستتان در برابر اشعه خورشید محافظت کنید. از پارچه های ریزباف برای لباس استفاده کنید. یک کلاه با لبه پهن به سر بگذارید تا سر و گوش هایتان از نور دور بماند.

از کرم های ضدآفتاب مناسب استفاده کنید: از کرم های ضد آفتابی استفاده کنید که «فاکتور محافظت در برابر آفتاب» (SPF ) آنها ۱۵ یا بیشتر باشد.

از لامپ ها یا تختخواب های برنزه شدن خانگی استفاده نکنید: استفاده از این وسایل می تواند به همان اندازه نور خورشید به پوستتان صدمه بزند. چیزی به عنوان برنزه شدن بی خطر وجود ندارد.

گام پنجم; خود را معاینه کنید:

به طور منظم خود را برای انواع شایع تر سرطان، معاینه و چکاپ کنید، به این ترتیب احتمال بیشتری وجود دارد که سرطان در مرحله ابتدایی تر کشف شود و در نتیجه امکان درمان موفقیت آمیز آن وجود دارد. این چکاپ باید شامل پوست، دهان، روده بزرگ و راست روده شود.

اگر مرد هستید پروستات و بیضه ها نیز باید در این برنامه چکاپ قرار گیرد. اگر زن هستید سرطان رحم و پستان باید در فهرست بررسی قرار داشته باشد.

به تغییرات بدنتان توجه کنید، به این ترتیب امکان تشخص زودرس سرطان و موفقیت بیشتر درمان آن فراهم می شود. اگر متوجه ایجاد تغییری شدید، به پزشکتان مراجه کنید .

گام ششم; سایر راهبردهای ممکن مبارزه با سرطان

پژوهش درباره سایر راهبردهای مبارزه با سرطان، ازجمله استفاده از برخی مواد طبیعی یا مصنوعی، در حال انجام است. می توانید با پزشکتان درباره بعضی از این راهبردها مشورت کنید.

براساس گزارش وزارت بهداشت، سیر راهبردهای پیشگیری از سرطان شامل افزایش توجه نسبت به عوامل خطرساز موجود در خانه مانند گاز رادون یا موجود در محل کار مانند پرتوهای رادیواکتیو یا برخی مواد شیمیایی صنعتی است. سعی کنید کمتر در معرض این مواد قرار بگیرید.




تاریخ: سه شنبه 27 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

دوقلوزایی برای مادر و نوزاد می تواند خطرناکتر باشد و در تکامل انسان، ترجیح داده نشده، اما به گفته محققین، زنانی صاحب دوقلوهای طبیعی می شوند که از نظر توانایی باروری سالمترند و طول عمر بیشتری دارند.

 

معمولا دوقلوها را به شانس نسبت می دهند! اغلب وقتی زنی صاحب یک دوقلو می شود، تصور بر این است که بر حسب اتفاق بوده، درحالی که درون بدن آن قدرها هم اتفاقی دوقلوها پدید نمی آیند.

دوقلوها به دو صورت شکل می گیرند. دوقلوهای همسان یا یک تخمکی که بعد از تلقیح تخمک و اسپرم و تشکیل تخم و تقسیم تخم به وجود آمده به دو نیم، شکل می گیرند.

به همین دلیل اطلاعات ژنتیکی دوقلوهای همسان دقیقا مانند هم است و در ظاهر هم می بینیم که کاملا یک شکل هستند.

اما دوقلوهای غیرهمسان که بسیار رایج ترند، دو تخمک با دو اسپرم به طور همزمان ترکیب می شوند و دو جنین در رحم مادر جای می گیرند.

به هین دلیل شباهت دوقلوهای غیرهمسان به یکدیگر بیشتر از شباهت خواهر و برادرها نیست.

اما به گزارش دیسکاوری، مطالعات جدید نشان می دهند که زنان خاصی توانایی داشتن دوقلوهای طبیعی دارند، به خصوص اگر شرایط محیطی مساعد باشد.

این محققین معتقدند زنانی که می توانند دوقلو داشته باشند، طول عمر بیشتری دارند، در مدت زمان کم تر می توانند فرزندان بیشتری به دنیا بیاورند و زندگی سالم تری دارند.

در طول حیات بشر بر روی زمین، به دنیا آوردن یک نوزاد ترجیح گونه ما بوده؛ شاید به این دلیل که تولد چندین نوزاد با هم، خطر مرگ نوزاد و مادر را افزایش می دهد. اما دوقلوها چه طور؟

اطلاعات این مطالعه جدید از بانک داده های ثبت احوال یوتا به دست آمده و زنانی که بین سال های ۱۸۰۷ تا ۱۸۹۹ متولد شده و دست کم به سن ۵۰ سال رسیده اند، مورد بررسی قرار گرفتند.

در این نمونه، ۴۶۰۰ مادر دوقلو داشتند و ۵۴۱۰۰ مادر دوقلو نداشتند. یک نکته مهم در این مطالعه، این است که منبع اطلاعات به قبل از اجرای روش های مختلف کنترل جمعیت یا درمان های ناباروری مانند لقاح مصنوعی برمی گردد.

البته یک ایراد هم به آن وارد است، اطلاعات قدیمی هستند و جزییات پزشکی کمی در آن ها یافت می شود.

پیش از این در مطالعات، مطرح شده بود که زنانی که در سنین بالاتری باردار می شوند، احتمال بیشتری دارد که دوقلو به دنیا بیاورند، اما دلیل این پدیده هنوز هم ناشناخته است.

برخی محققین طرفدار فرضیه تخمک گذاری تکاملی هستند که در آن گفته می شود بدن زن برای بالا بردن احتمال بارداری، بیشتر از یک تخمک تولید می کند، اما وقتی وافعا بیش از یک تخمک بارور می شود، برای مادر و کودکانش امتیازی به همراه ندارد و در حقیقت از شانس آن ها برای زنده ماندن کم می شود.

اما فرضیه ای دیگر، بر این باور است که دوقلوها از نظر سلامتی خطر بیشتری برای مادران خود دارند. اما نتیجه این مطالعات جدید بر پایه اطلاعات یوتا، خلاف هر دو فرضیه را نشان می دهد.

بر اساس این مطالعه، دوقلوزایی در زنانی که از نظر امکان باروری سالم ترند و می توانند بیش از یک کودک را به دنیا بیاورند اتفاق می افتد.

البته معلوم نیست که تا چه حد بتوان این یافته ها را به زنان امروزی تعمیم داد. به علاوه دانشمندان به هیچ عنوان فکر نمی کنند که دوقلوزایی سالم تر باشد، بلکه می گویند زنانی که سالم ترند، با احتمال بیشتری صاحب دوقلو می شوند و بعد از رسیدن به یائسگی برای مدت زمان بیشتری عمر می کنند.




تاریخ: سه شنبه 27 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران با تاکید بر اینکه روش علمی لاغری، کاهش ۲ کیلوگرم وزن در ماه است، برای داشتن وزن متعادل به مردم توصیه کرد که حداقل ۳ جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در هفته ورزش کنند. 
   
 
به گزارش ایرنا ،رامین ابریشمی درباره کنترل وزن به عنوان یکی از کارگاه‌های دومین همایش داروسازی بالینی ایران که ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شود، با بیان اینکه چاقی از مشکلات عمده جوامع امروزی است اظهار کرد: چاقی عامل بسیاری از بیماری‌هاست و باعث افزایش میزان مرگ و میر و کاهش طول عمر افراد می‌شود.
وی افزود :بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، قلب و عروق و چربی خون می‌توانند متاثر از چاقی باشد و بنابراین کاهش فعالیت جسمی و افزایش مصرف کالری از جمله عوامل تاثیرگذار در ایجاد چاقی است .
به گفته ابریشمی معمولاً غذای پرکالری، با حجم کم و چربی زیاد همراه است که می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران با اشاره به تبلیغات سوء کاهش وزن در مجلات و آگهی در جامعه تاکید کرد: تعریف علمی که برای کاهش وزن یک فرد عادی می‌شود این است که حداکثر ظرف یک ماه بیشتر از ۲ کیلوگرم کاهش وزن نداشته باشد و تبلیغات کاهش وزن در مدت اندک و کمتر از یک هفته کاملاً غیر علمی است و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر به تازگی تبلیغات داروهای کاهش وزن افزایش یافته است که بسیاری از آنها داروهای تایید شده نیستند و بدون مجوز وزارت بهداشت وارد کشور می‌شوند یا حتی گاهی دیده می‌شود که در این داروها از مواد مخدر استفاده شده است.
ابریشمی با بیان اینکه روش‌های کاهش وزن به میزان چاقی افراد بستگی دارد افزود: چاقی‌هایی که بیش از حد معمول باشد بر اساس محاسبه شاخصی، روش‌های مناسب توصیه می‌شود اما در مواردی هم نیاز به روش جراحی وجود دارد.
وی افزود: به طور کلی برای چاقی‌های معمولی که اکثر افراد جامعه دچار آن هستند بهترین روش استفاده از رژیم غذایی مناسب و یا مصرف کمکی داروهای مورد تایید است.
این متخصص داروسازی بالینی با تاکید بر اینکه رژیم غذایی برای لاغری رژیم غذایی روزانه تفاوت خاصی ندارد، ادامه داد: باید در این رژیم غذایی تمام مواد غذایی شامل ۳ دسته کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها وجود داشته باشد . البته افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید غذاهای سرخ‌کرده و تنقلاتی مانند چیپس را کمتر مصرف کنند.
دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران خاطرنشان کرد: به طور کلی مردم برای اینکه دچار اضافه وزن نشوند باید فعالیت بدنی داشته باشند و حداقل ۳ جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در هفته ورزش کنند .همچنین باید از غذاهایی که کالری بالا در حجم کم دارند مانند فست فودها و انواع شیرینی‌ها پرهیز کنند.




تاریخ: یک شنبه 25 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

نوع زیر سروزی که روی سطح خارجی رحم ظاهر می‌شود.
- نوع داخل دیواره‌ای که به دیواره رحم محدود است.

- نوع زیر مخاطی که در سطح داخلی رحم پدیدار می‌شود.

فراموش نکنید که فیبروییدها به ندرت گردن رحم را درگیر می‌کنند.

رشد تومور فیبرویید
رشد این تومور توسط هورمون های استروژن و پروژسترون تحریک می‌شود و بعد از سن یایسگی چون میزان این هورمون‌ها پایین می‌آید، در نتیجه این تومور کوچک می‌شود. این بیماری در خانم‌های سیاه پوست، دو برابر شایع‌تر از خانم‌های سفیدپوست است، ولی هنوز علت قطعی آن مشخص نشده است. خوشبختانه علی‌‌رغم درصد بالای ابتلا، این تومور یک تومور خوش‌خیم محسوب می‌شود.

علایم شایع تومورهای خوش خیم رحم
این بیماری معمولا بدون علامت است، ولی به طور کلی علائم بالینی این بیماری عبارت است از : خونریزی‌های حجیم و طولانی قاعدگی، کاهش فواصل بین قاعدگی‌ها، احساس فشار روی مثانه، درد و فشار لگنی، مقاربت دردناک یا خونریزی پس از مقاربت.

در ضمن از عوارض این بیماری می توان کم خونی همراه با ضعف و خستگی و رنگ‌پریدگی را بیان کرد.

راه خاصی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما اجتناب از مصرف هورمون‌های زنانه ممکن است رشد فیبروییدها را کمتر کند.

عوارض احتمالی
عوارضی که در زمان بارداری می‌تواند رخ دهد، عبارت است از:

- سقط خود به خودی (معمولا در نوع زیر مخاطی فیبرویید)‌

- زایمان زودرس (معمولا در فیبروییدهای بزرگ)‌

- امکان جدا شدن جفت وقتی که جفت روی فیبرویید قرار گرفته باشد (در مواردی که فیبرویید بزرگ است رشد جنین ممکن است به خطر بیفتد، زیرا خون بیشتری به سوی فیبرویید جریان می‌یابد و کمتر به جفت می‌رسد.)

از دیگر عوارض این بیماری این است که امکان دارد فیبرویید پس از جراحی دوباره عود کند و سرطانی شدن فیبرویید در کمتر از نیم درصد موارد رخ می‌دهد که معمولا با رشد سریع تومور خود را نشان می‌دهد. البته اگر قبل از یائسگی، جراحی ضرورت نداشته باشد، معمولا این تومورها پس از یائسگی بدون درمان کوچک می‌شوند. در صورتی که جراحی ضرورت داشته باشد، بیمار بستری می‌شود. فیبروییدها در صورتی نیاز به جراحی دارند که خونریزی بیش از اندازه باشد، یا ایجاد علائمی کند که در حامله شدن یا حاملگی فرد اختلال به وجود آورد، و یا در صورت سرطانی شدن یا اندازه بزرگ فیبروییدها.

راه‌های تشخیص بیماری و درمان
از آنجایی که این بیماری در بعضی افراد بدون درد است، ممکن است با یک معاینه سالانه توسط پزشک تشخیص داده شود. فیبرویید با معاینه شکم قابل لمس می‌باشد و با انجام سونوگرافی، تشخیص کامل می شود.

درمان بر حسب علائم و نیز نتایج اقدامات تشخیصی مختص هر بیمار، انجام خواهد شد و در مواردی که علائم خفیف هستند و اندازه فیبرویید کوچک است، امکان دارد نیازی به درمان وجود نداشته باشد و توصیه شود که بیمار پس از ۶ تا ۱۲ ماه مجددا برای معاینه مراجعه کند و تحت‌نظر پزشک باشد.

ولی در بعضی از موارد ممکن است توصیه به جراحی شود و انواع روش‌های مختلف جراحی وجود دارد. اگر جراحی محدود باشد و فقط بخواهند فیبروم را بردارند، با یک برش کوچک زیر ناف و با دستگاهی که داخل شکم می‌رود، عمل انجام می‌شود.

در عمل لا‌پاراسکوپی شکم باز می‌شود و عمل وسیع‌تر است. چند روش جراحی نیز برای فیبروم رحمی وجود دارد:

۱٫ برداشت بافت فیبریدی و باقی گذاشتن بخش‌های سالم رحم که به آن میومکتومی می‌گویند.

۲٫ بریدن رگ‌های خون‌رسان به بافت فیبریدی باعث فروکش کردن رشد آنها می‌شود.

۳٫ برداشت رحم (هیستروکتومی)‌ که تنها راه مطمئن برای درمان فیبروم رحمی است.

روش درمان
استروژن موجود در قرص‌های ضدبارداری با دوز کم چندان خطر مهمی ندارند، اما استروژن با دوز زیاد ممکن است باعث بزرگ شدن فیبروییدها شود. لذا اگر مصرف قرص ضد بارداری مضر بود، باید به فکر استفاده از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری باشید.

امکان دارد برای به حداقل رساندن خونریزی رحمی مصرف پروژستین‌ها توصیه شود. برای تخفیف درد هم استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی توصیه می‌شود.

همچنین برای کم‌خونی ناشی از خونریزی، مکمل آهن داده می‌شود.

داروی هورمونی محرک گنادوتروپین باعث بروز یائسگی مصنوعی و سریع شده، به طوری که خونریزی متوقف و اندازه فیبرویید کوچک می‌شود. البته این نوع دارو نباید بیش از شش ماه مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین باید بدانید که برای مبتلایان به فیبروم رحمی محدودیت فعالیتی خاصی توصیه نمی‌شود، مگر آن که برای درمان آنها از روش‌های جراحی باز یا لاپاراسکوپی استفاده شده باشد که در این صورت باید مدتی از فعالیت شدید پرهیز کند تا وضعیت عمومی بیمار به حال اول بازگردد.




تاریخ: شنبه 24 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

آیا شما هم از آن دسته هستید که موهایتان می ریزد و دلیل و راه درمان آن را نمی دانید؟آیا به پزشک هم مراجعه کرده اید؟یا گمان برده اید ارثی است و به آن توجه نکرده اید؟
قصد دارم تا در این مطلب به ریزش مو، علل آن و راههای درمان آن بپردازم.

 
سیکل طبیعی رشد مو:
در هر زمانی ۱۰% موهای سر شما در فاز استراحت هستند.بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه، موهای در فاز استراحت می ریزند و موهای جدید به جای آنها می رویند.این رویش حدود ۲ تا ۶ سال بعد تمام می شود.در این فاز، هر تار مو، ماهیانه ۱ سانتیمتر رشد می کند.
بنابر این ریزش چند تار مو در هر روز به عنوان بخشی از این سیکل طبیعی است.اما بعضی افراد بیش از حد طبیعی ریزش مو دارند که می تواند در کودکان، مردان و زنان باشد.
علل ریزش مو:
علل متفاوتی می توانند سبب ریزش مو شوند.از آن جمله می توان به این دلائل اشاره کرد:
بیماری یا جراحی بزرگ: ممکن است حدود ۳ یا ۴ ماه پس از یک بیماری یا جراحی بزرگ، به طور ناگهانی تعداد زیادی از موهای خود را ازدست دهید که به علت استرس بیماری یا جراحی است و موقتی می باشد.
اختلالات هورمونی: اگر مشکل تیروئیدی داشته باشید، چه پرکاری و چه کم کاری، می تواند باعث ریزش موی شما شود.که با حل مشکل تیروئید، این مشکل هم حل می شود.
ممکن است هورمونهای زنانه( استروژن) یا مردانه( آندروژن) دچار عدم تعادل شده باشند که باز می تواند از علل ریزش مو باشد.متعادل کردن این هورمونها نیز به حل ریزش مو منجر می شود.
هورمون مردانه:هورمون مردانه(تستسترون) که می تواند به دی هیدروتستسترون(DHT) تبدیل شود، یکی از دلائل اصلی است.این هورمون هچنین می تواند توسط آدرنال و پوست سر هم ساخته شود.
چربی پوست سر:اگر پوست سر چرب باشد، ریزش مو بیشتر خواهد بود.
رژیم غذایی:مهمترین عامل ریزش مو، می تواند رژیم غذایی نا متعدل باشد.رژیم غذایی باید حاوی انواع مواد غذایی باشد.برای کاهش ریزش مو، غذای پر پروتئین و آهن کافی، لازم است.همچنین مصرف میوه ها، سبزی های تازه، سالادها و…نیاز است.
استرس:از دیگر عوامل مهم ریزش مو، استرس است.مانند: اضطراب، نگرانی و شوک ناگهانی.
حاملگی: بسیاری از زنان بعد از گذشت ۳ ماه از بچه دار شدن خود متوجه ریزش موی شدید در خود می شوند.این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که در زمان حاملگی افزایش مقدار هورمونهای زنانه سبب می شود تا بدن موهایی را که باید می ریختند نگاه دارد و پس از حاملگی که سطح هورمونها نرمال می شوند، موهای اضافه ریزش پیدا می کنند.
داروها: بعضی داروها باعث ایجاد این مشکل می شوند.داروهایی مانند: داروهای ضد انعقاد خون( وارفارین، هپارین و…)، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد نقرس، شیمی درمانی که برای سرطانها استفاده می شود، استفاده بیش از حد از ویتامین A و قرصهای ضد حاملگی.قطع این داروها به کاهش ریزش مو بسیار کمک کننده است.
عفونت: بعضی از عفونتها مانند عفونتهای قارچی باعث ریزش مو می شوند که با درمان آن با داروهای ضد قارچ، می توان از ریزش مو جلوگیری کرد.
بیماری: در بعضی از بیماریها می تواند روی دهد از جمله در لوپوس یا دیابت.
ریزش مو می تواند از علائم بعضی از بیماریها باشد.بنابراین تشخیص و درمان علت ریزش مو می تواند سبب کشف بیماری و درمان به موقع آن شود.
در بعضی از بیماریهای مزمن هم ممکن است دیده شود.مانند: سیفلیس، تیفوس، آنفلوآنزا، سرماخوردگی مزمن و کم خونی.
مراقبت نا مناسب: کشش بیش از حد موها از علل مهم ریزش مو است.
کمک پزشک به شما:
پزشک از شما سوالاتی در مورد رژیم غذایی، بیماریهایی که دارید یا داشته اید، روش مراقبت از موهایتان و همچنین داروهایی که مصرف می کنید، می پرسد.
اگر زن باشید در مورد سیکل قاعدگی، یائسگی و حاملگی خواهد پرسید.
ممکن است معاینات بدنی هم جهت کشف علل دیگر ریزش مو انجام دهد.در آخر هم ممکن است یک آزمایش خون یا حتی نمونه برداری لازم شود.
درمان:
بستگی به علت ریزش موی شما دارد.
یک رژیم غذایی مناسب با پروتئین کافی، ویتامین B کافی و مس، روی و ید کافی نیاز است.
اگر به دلیل عفونت باشد، درمان عفونت.
اگر به دلیل عدم تعادل هورمونی باشد، متعادل کردن آن.
اگر به دلیل دارو باشد، قطع دارو و جایگزینی آن با دارویی دیگر.
بعضی از داروها هم ممکن است به شما کمک کنند.در این مورد ماینوکسیدیل( Roagine) که بر روی پوست سر استفاده می شود و مردان و زنان می توانند از آن استفاده کنند. و فیناستراید( Propecia,Finpecia) که به صورت قرص است و فقط مردان می توانند استفاده کنند، وجود دارند.
دو داروی دیگر هم مشخص شده است که برای جلوگیری از ریزش مو موثرند اما فقط برای آن استفاده نمی شوند.به نامهای Avodart, Nizoral.
لطفا برای تشخیص دلیل و نوع ریزش موی خود حتما به یک متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید و به طور خود سرانه دارویی را قطع نکنید.حتما با پزشک مشورت کنید.
شستشوی سر با مالش ملایم پوست سر، بعد از شستشو با آب سرد.
استفاده روزانه از روغنهای گیاهی، ماند روغن زیتون و نارگیل و…برای پوست سر.




تاریخ: چهار شنبه 21 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

 تعریق اغلب برای افراد، صرفاً یک ناراحتی جزیی است. بویی که در بعضی موارد ایجاد می شود به علت عرقی است که احتمالاً بوی آزاردهنده ای دارد. گر چه تعریق عملا بویی به همراه ندارد، با این حال ممکن است در تماس با باکتری های روی پوست بوی ناخوشایندی ایجاد کند.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، قرارگرفتن در معرض آفتاب، انجام حرکات ورزشی، ایراد سخنرانی و به عبارتی انجام کلیه این فعالیت ها می تواند موجب ایجاد تعریق در بدن شود. عرق کردن تحت چنین شرایطی، امری طبیعی و نشانه سلامت است.

زمانی که در معرض گرما قرار می گیرید و به هنگام حرکات ورزشی شدید یا استرس شدید، حجم زیادی از آب بدن به صورت تعریق خارج می شود.

مکانیسم تعریق

عملکرد اصلی تعریق خنک کردن دمای بدن به منظور ثابت نگه داشتن آن تا حداکثر ۳۷ درجه است، فرآیند تعریق عموما با قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب، فعالیت کردن یا وجود تب فعال می شود. توانایی تعریق به انسان این امکان را می دهد که در شرایط آب و هوای متفاوت زندگی کند.

بدن ما دو نوع عرق «آپوکراین» و «اکرین» ترشح می کند، عرق «اکرین» برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، مثلا هنگام ورزش یا زمانی که هوا خیلی گرم است کاربرد دارد. این نوع عرق در همه قسمت های بدن به طور یکنواخت ترشح می شود و بی بو است.

«آپوکراین» نوع ویژه ای از ترشحات بدن است که در محل های مخصوصی مثل زیر بغل، کشاله های ران، دست ها و پاها ایجاد می شود. این نوع عرق دلیل پیدایش بوی تند و زننده است. ولی آپوکراین هم مثل اکرین کاملا بی بو است و حاوی چربی و پروتئین است.

باکترهایی روی بدن ما وجود دارند که از عرق آپوکراین تغذیه می کنند و وقتی این عرق را مصرف می کنند همان کاری که سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می دهند از او سر می زند. به طوری که غذا را دفع می کند و این بوی زننده و منزجر کننده از این موضوع ناشی می شود.

عوامل پیدایش بوی بدن چیست؟

درست حمام نکردن: یکی از دلایل عمده در پیدایش بوی بد این است که به میزان کافی حمام نمی کنیم. البته فقط شست و شوی بدن کافی نیست، پاکی و نظافت لباسها نیز در این مسئله موثر هستند.

عرق کردن: بدن برخی افراد بوی تندتری دارد به این دلیل که بیشتر عرق می کنند دلیل آن می تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد این روزها استرس عامل رایج تری است.

توقعات بالا، برنامه های فشرده کاری و … همه و همه اضطرابی بیش از حد نرمال بر بدن وارد می کنند که باعث عرق کردن بیشتر می شود. عرق کودکان معمولا بوی بد نمی گیرد به این علت که آبوکراین ترشح نمی کنند از این رو باکتری ها نمی توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا رفتن میزان تستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکراین نیز ترشح می شود.

تغذیه: خوردن بعضی از غذاها نیز می تواند بر بوی بدن تاثیرگذار باشد غذاهایی تند و تلخ با بوی نافذ معمولا تاثیر منفی بر بوی بدن بدن دارند. سیر، زیره و کاری نمونه هایی از این غذاها هستند . کمبود روی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

چه باید کرد؟

بیشتر حمام کنید. حمام کردن و شست و شوی به موقع لباس ها می تواند شروع خوبی باشد.

تغذیه مناسب: کم کردن مصرف کافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین دار با تحریک غده ترشح کننده آپوکراین در ایجاد بوی بدن بدن تاثیر دارند.

نوشیدن میزان کافی آب و مایعات،غدد ترشح کننده اکرین را فعال می سازد که باعث رقیق تر شدن عرق آپوکراین می شود.

استفاده از دئودورانت ها و ضد عرق ها به صورت استاندارد وقتی به یک ترکیب ضد عرق اطلاق می شود و آن را موثر می دانند که پس از مصرف بتواند حداقل ۲۰ درصد از میزان تعریق یک ناحیه بکاهد به طور کلی هدف از کاربرد مواد ضد عرق و بو بر افزایش بهداشت فردی است.

اکثر دئودورانت ها فقط بوی بد بدن را می پوشانند اما دئودورانت هایی هستند که با این عناصر مقابله می کنند موثرترین بهتریت دئودورانت ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند که درهر دوی این عناصر برای مقابله با باکتریهای تولید کننده عرق را مسدود می کنند و باکتری ها نیز چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. دئودورانت ها اگر چه به علت دارا بودن اسانس پوست را خوشبو می کنند ولی در میزان تعریق نقشی ندارند بنابراین در کنار آنها به مواد ضد عرق نیز نیاز است این قبیل محصولات جنبه دارویی داشته و میزان تعریق بدن را کاهش می دهند.

براساس گزارش وزارت بهداشت، اما در صورتی که بهداشت فردی و شست و شوی مرتب و انتخاب صحیح پوشاک وجود نداشته باشد کاربرد این مواد به خصوص اسپری های خوشبو کننده نه تنها کار ساز نبوده بلکه بوی ترکیبی حاصل از بدن بسیار آزار دهنده تر خواهد شد. ضمن اینکه امکان استفاده از این اسپری ها برای برخی افراد به دلیل داشتن حساسیت پوستی نسبت به آنها وجود ندارد.

درمان های دیگر

اگر بوی عرق بدن با هیچ کدام از روشهای بالا از بین نرفت بدانید که راههای دیگری نیز برای رفع آنها وجود دارد که نیازمند تجویز پزشک است . موارد بسیار شدید احتمالا از بیماریهای خاص ناشی می شوند که باید تحت درمان قرار بگیرند.




تاریخ: چهار شنبه 21 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

 

زنی با خاصیت آهنربایی و دختری که خون می گرید

سال ۸۹ شاهد رویدادها و اتفاقات عجیبی در دنیای پزشکی بود، مشکلاتی که اغلب در اثر اختلالات فیزیولوژیکی در بدن افراد به وجود می آیند، برای مثال خاصیت آهنربایی یک زن و همینطور دختری که به دلایل ناشناخته ای خون می گرید.

به گزارش خبرنگار مهر، همه ساله اتفاقات و رویدادهای عجیبی در دنیای پزشکی رخ می دهد. سال ۸۹ نیز از قاعده مستثنی نبود. به طوریکه در این سال اخبار متنوعی از کشف انسانهایی با ویژگیهای استثنایی و عجیب فیزیولوژیکی در شبکه منتشر شدند که از جمله این موارد می توان به زنی با خاصیت آهنربایی، دختری با صورت پر از مو و دختری که خون گریه می کرد اشاره کرد.

دختری که خون می گرید

در سال گذشته کشف شد که از بدن “توینکل دویودی” یک دختر ۱۴ ساله هندی بدون اینکه دچار هیچ جراحت و زخمی باشد خون خارج می شود. از سه سال قبل این خون از چشمها، بینی، سر حد مو و پیشانی، گردن و کف پاهای این دختر ۵۰ بار در روز خارج می شود.
این دختر در خصوص وضعیت خود توضیح داد: “از چشمها، دستها، سر، گوشها، بینی و از همه جای سطح بدنم خون خارج می شود. وقتی خونریزی آغاز می شود من هیچ جراحتی ندارم اما این خونریزیها من را به شدت خسته می کنند و بعضی وقتها سردرد می گیرم.”
این دختر عجیب از دو سال قبل پس از اینکه به دلیل خونریزی از دو مدرسه اخراج شد ترک تحصیل کرد.
یک پزشک آمریکایی به نام دکتر پاچانان در معاینه این دختر هیچ علامتی از بریدگی، کبودی و یا قرمزی مشاهده نکرد. وی گفت: “از نظر فیزیکی، غیرممکن است که خون از پوست سالم به بیرون تراوش کند اما من هیچ نشانه ای از بریدگی و یا کبودی در بدن این دختر ندیدم.”

زنی با خاصیت آهنربایی

در سال ۸۹ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک زن انگلیسی از یک خاصیت الکترومغناطیسی عجیب برخوردار است و می تواند تمام فلزات را به طرف خود جذب کند.
این زن ساکن لندن که براندا آلیسون نام دارد و لقب “آهنربای انسانی” را گرفته است از یک نوع خاصیت الکترومغناطیسی قوی رنج می برد به طوری که می تواند سکه، میله های ضامن، آهنربا، کلیدها، سرپوشهای فلزی و حتی اجسام فلزی بزرگتر را جذب کند و به مدت ۴۵ دقیقه آنها را روی بدن خود نگه دارد.
این مسئله مشکلات مختلفی را برای این زن انگلیسی ایجاد کرده است به طوری که به محض اینکه این زن از کنار دستگاههای دزدگیر عبور می کند آژیر این دستگاههای به کار می افتند، ساعتها از حرکت متوقف می شوند، چراغها خاموش و تلویزیونها به دلیل تداخلات مغناطیسی بدن وی خراب می شوند.

ثبت پرموترین دختربچه جهان در کتاب گینس

نام دختر بچه ای تایلندی به نام “سوپاترا ساسوفان” به عنوان “پرموترین دختر جهان” در سال ۸۹ در کتاب رکوردهای جهان (گینس) ثبت شد.
سوپاترا از اهالی تایلند بوده و به بیماری پرمویی یا Hypertrichosis که در اثر اختلال ژنتیکی به وجود می آید، مبتلا است.
پیش از شناسایی این بیماری که به سندروم “امبارس” نیز شهرت دارد، به مبتلایان آن “گرگ نما” گفته می شد. بر روی صورت، گوشها، بازوها، پاها و پشت سوپاترا تارهای ضخیم و فراوانی از مو رشد می کند به شکلی که حتی لیزردرمانی هم نتوانسته است رشد این موها را متوقف کند.

زندگی مسالمت آمیز مردی با یک تیغه چاقو در جمجمه!

در آخرین ماههای سال گذشته گروهی از پزشکان چینی در داخل جمجمه یک مرد چینی که به مدت چهار سال از سردردهای عجیبی رنج می برد یک تیغه چاقو کشف کردند.
این شهروند چینی به نام “نی” که حداقل به مدت ۴ سال از سردردهای مزمن شدید و عجیبی رنج می برد سرانجام در سال ۸۹ تصمیم گرفت به بیمارستان مراجعه کند.
پزشکان پس از تصویربرداری رادیوگرافی در جمجمه این مرد یک تیغه ۱۰ سانتیمتری چاقو کشف کردند. پس از اعلام نتایج آزمایشات، این مرد چینی به یادآورد که دقیقاً چهار سال قبل با یک دزد درگیری منجر به ضرب و جرح داشته است.

کشف دندان در گوش مردی که ۳۳ سال گوش درد داشت!

سال گذشته پزشکان انگلیسی در کانال شنوایی گوش مردی به نام استفان هیرستگ که به مدت ۳۳ سال از گوش درد عجیبی رنج می برد یک دندان شیری را کشف کردند.
استفان هیرست در این خصوص گفت: “من از زمانی که ۱۴ سال داشتم از گوش درد وحشتناکی رنج می بردم. درد متوقف نمی شد و به همین دلیل نمی توانستم بر روی کارم تمرکز کنم. هیچکس نتوانست دلایل درد من را بفهمد تا اینکه یکروز تصمیم گرفتم آخرین تلاشم را بکنم. به همین دلیل یک وقت ویزیت در بیمارستان هالامشایر در شفیلد گرفتم. به این ترتیب پس از سالها پزشکان یک دندان شیری کوچک را در گوش من پیدا کردند.”
 




تاریخ: سه شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

اکثر مردم می دانند که الکل و سرماخوردگی ها می توانند موجب بروز سردرد شوند اما آیا می دانید چه عوامل دیگری می تواند باعث سردرد شود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، پزشکان می گویند پنج عامل جالب و تاثیر گذار وجود دارند که می توانند عامل بروز سردردهای جدی و آزار دهنده باشند در حالی که ممکن است شما هرگز تصور هم نکنید این عوامل باعث سردردتان شده اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی هلت لایف استایل، یکی از این عوامل موثر دندان درد است. اگر به هنگام برخاستن از خواب دچار سردردهای صبحگاهی می شوید ممکن است علت آن مشکلات دندانی باشد. کسانی که درخواب دندان قروچه می کنند یعنی دندانهای خود را روی هم می سایند تقریبا سه برابر بیشتر از دیگران دچار سردرد می شوند. در بسیاری از افراد چون دندان قروچه به هنگام خواب رخ می دهد، فرد معمولا از آن بی اطلاع است.

اگر دندان قروچه به طور مداوم اتفاق بیافتد حتی می تواند موجب بروز درد و کشیدگی در ماهیچه های صورت و گردن شود و در نتیجه احتمال سردرد تشدید می شد.

سایر نشانه ها و علائم دندان قروچه شامل درد آرواره ها در هنگام صبح، درد صورت و گردن، از بین رفتن مینای دندان ها و حساس و آسیب پذیر شدن دندانها بر اثر آسیب دیدگی ریشه های آنها در داخل لثه ها هستند.

به گفته متخصصان علوم پزشکی و بهداشت عمومی در انگلیس یکی دیگر از فاکتورهای بروز سردرد خواب زیاد و بی موقع در تعطیلات آخر هفته است. کسانی که در تمام روزهای هفته کار می کنند و به دلیل شغل خود ساعت مشخصی از خواب بیدار می شوند، اگر روز تعطیل آخر هفته دیر از خواب بیدار شوند دچار سردرد صبحگاهی می شوند.

علت بروز سردرد به این خاطر است که هورمون استرس که در خون در حال گردش است وقتی بدن ناگهان در حالت استراحت قرار می گیرد، افت شدید پیدا می کند. این وضعیت موجب آزاد شدن سریع انتقال دهنده های عصبی می شود. این انتقال دهنده ها، پیام رسانهای شیمیایی مغزی هستند که باعث می شوند عروق خونی به سرعت منقبض شوند و این حالت موجب بروز سردرد می شود.

بنابراین سعی کنید به جای اینکه منتظر استراحت آخر هفته بمانید به نوعی خود را در بین ساعات کاری روزانه به یک فعالیت ورزشی و یا آرام سازی نیز مشغول نمایید. همچنین خواب خود را محدود کنید به طوری که بیش از هشت ساعت نخوابید. خواب زیاد قطعا موجب سردرد می شود.

عامل سوم سردرد رایانه شما است. وقتی به شکل نادرست و غیر سالم پشت رایانه می نشینید روی عضلات بالای گردن، کمر و شانه ها تاثیر نامطلوبی می گذارد و این تغییرات موجب بروز سردرد می شود.

بنابراین توصیه می شود که از نشستن در ساعات طولانی مدت به شکل خمیده یا با سرخم شده به طرف جلو در پشت میز رایانه پرهیز کنید، بعلاوه نگاه مستقیم به صفحه رایانه به این معنی است که چشم ها باید در یک فاصله کوتاه متمرکز شوند و این امر باعث می شود ماهیچه های چشم ما بیشتر تلاش کنند و کشیدگی عضلات چشمی نیز می توانند موجب سردرد شود.

بنابراین در فواصل زمانی مشخص و منظم از پشت رایانه بلند شوید و کمی در اطراف بگردید. صفحه رایانه را نیز طوری تنظیم کنید که ۲۰ تا ۳۰ اینچ از چشم شما فاصله داشته باشد در سطح نگاه شما قرار بگیرد. رایانه را نیز طوری قرار دهید که نور مستقیم خورشید یا چراغ روی آن نیافتد.

هم چنین اگر مجبور هستید که پشت رایانه با تلفن حرف بزنید حتما از گوشی هدفون استفاده کنید چون قراردادن گوشی تلفن بین سر و شانه کشیدگی ماهیچه ها را تشدید کرده و سردرد را نیز افزایش می دهد.

عامل چهارم که می تواند در شما موجب ایجاد سردرد شود، عطرتان است. عطرها به گونه ای تولید می شوند که بتوانند مغز را تحریک کنند. عطر وقتی در تماس با هوا قرار می گیرد تبخیر می شود و مواد شیمیایی فوق در بین سلولهای عصبی فعال در بینی قرار می گیرند تا سیگنال هایی را به مغز بفرستند. متاسفانه در برخی از افراد این سیگنال ها به قدری قوی هستند که می تواند موجب سردرد یا میگرن شوند.

شامپوها، صابون ها و برخی از مواد شوینده نیز می توانند تاثیر مشابه داشته باشند. یکی از راه های مقابله با بوهای آزار دهنده استفاده از دستگاه مناسب تهویه هوا است. راه کار موثر دیگر نیز آغشته کردن پیشانی با یک قطره کوچک روغن نعناع است که مثل یک داروی مسکن برای کاهش سردرد اثر می گذارد.

عامل پنجم در بروز سردردها داروهای مسکن هستند. هر چند این داروها برای تسکین سردرد استفاده می شوند اما اگر زیاد استفاده شوند می توانند عاملی در ایجاد سردردها باشند.

مصرف بی رویه مسکن ها مثل ایبوپروفن، آسپرین و کدئین می تواند موجب بروز سردردهای دوره ای شود. اگر با مصرف زیاد مسکن ها دچار سردرد می شوید حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و راه حل مناسب را از وی بجویید.

                                          




تاریخ: سه شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند ها
امکانات
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 35
بازدید هفته : 93
بازدید ماه : 92
بازدید کل : 8473
تعداد مطالب : 66
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1



Alternative content